This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Snygga vinglas? Var finns dom att köpaIdag dricker jag en helt otrolig Chardonnay från den biodynamiska vinmakaren Alex Koppitsch. Vinet av årgång 2014 växer så trångt så att inte ens traktorn kommer in mellan stockarna. Vinet är såklart ofiltererat och spontanjäst och med minimalt svavel. Även om jag själv aldrig beställt vin på nätet så kan man tydligen beställa viner direkt från http://alex-koppitsch.at/de/ genom mailkontakt då man inte har någon webshop, men dessvärre är denna Chardonnay slutsålt enligt deras hemsida.
Visa bifogad bild 7180 Visa bifogad bild 7181
Shit, nu blir jag sugen på att poppa ngt från By Farr.2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.
Tror inte du blir besviken . Har druckit några från 2012 tidigare. Dom var bra, men detta är minst ett snäpp bättre, på alla plan. Tout Près har jag inte gett mig på ännu, den får ligga till sig ett tag. Nu har jag ingen större erfarenhet av långlagring av Pinot-viner, men det känns som att Sangreal har strukturen för att ligga i måååånga år. Troligen decennier.Shit, nu blir jag sugen på att poppa ngt från By Farr.
Japp! Det där är en höjdare.2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.
Köpte en flaska idag inspirerad av dig. Kör den nog mot Chateau Gaudin 2008 ikväll tror jag. En intressant batalj med osäker utgång!Visa bifogad bild 7182
2010 Chateau Bourgneuf är väl som förväntat strukturerat och tanninrikt men om man inte är allt för tanninkänslig så är det faktiskt mer än drickbart redan ikväll. Men visst är det ryggläge som gäller i några år till.
Drack den igår tillsammans med grillat kött. Riktigt vass och ett kap med den lilla prislappen! Rökigheten var elegant, fina kryddor i vinet och med frukt i lager på lager. Kan bara instämma med dig!Paul Cluver Estate 2013: ordentligt med ek men väl integrerad sådan, lagom rökig (typ som Ch. Talbot), matig i stilen, bra balans, inga hårda kanter. Fin balans, attraktivt, allting lirar. 90p
2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.
Hoppas att du gillar den! Men se den i första hand som ett lagringsobjekt även om den är klart njutbar redan.Köpte en flaska idag inspirerad av dig. Kör den nog mot Chateau Gaudin 2008 ikväll tror jag. En intressant batalj med osäker utgång!
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Visa bifogad bild 7118
Flight 1:
1995 Chanoine Champagne (0 röster)
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (3 röster)
2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay (bluffvin från @Deppodi) (0 röster)
Visa bifogad bild 7119
Flight 2:
1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (5 röster)
2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano (1 röst)
2000 Ridge Geyserville (0 röster)
Visa bifogad bild 7120
Flight 3:
2005 Château Clauzet (1 röst)
2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken (3 röster)
2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge (2 röster)
2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo (0 röster)
Visa bifogad bild 7121
Flight 4
1965 Riveyrac Rivesaltes (6 röster)
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series (0 röster)
För många flightsegrare och för få deltagare för att kunna utse en klar WOTN - mycket bra viner rakt igenom. Jag får dock konstatera att sött inte är min grej: den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.
Intressant. Jag har en flaska av detta bara, minns att jag smakade när det var nysläppt och gillade då väldigt mycket. Har det mycket liv kvar?Visa bifogad bild 7201
Det får bli Syrah idag med. 2011 i Rhone har ju diskuterats här på forumet nyligen så jag tänkte prova en 2011 Côte-Rôtie Les Triotes Garon. Hade jag fått detta blint så hade jag kanske gissat på en Pinot från Nya Zeeland. Den lite råare karaktären i doften kan ju finnas hos både Pinot och Syrah och samtidigt som smaken är något stram med bra syror så har den lite av nya världens frukt som gör den väldigt tillgänglig. Hur som helst väldigt god och med tanke på diskussionen som varit: Inget grönt.
Intressant. Jag har en flaska av detta bara, minns att jag smakade när det var nysläppt och gillade då väldigt mycket. Har det mycket liv kvar?
Nu blev jag lite förvirrad. Château Bourgneuf 2010 är ju billigare än Château Gaudin 2008.Helgens tvekamp.
Östra- mot västra stranden, Pomerol mot Pauillac och årgången 2008 mot 2010. Två helt olika vinstilar...
Visa bifogad bild 7202
2010 Château Bourgneuf
Klart mest koncentrerat och generöst. Mycket fat och trycksvärta. Svarta vinbär, plommon, ceder, kaffe och tjära. Ett uns lakrits, stall och kåda. Tydlig hetta i smaken. Fyllig kropp. Hade säkerligen gissat Bordeaux blint, men en väldigt modern och aningen fruktmättad sådan. Mycket gott, men alkoholen stör en aning (är inte särskilt känslig ens) och balansen kunde varit bättre. Oklanderlig längd och intensitet. Ung idag. Kan tänka mig att det kommer att växa till sig väsentligt och att frukten och alkoholen integreras mer.
2008 Château Gaudin
Stram, lite tjurig och väldigt slank med en hel del mognadstoner. Massor av stall (sköna drag av utedass och osande skit) och tämligen sval frukt. Blåbärsris, svarta vinbär och lite körsbärskärna. Jordig och komplex med cigarrlåda, kafferost, tegeldamm och ceder. Får mycket Loire-känsla här, typ en bättre och lite kraftigare Chinon. Medelfylligt i munnen med aningen låg intensitet men med väldigt bra syra och tanninbett. Saknar lite tryck, men det känns ändå riktigt bra och klassiskt i sitt uttryck. Klart mer drickmogen, men samtidigt tyder stramheten på att det nog har ett tag kvar till peak om frukten håller.
Summeringen lyder:
Till mat (kossa) med klassiska tillbehör så tar Pauillac hem matchen med råge. Utan mat så gillar jag Pomerol aningen bättre. Efter många tankar fram och tillbaka så landar jag i 89p för 08:an och 90p för 10:an. Båda är värda att inhandlas, men jag tycker nog att 08:an känns lite roligare även om man får lägga på en hunka för en extra pinne.
Intressant, Bourgneuf måste helt bytt vinstil, jag har följt 98orna länge och det har alltid varit old school Bordeaux, Parker skrev väl ironiskt 1800-talsvinmakning. Synd att den blivit moderniserad, tyvärr inga 98or kvar att jämföra med.Helgens tvekamp.
Östra- mot västra stranden, Pomerol mot Pauillac och årgången 2010 mot 2008. Två helt olika vinstilar...
Har också den minnesbilden från tidigare årgångar jag provat vill jag minnas. Kanske upplevdes 10:an extra bombastisk i den strama konkurrensen?Intressant, Bourgneuf måste helt bytt vinstil, jag har följt 98orna länge och det har alltid varit old school Bordeaux, Parker skrev väl ironiskt 1800-talsvinmakning. Synd att den blivit moderniserad, tyvärr inga 98or kvar att jämföra med.