Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
Roberto Voerzio - Barolo del Commune di La Morra 2017.

1741434603652.jpeg

Körsbär, rosor, stendamm och julkryddor i både doft och smak. Otroligt kompakt och komplext med finstämda tanniner. Lång och elegant finish – känns helt redo att dricka nu men tål flera år till. 95p.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Under särskilda förhållanden gör jag undantag från torra mars.

PXL_20250307_170036379.jpg

2000 Villa Monteleone Ripasso della Valpolicella Classico Superiore Campo San Vito

Komprometterad kork. Lite väl oxiderad för alla utom mig.

NV Domaine des Baumard Anjou Logis de la Giraudière Cuvée des Deux Millénaires

Har fått en överdos grön paprika. Även om kvaliteten på dessa nerviga, eleganta Loiresque CF:ar är outstanding och pris/kvalitet magiskt bra, så har jag ett helt naturligt köpstopp på dem. Kan inte med dem mer trots över 20 års kärleksförklaring 😭

NV Barbeito Madeira Sercial 10 Years Old, 92p

Lite kort i rocken, för jag är bortskämd med bättre Maderia. Men gott som hela den!

2017 Jérémie Huchet & Jérémie Mourat Muscadet de Sèvre-et-Maine Château Thébaud, 95p

Naturligtvis är det en Muscadet som räddar kvällen. Ett fantastiskt vin!

LeChat

Medlem
IMG_6877.jpeg

2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes

Sista flaskan av detta häftiga vin. Bourgogne på papperet men saknar i princip alla attribut. Den har betydligt mer likheter med druvorna från södra rhone eller en riktigt bra aussie-shiraz. För även om Savigny-les-Beaune brukar kunna vara kralliga så är detta ändå på ny nivå med en alkoholhalt på 15% och reglagen på elva. Men bortsett från typicitet så är det ett kvalitetsvin och riktigt smaskigt.

Har även haft med den på en provning och vill minnas att den gillades storligen av samtliga och att samtliga tappade hakan i golvet när det stod klart att det var en bourgogne. Kul!

På tallriken blir det grillad fläskkarré med tzatziki och pommes. Kan bli en klockren matchning till denna bourgogne-bastard.

pinoten

Medlem
1741451703158.jpeg

Domaine Joseph Voillot Bourgogne Pinot Noir Vielles Vignes 2022

Köpte på mig en del 2022:eek:r av deras village och 1er Cru'er förra året och tänkte att det kunde vara kul att prova deras bas-Bourgogne. Det visade sig att det var en av de bättre jag provat och bra pris var det också när jag köpte den, ca 250:-

Doftar hallon och har en del florala toner. Smaken går mot goda hallon, jordgubbar och en liten del mogna körsbär. Eftersom att den är lite ung så känner man till en början av eklagringen ganska väl men efter ca 30 min så blir det bättre balans och vaniljtonerna börjar dyka upp. Bra syra och medium längd och mitt i mellan lätt och medium kropp. 88-90p.

LeChat

Medlem
IMG_6880.jpeg

2015 Fuligni Brunello di Montalcino

Brunello från 2015 är inte dumt! Tycker även att denna Fuligni levererar fin kvalitet på frukten och allt sitter ihop som det ska. Tillgängligt redan men en del skulle nog tycka att tanninerna kan behöva lite lämpligt tilltugg. Så vad passar då bättre än köttbullar på kalvfärs i hemgjord italiensk tomatsås med bl.a. citronzest, sardellcrème, basilika, lite vin och rejält med parmesan. Ett riktigt mumsigt avslut på helgen.

Perikles

Medlem
IMG_4187.jpeg

Envinate Palo Blanco 2022 - vitt vulkanvin från Tenneriffa. Från tillfälliga släppet i november och tips från forumet!
Inte vad jag brukar dricka, men kul att prova något nytt! Här bjuds på dofter av popcorn, hönsgödsel (!), citrus och en aning honung. Knivskarp syra med både mineralitet och en nyans av sälta. Svårt att sätta poäng på detta men det var klart uppskattat i alla fall.

Skärmavbild 2025-03-10 kl. 10.12.46.png

Boyer-Martenot Auxey-Duresses Les Écusseaux 2019 (från den dryga village-halvan av i övrigt 1er cru-klassade Les Écusseaux)

Hjortköttbullar, potatispuré, rårörda lingon och gräddsås på tallrikarna, Bourgogne i glasen.

Vi köpte vinet på plats i Meursault i somras och hade av en ren tillfällighet hyrt vårt hus av tredje generationens vinmakare i familjen Boyer-Martenot, Yves. Han är numera pensionerad och har lämnat över driften till sina barn, men han var den bästa av värdar; han bakade snigelcalzone i sin stenugn till oss, drog fram magnum-flaskor från 2006 ur sin källare för att fira vår äldsta sons 18-årsdag m.m. Otroligt fint ställe!

