Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Foley

Medlem
IMG_6260.jpeg

Patrick Piuze Chablis Les Forets 1:er cru 2020. Inköpt tidigt 2022, så flaskan har ca 3 år i vinkylen.
Gyllengul färg. Fortfarande piggt även om det märks att den fått lite tid på korken. Bra syra, mkt smak. Liten stenig och mineralisk. Gul och vit frukt. Något besk i avslutet, vilket drar ner betyget hos mig. Jag satte 4.1⭐️ på vivino. Härligt vin!

The Wall

Medlem
Jag funderar också på om dom inte riktigt klarar lång lagring eller om de tidigare årgångarna inte riktigt var där än. Jag har provat den två gånger, båda ca 7-9 år gamla (2014 och 2016), tyckte om den bägge gångerna.
Jag är inne på exakt samma spår.

LeChat

Medlem
IMG_6940.jpeg

2021 Fontodi Chianti Classico

Fruns spaghetti bolognese kräver ett gott italienskt. En Fontodi CC. Årgång 2021 är nog t o m snäppet bättre än många tidigare årgångar. Dock är kvaliteten jämn år efter år och det gör den till en no brainer här hemma.

Har köpt tre lådor i denna årgång. Av tidigare årgångar har jag oftast köpt två lådor och vet att de brukar gå åt utan problem. Så att säkra upp med ytterligare en låda i en stark årgång känns helt rätt.

matage

Medlem
Le Grappin Savigny Les Beune -18
IMG_3062.jpeg

Hemlagad drottningsylt på skogshallon står för primärfrukten för att övergå i mossa/undervegetation, en skvätt kaffe och sedan rönnbär som får stå för en mycket uppfriskande syra. Nästan mjölksyre-pirrande på tungan. Faten drar åt eneträ och ligger fint i linje med skogstemat och tanninerna är snygga läder/mocka-artade men prominenta.
Kraftigare än jag förväntat mig med lång eftersmak. Tappade lite nerv till dag 3z

Väldigt gott just nu och satt som en smäck till ankbröst med apelsin-sauterad rödkål och en driva riven fryst ankleverterrine.

Långt bättre än jag väntat mig att med tanke på att jag tyckte de vita i Caviste-lådan var lite bleka.
Det påminner mig också varför jag egentligen inte gillar blandlådor eftersom jag gärna haft en låda av bara det här vinet ;)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Le Grappin Savigny Les Beune -18
Visa bifogad bild 34135

Hemlagad drottningsylt på skogshallon står för primärfrukten för att övergå i mossa/undervegetation, en skvätt kaffe och sedan rönnbär som får stå för en mycket uppfriskande syra. Nästan mjölksyre-pirrande på tungan. Faten drar åt eneträ och ligger fint i linje med skogstemat och tanninerna är snygga läder/mocka-artade men prominenta.
Kraftigare än jag förväntat mig med lång eftersmak. Tappade lite nerv till dag 3z

Väldigt gott just nu och satt som en smäck till ankbröst med apelsin-sauterad rödkål och en driva riven fryst ankleverterrine.

Långt bättre än jag väntat mig att med tanke på att jag tyckte de vita i Caviste-lådan var lite bleka.
Det påminner mig också varför jag egentligen inte gillar blandlådor eftersom jag gärna haft en låda av bara det här vinet ;)
Visst är det gott med riven anklever över ankbröstet o bourgogne till 😍🥰

En bättre lördag: 26 grader och sol, lätt bris. Vinprovning på Mulllineux/Leeu Passant i Franschoek följt av en bättre lunch.

IMG_0166.jpeg

Vi prövade i stort sett hela linjen, på bilden flera av de röda vinerna.

Mina favoriter var single terroir Chenin blanc (Granite, Iron och Schiste) från 2023 - de var alla koncentrerade, fin syra och med all den oomph och perfekta balans som man kan förvänta sig av topp notch Chenin blanc (att det inte någon gång sticker av mot vare sig krusbärsbeska eller tropisk marmelad). Iron kändes som en syntes av den djupa litet honungssöta frukten i granite och den mer syradrivna, lätt fänkålsanstrukna Schiste. Dricka inom närmaste fem åren - Iron. Med 10 + år i källaren - Schiste.

