SV: Idag dricker vi
Provning på SS igår.
Laguppställning:
Fleur de Passion 02
Deutz rosé 96
Diebolt 76
Jacquesson 88
Krug 95
Selosse Millesime 98
Lite anteckningar:
Fleur
Doft: Sur äppelkart, knuten
Smak: Hööööög syra, medelfyllig och fint balanserad, äppelkart
Hög potential men jag kommer absolut inte att röra mina som ligger på minst 10 år. God att dricka nu för den som uppskattar ung chardonnay. Barnarov enligt mig!
Deutz rosé
Doft: Fräsch årgångsdoft, sötpotatis, körbär
Smak: Fin syra, kraftfullt vin, hallon vinbär, rödgrape, mkt elegant
En toppen rosé som jag gärna hade haft några flarror av. Fantastiskt bra! Måste nog testa mer av Deutz huset.
Perfekt att dricka nu men kan nog bli ännu bättre med lite mognad.
Diebolt
Doft: Vinägerchips, blommor, smör och liten ton av svamp men bara väldigt liten
Smak: Fin behaglig syra, lång smörig fet smak, lite nötig
Kvällens bästa "dricka just nu" vin, perfekt! Har tidigare testat Diebolt -73 76 79 och ingen har varit lika pigg eller bra som denna.
Den flaskan vi fick hade utan problem kunnat lagras ett gäng år till. Ett toppvin! Tror dock att jag ska dricka upp mina -76or under sommaren.
Lite orolig över flaskvariation bara...
Jacquesson
Doft: Sprit...
Smak: Kraftig sur smak, trä, tjära
Gissade på att detta skulle vara en outvecklad 96:a med kraftig syra men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att detta var en 88:a.
Fy faaaaaan va dålig denna va. Hur kan man misslyckas så fatalt med en så bra årgång.
Kanske blir den bättre med åren men jag tror inte det eller så hade vi en dålig flaska.
Kvällens absolut sämsta vin!
Krug
Doft: Gummi, grön banan, dov doft
Smak: Stor kraftfull elegant balanserad men ändå anonym
Än en gång så levererar inte Krug -95. Måste säga att -95:an är den sämsta Krug jag någonsin druckit. Har testat 95:an vid flera tillfällen och den har aldrig levt upp till förväntningarna.
Är nöjd att jag inte köpte på mig några 95
r. Bör dock växa med tiden men har svårt att se att den kommer att bli en monumental Krug årgång.
Nä hellre dricker jag GC än denna årgång.
Selosse
Doft: Arrogant, elegant doft av körsbär, kola och lite ost
Smak: Fin syra, extremt bra balans, kraftfull eftersmak. Oj så elegant vin!
Kvällen stora gigant! Jävlar så bra Selosse är. 98:an är fortfarande ung men en enorm njutning att dricka!!!
Måste skaffa mig mer Selosse. Utklassade Krug totalt.
Ge den 10 år och vi kommer att sjunga lovsånger om detta enorma vin.
Selosse är på väg att gasa om Krug. Spännande! Im hooooked.
En trevlig kväll som avslutades på Grill med en rejäl bit blodig oxfilé och en stoooor öl.