Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firade lite igår, och drack en 2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole till chianina-kött (entrecote på ben) och rödvinssås. Mina matlagningsfärdigheter lämnar en del att önska, men det gjorde inte vinet! Härlig doft som växte under kvällen! Det fanns massor av viol, röda bär och svart te i näsan, till att börja med - och ju längre kvällen led desto mer dök det upp kungen av danmark och olika balsamiska dofter. Det var förföriskt att dofta på, och smaken matchade dofterna väl. Det fanns en del mörka körsbär, mycket tanniner och en del syra i vinet. Det fanns också en jordighet och något djupt i smaken som jag inte kunde placera. Väl värt sina pengar det här vinet, även om jag köpte för ganska mycket mindre än vad en flaska kostar idag. Nu måste jag vänta in mina senare årgångar... jobbigt.
Var är flaskfotot?

lukastollig

Pudelfantast
IMG_6632.jpeg

Hört mycket bra om Sylvain Pataille så slog till på ett mixa 3-pack. Det är helt ok men inte helt övertygad. Not från CT nedan.

Initially upon opening lots of yeast and funk. Almost spritzy on the palate. After about an hour calms down and we get a quite nice, medium intensity mix of red and blue berries. Still some barnyard and manure but much less than earlier. Herbs, grass, hay. Not much in the way of structure, what tannins there are are very discreet. Medium+ lenght.

Well, first bottle ever from Sylvain Pataille. I can't really join the choir here. While good, did not wow me. 89-90 pts.

Visa bifogad bild 33216
Hört mycket bra om Sylvain Pataille så slog till på ett mixa 3-pack. Det är helt ok men inte helt övertygad. Not från CT nedan.

Initially upon opening lots of yeast and funk. Almost spritzy on the palate. After about an hour calms down and we get a quite nice, medium intensity mix of red and blue berries. Still some barnyard and manure but much less than earlier. Herbs, grass, hay. Not much in the way of structure, what tannins there are are very discreet. Medium+ lenght.

Well, first bottle ever from Sylvain Pataille. I can't really join the choir here. While good, did not wow me. 89-90 pts.
Ser ut som en 2022? Kanske att den dracks litet för tidigt? Jag har visserligen druckit Marsannay Clos du Roy från olika producenter vid pass 3-4 år men tror det blir bättre av att vänta 8-10 år.

Toppen