Bland de bästa bland de övrig vinerna var "The Leeu Passant" (ej på bild). (60 % Cabernet Sauvignon, 20 % cabernet franc, 20 % cinsault) - elegant, len cab franc lyser igenom med sin svartvinbärsbuskparfym och grönbladiga gräsighet i munnen. Finns någon lätt sötaktig kryddighet precis som en ton i bakgrunden när man vet vad det är man dricker, men annars hamnar man mer i Loire än i Kalifornien. Strukturen finns där men ett fint hantverk döljer detta. Kommer bli mycket fin efter något decennium i källaren. Den var dock ett bra snäpp upp i pris (2150 rand) jämfört med Chenin Blanc:erna (som låg på 810 rand) och de utmärkta single terroir Syrah (som låg på 1480 rand).

Ganska stor skillnad på Syrah-vinerna - granite 2022 kändes mycket trevlig, men lättare, mjukare och som ett annat sorts vin, medan Iron och Schiste 2022 hade mer struktur och power. Litet strama just nu, behöver säkert 10 år i källaren. Också utmärkta.

Mathias

Medlem
20250402_195636.jpg

Masterclass Barolo provning under föregående veckan.
1. Elio Grasso - Gavarini Chinieri 2012,
2. Azelia - Margheria 2013,
3. Aldo Conterno - Bussia Colonnello 2015,
4. M. Marengo - Riserva Brunate 2016,
5. M. Marengo - Riserva Brunate 2017,
6. Elio Grasso - Ginestra Casa Maté 2018

1. Elio Grasso 2012 -
Dofter: Läder, lakrits, mogna körsbär.
Smaker: Plommon hallon, peppar. Mjuka tanniner. Bra ålder och redo att drickas. 4.4/5 94/100
2.Azelia -
Dofter: Körsbär, tobak.
Smaker: Lakrits och körsbär. Påtagliga men balanserade tanniner. 4.2/5 92/100
3. Aldo Conterno -
Dofter: Ek och hallon.
Smaker: Ek, hallon, nypon och våta löv. Ganska mycket tanniner och garvsyra. Är tydligen inte lagrad på ny ek, men jag upplevde smaken som sådan. Välgjord men inte enligt min smakprofil, dock majoritetens kvällens vin. 4.0/5 90/100
4. M. Marengo 2016 -
Dofter: Körsbär, earl grey, sötma
Smaker: Körsbär, läder. Mjuka och balanserade tanniner. Kvällens bästa vin enligt min bedömning. 95/100 4.5/5
5. M. Marengo 2017 -
Dofter: Hallon, körsbär, svagt ek.
Smaker: Plommon, nypon. Påtagliga tanniner, men balanserade. Ett helt annat vin smakmässigt än 2016, men fortfarande väldigt bra. 4.4/5 94/100
8. Elio Grasso 2018
Dofter: Jordgubbar och lingon.
Smaker: Hallonsaft. Mycket spetsiga och spretiga tanniner, behöver nog några års lagring för att mjukna till. 4.1/5 91/100

Domaine Hauvette Cornaline 2013

En oortodox blandning av grenache, syrah och carbernet sauvignon från Provence. Jag är inte övertygad tyvärr. Det finns inget obehagligt i detta vinet men det saknar all form av ryggrad. Det är snällt och bussigt som Håkan Larsson hade sagt. Lite i samma stil som Grange des Peres (som jag anser vara det mest överprisade vinet alla kategorier).

hauvette.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_6157.jpeg

Domaine Labet, Cotes de Jura, Fleur Chardonnay 2015

Ordentligt kraftpaket med ett avslut som innehåller både grapebeska och vitpeppar. Alkoholen ger ett lätt genomslag men balanseras fint med eken. Frukten drar mot grillad citron, honungsmelon och omogna päron. Tycker att Labet ibland blir lite för funkiga men den här är på rätt sida. 93p

tempImageJL0hfA.jpg

Chablis 1er cru-provning hos Jonas på Bar Barsac. Vinerna serverades två och två och jag försökte få ner mina noteringar innan han berättade vilka viner som var i glasen. Gick ändå hyfsat, så vi kan kalla det en halvblind provning.

