SV: Idag dricker vi
Var på Divines provning förra veckan. I princip bara för att få testa SQN Raven Syrah, men det var en del annat gott också.
Först fick man ett glas Karl Erbes Ürziger Würzgarten Auslese 95. Väldigt trevligt faktiskt, riktigt bra sötma men också en bra syra som gjorde att sötman inte fick överhanden.
Sen kom en flight med 3 Pinot Noir:er, 2 från Oregon och ett från Napa
Ken Wright Shea 2007
Beaux Freres Williamette Valley 2006
Couloir Monument Tree 2007
Ingen av dom imponerade särskilt mycket, men Ken Wright var nog den bästa av dom tre och den med mest potential. Liten pepprighet, choklad och jag hade gärna haft kvar den i glaset nån timme för att se vad som hände. Couloir hade en jävligt häftig flaska, men vid första sniffen ryggade jag nästan tillbaks. Luktade ganska kraftig av svett. Den doften kom tillbaks under tiden den var i glaset, men inte lika starkt. Sen visade det sig att de trampar vindruvorna på gammalt sätt, kanske hade det nåt att göra med saken. Men mitt första intryck kom innan jag fick reda på det. :-\
Andra flighten bestod av:
Felton Road Block 3 PN 2007
La Curio Reserve Bush Vine 2007 på 100% Grenache från Australien
Ojai Red Non Vintage...Blend av Syrah, Pinot Noir, Grenache och Mourvedre.
Felton var överlägset den bästa Pinot under kvällen och bästa vinet i denna flight, väldigt snygg.
La Curion var också den väldigt trevlig, om än olik andra 100% grenacher jag druckit. Hittade nåt som stack ut extremt i doften, men lyckades aldrig sätta fingret på vad. Gott luktade det ialllafall och det närmaste jag kom var örtigt.
Ojain var mest skum, aldrig råkat ut för den blenden förut?
Flight 3 bestod av:
Torbreck Woodcutter Shiraz
Red Heads Barrel Monkey shiraz
Red Heads Esulé Cab sauv. & cab franc
Här börjar minnet bli lite suddigt, men Barrel Monkey var iallafall bäst här. Faktiskt riktigt spännande vin vill jag minnas. Skön etikett med texten See no Evil, hear no evil, drink no evil ;D Cabben var riktigt fin också, medans Torbrecken hamnade lite i skymundan.
Sen kom då sista flighten med anledningen till att jag kom
Copain Thompson Syrah 2006
Ojai Thompson Syrah 2004
Sine Qua Non The Raven syrah 2006
Copain var faktiskt riktigt bra, om fortfarande lite tuff och sluten. Bra doft och trevlig smak. Hamnade dock lite i skymundan av nr 3
Ojain gjorde inga större intryck, kommer knappt ihåg nåt av vinet och skrev inte heller ner nåt.
Lite förväntansfull var man när man skulle lukta. Blev lite konfunderad i början, då jag lite småblarig tar upp glas nr 2 för att testa. Fokuserar på det i ett par minuter och när jag ska ställa ner glaset har min bordsgranne, utan att jag egentligen sett det, flyttat på mitt glas 3 och ställt det på plats 2 för att han skulle ställa ner en vattenkaraff. Vafan liksom! Var tvungen att sniffa ett par gånger och låna mina andra grannars glas för att säkerställa att jag hade rätt glas på rätt plats.
Nåväl, när ordningen var återställd så kunde jag iallafall koncentrera mig lite
Doften från SQN:en var enormt koncentrerad även fast den var lite sluten i början. Men man kände trots allt djupet i den, och doften växte nåt oerhört med lite tid. Dock var man alltför törstig för att orka vänta en längre tid samt att glaset lämnade en del att önska. Smaken bjöd också på ett enormt djup och koncentration, med en eftersmak som satt i en bra bit över minuten. Sjukt jävla gott helt enkelt, kommer bli svårt att hålla sig från att knäcka en flaska den närmsta tiden
Är jävligt sugen på att se hur den kommer att bete sig i ett bra glas och efter dekantering.
Gunnar berättade även att under en vertikal av La Moulaine på Pontus (som min bordsgranne rättade till att vara La Landonne) med 23 årgångar, så hade Raven, från magnumflaska... hur fan man nu fått tag på den, lagts in som en ringer. Och framröstats som bästa vin! ;D
Allt som allt är jag väldigt nöjd att en flaska Raven ligger hemma nu
Har läst lite på ebob och vissa har dekanterat den i allt från 4-12 timmar. Så lite tid i karaff hade nog inte skadat.