KimHartman
Medlem
Detta!Kershaw
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Detta!Kershaw
Intressant ändå när man söker avnjutet vin här på forumet och möts av en helsågningHan något sagt för 10 år sen att jag skulle köpa en sydafrikansk viognier för 250 spänn hade jag nog ansökt om tvånginläggning/dödshjälp då.
Igår öppnade vi dock en Lismore Viognier Age of Grace 2022. Min sambo vägrade dricka det och hällde över sitt glas i mitt. Jag var mer positiv men inte så det började rycka i baguetten. Det är rätt parfymerat och en aning tungt men ändå friskt. Hade det kostat 120 kr hade jag lätt pimplat detta genom sommaren. Men till aktuellt pris är det faktiskt ett pass från mej. Trots väldigt höga betyg från Munkis.
Stötte du på @gece med bättre hälft?En trevlig institution i kvarteret går i graven - sista kvällen på Gemla Vinbar igår. Vi hoppas att Anna och Eskil kan öppna något nytt ställe i närheten inom kort...
Firade av med några riktiga favoriter:
Visa bifogad bild 33837
Julien Labets Vin Jaune 2015
Ren och fin om än med en liten slöja. Mer äpplen än kittost och kanske inte lika knastertorr som en del andra Vin Jaune, men satan i gatan vad trevligt detta är. 95 pinnar.
Visa bifogad bild 33838
Andreas Tscheppes Grüne Libelle 2020
Detta är en Sauvignon Blanc från Südsteiermark, men om man inte visste är det inte säkert att man hade gissat Sauvignon Blanc här. Så långt från gräsiga Nya Zeeländska krusbärsbuskar man kan komma. Mer likt en nedtonad Chenin Blanc från Loire med bokna gula äpplen, grillad citron. Man anar en del generös tropisk frukt men det är ändå ett precist och lågmält hantverk. 95 pinnar.
Nej såg dem inte! Attans. Vi kom vid 10-rycket (åt middag på Skörden först).Stötte du på @gece med bättre hälft?
Vi provade tre rätt olika viner i helgen varav två fick stora gillanden och en fick kicken.
Crystallum Chardonnay Clay Shales 2023 var ju lite spänd på att prova efter den blev sommaren 2024:as topp-chardonnay. Dessutom nu ihop med två andra vinintresserade personer (som fick allt blint). Var det bara en sommarförälskelse? Icke sa nicke, den är precis lika bra en mörk vinterkväll. Otroligt extraktrik men ändå så fräsch och balanserad, en minimal ekkyss. Detta är riktigt bra vin och man undrar ju vad motsvarande kvalitet skulle kosta i Bourgogne.. Knappast 399 kr iaf (95 p)
Nästa vin var ett vin som jag tror blev omtalat här på Finewines. Excentrisk kvinnlig vinmakare och man börjar tänka på Balagny och Occhipinti. Kompromisslös vinmakning och skyhög kvalitet. Tänk om man hittat en ny guldgruva? Tyvärr faller Elena Fucci Titolo 2013 pladask men det är möjligt att det beror på att vinet är skadat, snarare än dålig kvalitet. Vinet är mycket åldrat och påminner delvis om en bedagad Bordeaux från en dålig 70-tals årgång. Ytterst lite frukt och mycket svamp och läder, en del tanniner, eftersmaken klickar in på c:a 1.8 sekunder. Det är dock inte defekt men möjligen helt fellagrat. 10 år med värme och solljus möjligen (inga poäng)?
Som reserv öppnar jag en flaska från senaste nyhetssläppet. För mej helt okänd producent av Chiroubles, Domaine Cheysson (2023). Beaujolais i lite lättare stil, inte helt olik Lapierre. Aromatisk och elegant, mycket trevlig! Når kanske inte upp till betyget exceptionell, men 88-89 poäng för ett vin för 189 kr är riktigt bra. Fick kanske lite extra draghjälp av det andra rödvinets kollaps.
Visa bifogad bild 33852
Komprometterad kork?Det räcker att se färgen på vinet i ditt glas för att se att min flaska var defekt. Mitt vin var snarare rödbrunt![]()
om du har fler som du hellre vill bli av med kan jag absolut tänka mig att hjälpa till med det!Visa bifogad bild 33849
Sadie Family, Skurfberg 2019
Reduktivt och rökigt på samma gång. Oerhört koncentrerat, mineraler, stenfrukt, ylle till tusen och påtaglig ek. Å ena sidan blir jag imponerad av vinets inneboende kvalitet, men samtidigt är inte det här min grej. Blir i mitt tycke för klumpigt och den feta yllekänslan tar över. Blir 86 p för mig men gillar man stilen så kan man säkerligen lägga på 5-10 pinnar för det är ett maffigt och välgjort vin.
En kvar som får vänta tills du passerar västkusten.om du har fler som du hellre vill bli av med kan jag absolut tänka mig att hjälpa till med det!
Inte helt olikt en La Tour de By 2004. Någon har rökt gauloises och obducerat en halvt rutten räv samtidigt