Skärmavbild 2025-03-10 kl. 10.19.53.png

Vinet då? En fruktig doft av körsbär, kryddor och drag av sous bois. Känsla av sammetslena mogna skogshallon och körsbär med finstämda tanniner. Mediumkropp med bra längd och bra syra. Mycket mer öppen än när den dracks senast i november ’24, om än inte överdrivet komplex. För de €28 vi gav på plats kan man inte säga annat än att det är mycket prisvärt.

Det gick väldigt fint till maten, även till de annars så svårmatchade rårörda lingonen med sin höga syra.

Merci, Yves!

IMG_6244.jpeg

Skrei, bakad vitkål & purjo, vitvinssås/skum med olja på sotad purjo samt lite morot för färgens skull. Söndagsmiddag, helt enkelt.

Till det en 2018 Saint-Véran-chardo från Jules Desjourneys. Gillar hans viner mycket, denna är en renare, ”krispigare” variant. Citationstecken, märk väl – kanske inte krispig i den vanliga bemärkelsen, men för att vara Desjourneys.

Mycket frukt med mogen nektarin och lime i främsta rummet. 2018 var ju varmt, men vet inte om det är mer fruktmoget än vad hans viner normalt sett är. Tropiskt, som alltid.
Ett lätt inslag av nektarinkärna fungerar fint som inramning. Bra syra och längd. Det är publikfriande och smarrigt så det förslår.

IMG_6236.jpeg

Kanske att såsen/skummet hade behövt vara mer åt beurre blanc-hållet för att matcha vinet hela vägen, alternativt haft någon mer smakrik ingrediens. Nu blev det typ 75% rätt, men gott så! Det kommer fler söndagsmiddagar…

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33974
Envinate Palo Blanco 2022 - vitt vulkanvin från Tenneriffa. Från tillfälliga släppet i november och tips från forumet!
Inte vad jag brukar dricka, men kul att prova något nytt! Här bjuds på dofter av popcorn, hönsgödsel (!), citrus och en aning honung. Knivskarp syra med både mineralitet och en nyans av sälta. Svårt att sätta poäng på detta men det var klart uppskattat i alla fall.
Jomen visst! Hönsgödsel sitter alltid fint :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar viner med inblandning av Cab Franc - 10 % mot 20 % i övrigt inga gemensamma druvor:
la croix du casse ilatraia.jpg

2016 Château La Croix du Casse: Jasmin, syren, tobak, kaffe, choklad och svarta vinbär. Blommigt och hyfsat moget med sval, fräsch frukt, integrerade tanniner och måttliga fat. Snygg Pomerol som går att köpa för rimliga pengar.
2018 Brancaia Ilatraia: Muskot, vanilj, syren, plommon, blåbär och nejlika. Tungt, eldigt och kraftfullt, med hög syra, koncentrerad frukt och en hel del fat. Klart yngre än La Croix du Casse även om det bara skiljer två år och 2018 ofta är en "snabb" årgång.
Idag är La Croix du Casse mer drickvänligt, men om ett årtionde kommer nog Ilatraia att gå om.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens vin:
Protos Gran 2018.jpg

2018 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva: Nejlikor, muskot, vanilj, blåbär, bläck och vanilj. Kryddigt, mörkt och tungt med snygg frukt och bra balans. SkolboksRibera från en jättestor producent. Jag hade förväntat mig att det här skulle vara alldeles för ungt, men så var definitivt inte fallet. Det är väldigt njutbart redan nu och kommer säkert att vara det även de närmaste 50 åren. 93p

Drucket

Medlem
lesmemoires2020.jpeg

2020 Domaine des Roches Neuves Saumur-Champigny Les Mémoires

Mörka plommon, svarta vinbär, tobak, lite grön paprika och en grytbuljong med lagerblad.
I smaken finns mycket snygg frukt med en tydlig dos paprika (t o m lite chili?) och en gnutta kaffe, medelfylligt med en pigg syra och slanka tanniner, lent i munnen, beundransvärd balans och längd. Ungt och livligt. Uj, vad bra det här var, ett riktigt fynd!
Från en liten Clos på endast 0.7 hektar. Biodynamisk odling med hästplog och vildvuxet ogräs mellan de mycket gamla cab franc-rankorna (som planterades 1914!).
93-94+p

LeChat

Medlem
IMG_6892.jpeg

2010 Château Bourgneuf

Köpte många flaskor av denna 2016 när SB sålde den för 239:- och har nog knappt tio flaskor kvar.

