Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firade lite igår, och drack en 2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole till chianina-kött (entrecote på ben) och rödvinssås. Mina matlagningsfärdigheter lämnar en del att önska, men det gjorde inte vinet! Härlig doft som växte under kvällen! Det fanns massor av viol, röda bär och svart te i näsan, till att börja med - och ju längre kvällen led desto mer dök det upp kungen av danmark och olika balsamiska dofter. Det var förföriskt att dofta på, och smaken matchade dofterna väl. Det fanns en del mörka körsbär, mycket tanniner och en del syra i vinet. Det fanns också en jordighet och något djupt i smaken som jag inte kunde placera. Väl värt sina pengar det här vinet, även om jag köpte för ganska mycket mindre än vad en flaska kostar idag. Nu måste jag vänta in mina senare årgångar... jobbigt.
Var är flaskfotot?

lukastollig

Pudelfantast
IMG_6632.jpeg

Hört mycket bra om Sylvain Pataille så slog till på ett mixa 3-pack. Det är helt ok men inte helt övertygad. Not från CT nedan.

Initially upon opening lots of yeast and funk. Almost spritzy on the palate. After about an hour calms down and we get a quite nice, medium intensity mix of red and blue berries. Still some barnyard and manure but much less than earlier. Herbs, grass, hay. Not much in the way of structure, what tannins there are are very discreet. Medium+ lenght.

Well, first bottle ever from Sylvain Pataille. I can't really join the choir here. While good, did not wow me. 89-90 pts.

Visa bifogad bild 33216
Hört mycket bra om Sylvain Pataille så slog till på ett mixa 3-pack. Det är helt ok men inte helt övertygad. Not från CT nedan.

Initially upon opening lots of yeast and funk. Almost spritzy on the palate. After about an hour calms down and we get a quite nice, medium intensity mix of red and blue berries. Still some barnyard and manure but much less than earlier. Herbs, grass, hay. Not much in the way of structure, what tannins there are are very discreet. Medium+ lenght.

Well, first bottle ever from Sylvain Pataille. I can't really join the choir here. While good, did not wow me. 89-90 pts.
Ser ut som en 2022? Kanske att den dracks litet för tidigt? Jag har visserligen druckit Marsannay Clos du Roy från olika producenter vid pass 3-4 år men tror det blir bättre av att vänta 8-10 år.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tahbilk Tokay.jpg

Marsanne mot Tokay (Pinot Gris):
2015 Tahbilk Marsanne Museum Release: smör, aprikos, melon, ananas, fläder och petroleum. Ganska eldigt, med fet frukt och ok (men inte mer) syra. Kul vin. Jag gav det 88-90p för 2 år sedan och det är väl ungefär där det ligger idag också.
1993 Edmond Rentz Tokay Pinot Gris Grand Cru Frochn: Russin, dadlar, petroleum, kakao, ananas och jasmin. Bra nivå och kork, men ändå klart oxiderat. Sötman och den massiva frukten gör att det ändå har klarat sig ganska bra. Den klart högre syran jämfört med Tahbilk gör att det här blir det roligare vinet - i alla fall för stunden.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Luigi Oddero Barolo 2020
Vinet Öppnar upp lite reduktiv och vresig.

1h på karaff gör susen !

Doften är smekande ung med torkade körsbär och viol och jord.
Munnen är fräsch, silkig tsm med halv mogna naggande medium sträva tanniner.
Kroppen är mediumlätt med medium hög syra o pigg fräsch frukt med torkade jordgubbar, solmogna körsbär, läder, nypon och torkade örter. Kostymen är djup o mörk,
toner av läder, svamp och jord i solmogen stil.
Munnen ger dig en Silkig-stil, även om 2019 är hästlängder mycket mycket bättre vin. Så är denna 2020 oxå god men de finns ändå en smygande alkoholhetta i bakgrunden som gör sig påmind, som stör mig.
Dehär är lite halv ungt idag även om det är väldigt gott. ett par år till nästa popp hade gjort underverk här.

