2019 Delaire Graff Swartland Reserve Chenin blanc
Om jag inte minns fel hittade jag (tack vare
@LarsW) 2018 Delaire Graff Chenin blanc för runt 100 kronor i början av 2020 och vinet verkar ha varit konstant slut sedan dess. För några dagar sedan upptäckte jag en flaska som påminde starkt om tidigare nämnda vin, men blev lite fundersam och tveksam när jag såg prislappen; 189 kronor. Det här måste väl ändå vara någon vassare variant av tidigare vin? Bäst att undersöka saken lite närmare så jag tog med mig två flaskor, betalade, åkte hem och placerade en flaska i kylskåpet. Efter mycket googlande verkar det som att jag har köpt ”årets modell” av tidigare nämnda vin. Till ett 91% högre pris. Det är med lite blandade känslor (”Hurra! Jag hittade vinet igen!” och ”Ojdå, 189 kronor!”) som jag undrar om jag är korkad, lurad eller både och.
Nåja, vi surar färdigt över den galopperande prishöjningen och häller upp vinet på karaff någon timme innan servering innan vi häller ner i några glas och ilar, pga värmen, igenom glasen.
Riedel Veritas Chardonnay; lite tropiska toner med mango och svedd brännässla, lite brynt smör tycks finnas med på ett hörn också. I munnen syrligt och faktiskt inte så fylligt som jag hade förväntat mig. Jag mindes 2018 som lite fylligare faktiskt.
Riedel Sommeliers Chardonnay; liknande intryck som i Veritas, dock att jag upplever att en viss mineralitet tittar fram. I munnen en smula eldigt (14,0%), vilket märkligt nog inte kändes i Veritas.
Gabriel StandArt; lite mer öppen doft än i de båda föregående glasen, vinet känns möjligen lite slankare/vagare i doften, men intrycken kvarstår. I munnen syrligaste upplevelsen av de tre glasen med lite mer eldstick.
För 99 kronor säger jag ”Löp och köp!”, men för 189 kronor behöver man kanske inte ha särskilt bråttom till butiken. Visst, vinet är av bra kvalitet och överpresterade något kopiöst för 99 kronor och även om det nya priset ungefär 30 kronor i överkant kommer jag att behålla den andra inköpta flaskan, kanske för en duell mot Anima som väger in på 179 kronor.
Visa bifogad bild 23686
91% högre pris i år, men tyvärr inte 91% bättre/godare/större flaska.
Till maten då? Tja, majskycklingbröstfilé lades i en marinerad av olivolja, färsk rosmarin, pressad vitlök, citronzest och -saft, salt och peppar på fredagen och grillades på lördagen. Vi testade att lägga allt i en påse som vi vaccade och det tricket kommer vi definitivt att göra om, jisses vad kycklingen sög åt sig smakerna på ett föredömligt sätt. Pippin fick sällskap av lite sallad och grillad knipplök samt en bytta vispat brynt smör. Vinet fungerade visserligen bra till maten, men jag saknade ändå lite umph i vinet.
Visa bifogad bild 23687
Pippi som fick vila upp sig i marinad i vaccat tillstånd i ett dygn innan grilldags. Mycket bra drag.