I afton dracks det druvjos som bränts och som (med ett undantag) lagrats under lång eller jättelång tid. Pisco, Brandy, Armagnac och Cognac. Vi drack oss bara upp tom XO, inga EXTRA (om man nu inte vill räkna Martell Cordon Bleu dit).
Syftet var att få ett hum om bredden, vidden, djupet och personligheterna i denna typ av vin som specialbehandlats för att tåla flerhundraårig lagring oavsett temperatur eller korkjäwel.
Min entré: blek bakgrundskunskap, men efter ett inledande anförande av kvällens sommelier, Mr Bokuwa, så kände jag mig väl rustad rent teoretiskt vad gäller de största märkena och relativa kvalitetsnivåer. Dock, 40% och 18 glas får en att tänka
kontorsproblem vilken onsdag som helst! Och med bara knappt 10 min per glas, så handlade det väldigt lite om att finna njutningen, utan mer om att smutta på bredden, djupet och spännvidden av dessa ädla drycker. En första introduktion till nybisen. Precis en bra kickstart
Vi körde igång med en peruviansk Pisco, för att få ett hum om hur en riktigt bra Cognac smakar innan den mognats i ekfat.
Pisco:
Vidrig! Vill man bli blind, så är detta ett vattenhål! Vill man ha grappa, så addar man bara några dl socker. Kompromisslös, lätt parfymerad dryck med skal- och kärnkaraktär. Bra beska och tanniner. Ingen brygga (mer kväljningar) och inget jag hade väntat mig. Men, peruvianerna kan, de med ;-)
Med tanke på min personlighet, så lär jag landa i Eau-de-Vie-träsket... Men, i afton så var detta inte vad jag var ute efter. Men, en bra balanserande introduktionsakt!
- Har du druckit någon Pisco någon gång?
Suntory Brandy VSOP:
Helt ok dryck. Blir förmodligen bättre med Coca Cola. Inget jag vill köpa in, men skoj att veta att flera av Japans stora hus äger enorma lager av åldrande (och således underbarhetsblivande brandy) med syftet att regera Universum. Blir nyfiken på deras och andra japanska bolags XO och Extra.
- Har du druckit någon japansk brandy tidigare?
Marques de Montesquieu Napoleon Armagnac:
Första omgången tedde den sig vresig med en obehagligt stor andel finkel och andra ... obehagligheter.
Andra omgången började myntet trilla ned ang varför de envisas med att göra saker på deras eget "ocognaciska" vis. Skall införskaffa denna (och andra Armagnacer) för att studera fenomenet närmare och i lugn och ro. Är förmodligen en
acquired taste, och således viktig och värd att penetrera!
- Hur många Armagnacer har du under bältet?
Chabot Extra:
Enligt Instruktionen är detta en dryck där yngsta dropparna är minst 30år äldre än buteljeringen. Då just denna flaska tydligen buteljerades på 60-talet, så är de yngsta dropparna från just under den stora depressionen. Tankarna hisnar! Med ett fantastiskt raffinemang. Exakt precis samma smak som då man som tonåring kysste en tjej med läppstift. Plus viol, irion. Massor av viol. Och sen ett gäng saker som inte riktigt ville löta sig uttryckas i mina ord. Komplex och mångfacetterad. Första drycken denna afton som jag gladeligen dricker igen!
Remy Martin Superieur:
Kan nog funka bra vid flambering...
Camus VSOP:
Klunkabilitet, men inget av intresse. Överkörd av Chabot och egna erfarenheter av vad som krävs för att vara "välutbildad".
Courvoisier Extravagance, Paris Edition:
Tydligen ett försök att återskapa Cognac som den firande och skålningsdryck den en gång var globalt, typ det marknadssegment som Champagne alldeles uppenbarligen tagit över. Enligt info på flaskan så försöker man efterlikna det "recept" som användes för den Courvoisier Cognac som det skålades i hela vägen runt Paris i samband med att Eiffeltornet invigdes. En lättfotad, synnerligen elegant och balanserad creation. Dricker den gärna igen, men inte i samband med att jag läser poesi. Kräver goda samtal och goda vänner.
Remy Martin VSOP:
"Jesus walked to his cross willingly and joyfully."
Kan inte greppa hur världens befolkning valt att göra denna dekokt till den mest sålda Cognacen. Lite för söt. Lite för ansiktslös. Lite för obalanserad. Lite för ointressant... Gillar man fina etiketter, kartonger och sådant som inte sticker ut åt något håll, såmen, javisst. Britney Spears i buteljerad form. Lättsmält men utan mening...
Hennessey VSOP (tall btl)
Tydligen är det stor skillnad (typ 1000-lappen i pris och regnbågen i kvalitet) mellan den kort-tjocka fetflaskan och denna, den resligt långsträckta. Detta är alltså den
bättre höga (jag har dock inte provat den billigare skitflaskan). Denna flaska svepte golvet med ALLT det vi druckit tidigare under aftonen. Magnifik! Superbt balanserad, lång, ultrakomplex och delikat modell
@Mattias Schyberg går upp i brygga. Riktigt jäwla underbar dryck där enbart doften kan låta en läsa en hel bok på bara en liten servering. Nästan magiskt!