Julien Brocard 1er cru Côte de Léchet 2022
Ljust gul, nästan vattnig. Lätt mineralisk doft med inslag av gummi. Citrus och bra syra. Ung, tunn och lite stängd. Nja.

La Chablisienne 1er cru Vaillons 2019
Något mer färg här (lite ljusgrön) med betydligt mer frukt i både doft och smak. Balanserad citrussyra och smaken håller i bra. Lätt ekad i stilen. Väldigt trevligt vin. Kvällens tredjeplats.

Clotilde Davenne 1er cru Montmains 2022
Diskret i doften med en svag air av stall (som avtar med tid i glaset). Klar och krispig i stilen, sticker inte riktigt ut i sällskapet.

Vincent Dauvissat 1er cru La Forest 2015
Något djupare i färgen. Väldigt fin, mer mogen doft av nötter, lemon curd och annat gott. Där finns också en lätt, lätt ekton.
Helt klart mer komplext än övriga viner, men så är den ju också lite äldre. Upplever den som väldigt precis och väl utmejslad, ”classy”. Mineraler, citron och allt det där. Fint drickfönster nu! Kvällens bästa vin.

Pinson 1er cru Vaugiraut 2021
Lätt sur doft, nästan lite åt gympapåse-hållet, kombinerat med grapefrukt. Även i smaken går grapefrukten igen tillsammans med lite hö och ek.

Albert Bichot 1er cru Les Vaucopins Domaine Long-Depaquit 2022
Svag jästdoft. En touch av ek. Ganska kort i smaken, lite flat-line-känsla på vinet. Passerade relativt obemärkt mao.

Le Domaine d’Henri Fourchaume 2017
Blek guldfärg. Komplex doft med gröna äpplen och citron som går igen i smaken. Frisk mineralitet och rätt hög syra. Lätt- till mediumkropp, men fin i stilen. Kvällens silvermedaljör.

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 34084

2015 Pierre Gonon St. Joseph

Decanted 2 h prior to tasting. Plums, lemon, tart red fruits, olives, leather, grilled meat, earth, thyme and a touch of citrus peel-like bitterness. It has distinct acidity and tannins, great energy, and freshness. Bits of development here and there, but still youthful. Drinking very well and will continue to do so for many years ahead. ILG!

94 p
Den där notboken, den får en verkligen att inse att Jan Johansson var från en annan planet.

I helgen var det Premier Cru provning av Bourgogne hos @Lennart!
Noterna är lite av en mess, kan erbjuda åsikter på flaskor om det önskas!

Såhär såg flighterna ut i upplägg:
Flight 1

Glas 1

Marc morey

Glas 2

Guy amiot

Glas 3

fontaine gagnard

Glas 4

Vincent mersault

Flight 2

Glas 1

mersault Faiveley

Glas 2

05

Glas 3

2022 grappin

Glas 4

LLM 08

Flight 3 röd

Glas 1

jadot 2016

Glas 2

gevrey 2022

Glas 3

Volnay - 05 korkskadad

Glas 4

2022 beaune

Flight 4 röd

Glas 1

Robert chevillion 2020

Glas 2

96 morey saint denis

Glas 3

Frederic Esmonin 2012

Glas 4

G. Bartet 96

De som stack ut allra mest för min del var Jadot 16, sjukt imponerande av Jadot.
Båda 96orna levde sina bästa liv, här var noterna på de:
Lite brun färg, viss ålder, mogen frukt, hallon, åldern ligger i bakgrunden med skogen och svampen, frukten är framåt, trevlig eftersmak, integrerad, riktigt gott, hänger kvar sjukt länge, bara fortsätter komma smaker, wow, - 96 morey saint denis

Sjukt bra doft här med, sticker ut rejält, slank frukt och ek, men integrationen är rejäl, wow, sjukt gott, bra mun känsla, mycket frukt, mogna hallon, jordgubbar, fyllig, så öppet, häftig eftersmak, mycket syra, finns tanniner, wow - 96 Bartet