Attachments

• 20241120_143750.jpg
    20241120_143750.jpg
    42 KB · Visningar: 21

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33225
Marsanne mot Tokay (Pinot Gris):
2015 Tahbilk Marsanne Museum Release: smör, aprikos, melon, ananas, fläder och petroleum. Ganska eldigt, med fet frukt och ok (men inte mer) syra. Kul vin. Jag gav det 88-90p för 2 år sedan och det är väl ungefär där det ligger idag också.
1993 Edmond Rentz Tokay Pinot Gris Grand Cru Frochn: Russin, dadlar, petroleum, kakao, ananas och jasmin. Bra nivå och kork, men ändå klart oxiderat. Sötman och den massiva frukten gör att det ändå har klarat sig ganska bra. Den klart högre syran jämfört med Tahbilk gör att det här blir det roligare vinet - i alla fall för stunden.
Om viner är lite väl oxiderade, drabbas jag av obehaget att jag går runt under flera timmar efteråt och rapar "oxidation". Det är inte alls gott... Men, visst kan man kalla tre timmar för en riktigt lång finish...

Wintermute

Medlem
Mas Martinet Pesseroles Brisat Orange 2019
Funk, fenoler, aceton. Komplexitet och längd i drivor. Springer i cirklar runt rosévin, men med ungefär samma tillämpning. Jag drar till med 92p (med fredagsfeeling).

Hypotes: i ett alternativt universum, där allt rosévin ersatts av orangevin, skulle människan ändå kunna leva fullvärdiga liv.
Det fanns en flaska kvar av det i källaren. Jag tycker nog att det vann på att drickas i varmväder, och förmodligen utan de extra 18 månaderna på flaska. Fortfarande funkigt och med bakelit, men det har tappat lite fräschör.

LarsW

Medlem
Monteraponi Baron' Ugo 2016

Dracks över 3 dagar, började så smått mjukna lite dag 3.

Blåbär, körsbär, och björnbär i näsan. Friskt och fräscht! Med lite värme kommer lakrits, och lite lapsang fram

Väldigt ungt och ganska stram i smaken. Sötsura körsbär, mandel och julkryddor. Lagom ek, medelfylligt och man anar en elegans bakom alla ungdomlig bråkighet.
Hög syra och brutala tanniner som just börjar lugna ner sig med tid och luft.

Mat var ett måste här. Jag brukar gilla unga och strama toskanare men i nuläget kändes det helt enkelt ofärdigt.
Strukturen och frukten kändes ändå som att det fanns potential för något riktigt gott med mycket tålamod.
Väntar med nästa flaska till 2030-talet.

88 ++(++?)p

20241123_135559.jpg

LeChat

Medlem
IMG_6635.jpeg

2018 Andremily EABA
(59% Syrah, 23% Mourvèdre, 15% Grenache och 3% Viognier)

Av alla cuvéer från Andremily så är kanske EABA den jag gillar bäst. Förmodligen är det dominansen av syrah tillsammans med en stor andel mourvedre som tilltalar mig.

Det är maffigt, med tät intensitet, elegant, och med bra energi och ett lååångt avslut. Maxat och balanserat! Ett snyggt hantverk!

Efter en tid i karaffen så tycker jag mig fina tydliga likheter med ett annat kanonvin: 2015 Domaine Gourt de Mautens. Hade faktiskt varit intressant att testa dessa mot varandra i parallella glas.

Skrev så här om 2018 Andremily Syrah: ” Det är ett sannerligen hedonistiskt vin med more is more karaktär, ett tätt elixir av björnbär, saltlakrits, mineral, peppar och olivspad.”
De smakerna stämmer bra in även på detta vin. Mycket gott!

Last edited:

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 33238
2018 Andremily EABA
(59% Syrah, 23% Mourvèdre, 15% Grenache och 3% Viognier)

Av alla cuvéer från Andremily så är kanske EABA den jag gillar bäst. Förmodligen är det dominansen av syrah tillsammans med en stor andel mourvedre som tilltalar mig.

Det är maffigt, med tät intensitet, elegant, och med bra energi och ett lååångt avslut. Maxat och balanserat! Och ett snyggt hantverk!

Efter en tid i karaffen så tycker jag mig fina tydliga likheter med ett annat kanonvin: 2015 Domaine Gourt de Mautens. Hade faktiskt varit intressant att testa dessa mot varandra i parallella glas.(Tror dock att Gourt de Mautens skulle segrat i den duellen, men dock ingen självklarhet.)

Skrev så här om 2018 Andremily Syrah: ” Det är ett sannerligen hedonistiskt vin med more is more karaktär, ett tätt elixir av björnbär, saltlakrits, mineral, peppar och olivspad.”
De smakerna stämmer bra in även på detta vin. Mycket gott!

Låter gott! Speciellt delen om maffigt och maxat! Jag blir sugen!