Även om här finns en tjock fällning på insidan av flaskan så är de fruktiga inslagen fortfarande påtagliga. Alkoholen är på hela 14,5% men är egentligen inget som stör mig.
Söt mogen frukt med bl.a. plommonmarmelad, mörka körsbär, lakrits, järn och lite rökighet. Känns som att den skriker efter en grillad köttbit.

Men även om jag gillar den så är den kanske lite för varmfruktig för att jag ska bli helt nöjd. Torkad frukt är inte min grej och här finns lite drag av det. Men bortsett från det så känns det ändå som att den kan ha en intressant framtid.

matage

Medlem
2017 Alheit Cartology Bushwine
87% Chenin Blanc 13% Semillon
IMG_2927.jpeg

Första gången jag testar Cartology och jag gillar det men det är också galet svårt att beskriva..

Coravinat ner i glaset får jag Lime/citron med en touch grönt äpple följt av bivax och grillad majs (Jänkar-chardonnay-popcorn men ändå inte)..
Det var länge sen jag hade så svårt att sätta en doft/smak associationsmässigt...

Över tid och med lite mer värme:
På nosen kartong, gul frukt och en anstrykning lättrostad kaffeböna tillsammans med "bibliotek" (malkulor? möbelpolish? pomada/vaselin?)
Det är helt klart en mycket intressant, dov, lite dammig arom som jag banne mig inte kan sätta fingret på! Kul! Frustrerande!
I munnen - vit frukt, krusbär, kartong, kex, bikaka och en gnutta blommor klöver? Fläder? med avslutande trevlig mineralisk sälta.

Inget kraftpaket utan ganska finstämt vid 8 års ålder. Min saffransrisotto med fängål och grillad grön sparris tog över lite men jag är glad att jag har över halva flaskan kvar till senare tillfällen.

Hardolph

Medlem
En vinmugglarkompis bjuder på middag.
"Ta med nått vin men inte rött för jag gillar inte rödvin".
Jahapp.
Jag tog med det konstigaste jag hade hemma.
Det slog alla förväntningar jag hade. Konstigt som bara den men rätt gott. Funky äpplen och päron. En masse. 15% men det är väl maskerat.
Jesper Friberg Mycel 2021
20250315_175428.jpg

Det här var pang i drickfönstret. Musar är ju nästan omöjliga att tajma men alltid ändå helt underbara. 2012 - riktigt varmt år i Bekaa dalen. Lika delar Cab, Cinsault, Carignan.

På näsan mogna snudd på torkade plommon, fikon, sandelträ, blyerts, cassis i fin harmoni.
I munnen sjukt rund, slipad, balanserad, men ändå bra syra, tanninbett och ’lagom’ alkohol.

Har druckit de flesta årgångar från 1979. Tycker 2012 är på sin topp nu, till skillnad från många årgångar på 2000 talet. Tips att öppna upp och testa en om du har. Funkar toppen med tagliata på hängd entrecote

Just ja, vill man vara poängmänniska, typ 92-93p ☺️
IMG_5691.jpeg

Last edited:

Wintermute

Medlem
Brocard Chablis Premier Cru Fourchaume 2018
Dricks till skrei, räkor, sandefjordsås, amandine-potatis och en citronsyrad fänkålsallad.
Ananas, persika, lite äppelmust, lime och zest. Ganska lång, men saknar komplexitet för de högsta poängen. Rena och goda smaker, ingenting som stör. 89p idag. I högsta grad njutbart!

Vi dricker oss sakta igenom den låda med gamla margauxer jag köpte för ett tag sen, Idag var öppnades följande flaskor:

Prieuré Lichine 1978
Parker tycker detta vinet var i "decline"redan 1984. Och det är fullständigt over the hill. Inte helt odrickbart, men sämst av de flaskor vi öppnat hittills. Någon sekund av enformig hallonsmak och sedan lite syrligt avslut.

Marquis de Terme 1996
Detta var inte oväntat något helt annat. En seriös och riktigt bra Bordeaux och med ytterligare lagringspotential. Blyertspennor och gamla insuttna sadlar. Riktigt bra!

Listan från bäst till sämst hitills:
Marquis de Terme 1996
Lascombes 1989
Palmer 1970
Prieuré Lichine 1978

Flaskorna verkar vara väl behandlade iaf, och vi har några fina namn från 1982 och 1986 kvar :)

margaux.jpg

StefanAkiko

Brocard Chablis Premier Cru Fourchaume 2018
Dricks till skrei, räkor, sandefjordsås, amandine-potatis och en citronsyrad fänkålsallad.
Ananas, persika, lite äppelmust, lime och zest. Ganska lång, men saknar komplexitet för de högsta poängen. Rena och goda smaker, ingenting som stör. 89p idag. I högsta grad njutbart!
Lite bilder från pirret/porret vore ju trevligt...

Toppen