Attachments

• IMG_9186.jpg
    IMG_9186.jpg
    65,4 KB · Visningar: 56
  • IMG_9181.jpg
    IMG_9181.jpg
    51,5 KB · Visningar: 54
  • IMG_9175.jpg
    IMG_9175.jpg
    61,2 KB · Visningar: 51
  • IMG_9178.jpeg
    IMG_9178.jpeg
    52,5 KB · Visningar: 54

Lennart

Medlem
Bilderna ovan blev lite suddiga (åtminstone för mig) så lägger upp en annan variant.
Det mest förvånande vinet på provningen var helt klart S:t Aubin 2005, dels pga att det trots sin ålder nästan helt saknade tertiära toner och dels för att det doftade mer blommigt än en sauvignon blanc…

Attachments

• IMG_4576.jpeg
    IMG_4576.jpeg
    79,9 KB · Visningar: 60
  • IMG_4575.jpeg
    IMG_4575.jpeg
    57,3 KB · Visningar: 63
  • IMG_4574.jpeg
    IMG_4574.jpeg
    70,7 KB · Visningar: 60
  • IMG_4573.jpeg
    IMG_4573.jpeg
    78,2 KB · Visningar: 64

Lennart

Medlem
Några tankar kring leverans, vad var typ topp 3 eller så? Vilket år / vilken producent överlevererade just nu?
Mina topp 3 var nog, utan inbördes ordning:
Vincent Girardin Meursault Les Perrières 2016, slank, elegant, komplex, inte mycket mognadstoner än.
Robert Chevillon NSG Les Roncières 2020, väldigt fin röd frukt, kraftfull, ung.
Lambrays MSD 1996, mogen men inte övermogen, allt sitter ihop på ett väldigt trevligt sätt.

Det var överlag en mycket intressant provning med många goda viner och (som alltid) trevligt sällskap.

Visa bifogad bild 34084

2015 Pierre Gonon St. Joseph

Decanted 2 h prior to tasting. Plums, lemon, tart red fruits, olives, leather, grilled meat, earth, thyme and a touch of citrus peel-like bitterness. It has distinct acidity and tannins, great energy, and freshness. Bits of development here and there, but still youthful. Drinking very well and will continue to do so for many years ahead. ILG!

94 p
två favoriter!

Travkungen fyllde 60 och vi var ett litet gäng i hans kök igår kväll. Fick "jobba hemma" idag, men orkade typ bara logga in...

Vi började med Viognier: Vernay Condrieu 2010 och 2021 samt en Chateau Grillet 1965. Det var uppenbart att det var helt idiotiskt att öppna en 2021 (min flaska). 15 år verkar vara en bra ålder att öppna dessa för första gången. Chateau Grillet var en upplevelse, ganska trött och oxiderad i doften men med en oändlig komplexitet och längd i smaken.

Rödvinerna var en Domaine Fourrier Gevry 1er cru 2002 (mitt vin, korkskadad), Jaboulet Hermitage La Chapelle 1980 och en röd Puligny-Montrachet Les Caillerets 1988. Båda de friska vinerna var helt i toppskick och på 95+ nivå. Vi körde blint och det är helt hopplöst att gissa på så mogna viner, hermitagen och bourgognen var rätt lika.

I slutet öppnade jag en av de där Barbaresco Riserva flaskorna (gissningsvis från 1966). Det var platt fall tyvärr. Vinet var mörkrött och friskt men doftade mest råa rotfrukter och smakade grova tanniner (efter 59 år!). Jag tror flaskan var frisk men att vinet nog inte var speciellt bra redan från början. Så alla mina tre bidrag blev pannkaka.

Ensamfredag och jag rycker upp flaskor där hoppet om en bra upplevelse är infinitesimalt

Barbi Brunello di Montacino 1970
Odrickbar vinäger

Cantenac Brown Margaux 1970
Lite övermogna plommon i dammig skål på ålderdomshemmet. Inte helt stendött men orkar bara ett glas.

Bra med en nykter fredag efter gårdagen

IMG_4777.jpeg

Toppen