Och det här med more is more, snarare än less is more, det är obestridligt. Det har självaste Yngwie slagit fast:

"Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"
--- Yngwie Malmsteen

LeChat

Medlem
Låter gott! Speciellt delen om maffigt och maxat! Jag blir sugen!

Och det här med more is more, snarare än less is more, det är obestridligt. Det har självaste Yngwie slagit fast:

"Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"
--- Yngwie Malmsteen

Yngwie Malmsteen… även om han framstår som osympatisk och korkad…
Rising Force första skiva med bl.a. Black Star, är musikhistoria för mig som gammal hårdrocksgitarrist.
(Nuförtiden blir det dock mest jazz…;))

StefanAkiko

Fredagsmys.

PXL_20241123_154108192~2.jpg

2018 Doja Prokupac, Serbien, 86p
Ett rättframt, fruktstint vardagsvin som inte alls överensstämde med försäljarens prat. Som en fruktstinn CS-dominerad, modern, noname röd Bdx-cuvée.

Mitt första möte med druvan Prokupac.

2022 Domaine David Clos du Ferré Vielles Vignes Muscadet de S&M Sur Lie, 96p
En himmelskt bra Muscadet med precis allt på rätt plats. Färgen är djup, nosen oändlig och i munnen är det helt enkelt vidunderligt välgjort. Intensivt, elektriskt och samtidigt smekande ömt med underbart vibrerande mineralisk. Wow!

Börja se ett mönster med att 2022 är ett kanonår runt Nantes.

1998 La Poussie, Sancerre Rouge, 88p
Sjunger på sista versen. Precis under gränsen för drickbar oxidation. Vinet varit mycket bättre, för att inte säga mycket bra. En fallen PN-krigare.

Har två till flaskor av Muscadetten. Lyckost mig!

LeChat

Medlem
"Pics or it didn't happen"!!!! :D
Har tyvärr ingen bild, men kan berätta att jag gärna ville ha Joey Tempest pudelfrisyr i mitten av 80-talet. Tänkte att jag då skulle bli stans brudmagnet. Så efter att ha samlat på mig en anständig längd, så permanentade jag håret. Resultatet blev dock mer likt Magnus Uggla. Och mycket till brudmagnet blev det inte heller.

Perikles

Medlem
IMG_3245.jpeg

Viña Tondonia Blanco: inte ofta jag dricker vit Rioja men det här var en trevlig och lite annorlunda upptäckt. Doft åt mogna röda äpplen, mandel, aprikos, vanilj och dill (dill som jag trodde var enbart röd rioja/tempranillo). Helt torrt och fin balans och lång komplex eftersmak där moget äpple kommer igen tillsammans med en lätt kalk/mineralkänsla och fina fatkaraktärer.
Bättre som matvin än för sig själv.

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 33241
Viña Tondonia Blanco: inte ofta jag dricker vit Rioja men det här var en trevlig och lite annorlunda upptäckt. Doft åt mogna röda äpplen, mandel, aprikos, vanilj och dill (dill som jag trodde var enbart röd rioja/tempranillo). Helt torrt och fin balans och lång komplex eftersmak där moget äpple kommer igen tillsammans med en lätt kalk/mineralkänsla och fina fatkaraktärer.
Bättre som matvin än för sig själv.
Den där dillen (vet precis vad du menar), kan det vara en ton som kommer från faten, och därför finns i både röda och vita?

KimHartman

Medlem
IMG_1361.jpeg

2012 Bernard Levet Côte-Rôtie La Péroline

Decanted 2.5 hours prior to tasting. Tart red currant, dark fruit, grilled meat, salty licorice, flowers, and a strong white pepper note. Tannins are starting to resolve, acid is there, missing a bit of depth. Good now with some air but can maybe gain a little in a year or two. Not bad at all, but I wish this was just a little more exciting.

91 p

2015 Serafino Rivella Barbaresco Montestefano

PnP from a cold cellar. Sweet red fruit, orange peel, tea, grape seeds, roses, many of the typical nebbiolo markers. This is developing quickly in the carafe/glass – needing both air and higher temperature – and after about an hour it is quite open for business; much juicier, forward, and longer. Acidity is just at the right level to keep everything fresh. Tannins are still a bit rough, or at least were initially, but no more than what can be expected from the grape variety and the age of the wine. Did not notice the 14.5% before I saw it on the label. Great stuff, should have bought more!

93 p

Toppen