Bouron Napoleon [Maxim's de Paris]
Ett kliv uppåt på kvalitetsstegen. Nu kör vi på "Nappar".
From nu, enbart Napoleon och bättre
Börjar känna mig hemma och älskad!
En makalöst bred, rik, ymnig och väloljad utgjutelse ur Liwets Ymnighetshorn.
Ett noname som får hela kvällens skara av provare att tystna i ett skags introvert ifrågasättande kring: "Meh!? Varför har jag aldrig druckit DETTA tdigare?"
Chateau de Beaulon Napoleon
Helt sockerlöst (lättnad) och en verkligt skoj dryck. Bred, komplex, lång, djup, raffinerad, refined och fantastik som var bäst hitintills (men som blev totalt överkörd av nästa flaska!) Extra skoj att ha kompisen @bjarne som tom besökt dem! Med tanke på bredden av Cognacer de säljer, så är detta en spelare att spana in närmare! En magnifik upplevelse!
Dartimon Napoleon
Nu började änglarna komma och hälsa på. De flesta av oss stannade upp, tystnade (trots lurwighet, tilltagande alkoholdimmor osv) och bara njöt! Kvällens tredje bästa flaska Var ett faktum. Borde ha serverats senare, men eftersom jag skrivit upp den på min inköpslista, såklagar jag inte. Blev så supernyfiken på deras XO och Extra... Wow!
Maxime Trijol XO
Kvällens näst bästa putell. Shit också! Med så här bred underbarhet i glaset, så kan man sniffa sig genom minst en fet roman på bara några få cl. Och då vi fick lite högoktanig choklad från Venezuela till denna (funkar ju så himla bra till XO och bättre!) så det var bara tack och adjö till allt vi serverats tidigare... HUR kan någonting bli bättre? Hur kan någonting kombineras bättre? Ja, det blev vi ju så småningom varse. Men, jag vidhåller att denna förtjänar en plats på allas inköpslistor. De milda tanninerna i sluttampen av smaken är bara dem värda en visit!
Godet XO Excellence
Även om färgen var mer röd än övriga, så var detta en banal trivialitet. Jag menar, vi har ju sett ljuset! Denna presterade i häradet just över flambering... Förmodligen bättre med Coca Cola.
Camus XO
Jasså, så detta är det hus som har de största samlingarna av gammal vällagrad Cognac. Trodde det var Hennessy eller Martell. Möjligtvis Remy Martin. Men, man kan ju inte veta allt ;-)
Detta från höga flaskan. Tydligen är deras feta flaska ytterligare ett trappsteg upp på skalan.
Men, nog skulle jag kunna nightcappa på denna under resten av mitt liv utan att klaga på något. Evt fyra eller femma av det vi drack i afton. Skall asap inhandla en putell för att lära känna denna läckerbit närmare. Snudd på magisk!
Courvoisier XO Imperial
Helt magisk och den enda Cognac som alla sträckte sig efter påfyllning av omedelbart. Så den tog slut. Jag klarade inte av att ställa den mot de övriga just nu. Men, skall självklart skaffa mig en butelj för att dyka ned djupt i. Vill ju åt dess hemligeter
Köprekommendation! Superbt balanserad, med lager på lager av raffinerad, eleverad njutning!
Remy Martin Napoleon XO
Denna är nog mer ägnad åt pöbeln. Smakar som en avancerad choklad-cognac, eller som om du äter en dyr-som-phan chokladpralin med cognac i. God och mummig! Saknar dock raffinemang. Dricker den mer än gärna, bara den inte är för dyr... Många av de droppar vi snikade i oss i afton var mer underbara än denna. Dock, som nybörjare så kan jag ju inte förmoda att min smak från i afton är representativ för min smak ang Cognac i november i år. Är ju en upptäcktsresande på äventyr
Martell Cordon Bleu
Denna var kvällens bästa dryck. Inte med ett snäpp, utan med ett par rejäla trappsteg uppåt på stegen. Fullkomligt magisk! Believe the hype! Starkt varumärke med innehåll som är ändå bättre än ryktet. Total uppgivenhet inför faktum:
this is the shit! Tanken hisnar då Martell tydligen producerar flera nivåer ovanför denna ädelsten. Jag kan inte ens fantisera om någonting godare eller mer fantastiskt! (men blir alldeles till mig vid tanken...)
Cognac Extra
Har redan anmält mig till Cognac Extra masterclass i november. Fan vad jag längtar! Tänk att bara avnjuta bättre Cognacer än i afton. Hula-hula! Jag är beredd på att gå upp i brygga bara jag får konfirmation på att jag är antagen
Zatan!
Jag är frälst och har sett ljuset ! !!