This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har också lite problem med deras roséer när de är unga...Darth Angelus skrev:Krug Rosé, inköpt omkring augusti 2007.
Färg: Någon slags ljus rosa åt laxhållet till.
Doft: Exotisk, rund doft av mogen frukt. Stor men ändå lite elegant och diskret.
Smak: Den exotiska frukten ifrån doften finns även återspeglad i smaken. Har viss syrlighet med den typiska stilen för huset, även om jag nog inte kunnat svära på att det var en Krug i blindprovning. Väl sammansatt med bra struktur. Ovanligt lätt för att vara Krug.
Sammanfattningsvis var det den klart bästa roséchampagne jag druckit, vilket inte är en stor bedrift med tanke på att den endast får konkurrens av Moët och Lanson. Kul att få prova en rosé av klar prestigekvalitet, men dyr för vad den är. Jag dricker hellre årgångs-Krug för över 500 kr mindre. Det kändes ändå rätt och riktigt att prova rosén ifrån favorithuset.
Jag tyckte ändå att snyggt gjord och slog Cristal 2000 (vilken jag kanske skulle sänka till 93-94), om än knappt, framförallt p.g.a. bättre balans. Men det är väl det att jag alltid har otroliga förväntningar på Krug. Det är egendomligt, jag läste någonstans att rosén var den enda Krugen som inte vann på lagring, men det verkar ju inte alls stämma. Kanske skall inhandla en till och glömma bort den i 7-10 år, men jag betvivlar att det blir av.Krug88 skrev:Har också lite problem med deras roséer när de är unga...
Anser att den kräver mellan 5-7 år för att komma till sin rätt.
De gånger jag fått provat en som legat väl i drygt 10 år har de varit magiska!
Det låter bra.CH skrev:Chateau Brane Cantenac 2004
Klart bäst under kvällen med mycket plommon och körsbär.
anders skrev:...
Nästa glas var årets vita vin. Näsan nästan obefintlig, en sniff gav Rieslingassociation men nästa gav Chardonnay. Smaken väldigt syrlig och ingen frukt. Syrlig eftersmak.
2007 Georg Breuer Riesling Sauvage. En riktig besvikelse. Jag har iofs aldrig varit särskilt impad av just Sauvage men att göra ett så pass ointressant och menlöst vin från en årgång som 2007 tycker jag inte är acceptabelt.
...
SUPRA skrev:Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.
Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.
Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.
SUPRA skrev:Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.
Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.
Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.
Ja, ungdomen förklarar syran. Och årgången 2001 att champagnen inte är så god.Bubblaren skrev:Kan det möjligen bero på att den är UNG fortfarande?
Nej, jag skall ha dem. ;DCH skrev:Jag kan ta hand om dina CdM då
Bubblaren skrev:Kan det möjligen bero på att den är UNG fortfarande?
Darth Angelus skrev:Ja, ungdomen förklarar syran.
Darth Angelus skrev:Och årgången 2001 att champagnen inte är så god.