SV: Idag dricker vi
Är numera gift och hemkommen från en fantastisk bröllopsresa till Sydafrika. Jag ska bespara er berättelser om leopardungar och liknande och i stället gå direkt på vinet.
Kapstaden med Constantia, Stellenbosch och Franschhoek runt hörnet är verkligen en plats alla som uppskattar bra mat och vin bör åka till. Så väldigt bra mat och vin till rimliga priser att man bara måste unna sig "lyx" varje dag. Avslutade exempelvis resan med en lunch på Gordon Ramsays nyöppnade Maze, där varmrätten kostade 90 kr per person och dyraste vinerna låg på 35-40 kr per glas.
Nåväl, jag provade säkert närmare 100 viner under resan, och jag har inte skrivit detaljerade anteckningar. Däremot har några etsat sig fast i minnet:
Klein Constantia Noble Late Harvest 2006 – riktigt bra söt Riesling som jag drack till efterrätten på Maze (när vi åt middag där)
Rustenberg Peter Barlow 2001 – provade på vingården och köpte med oss ett par flaskor hem, ett kraftigt och riktigt bra vin (100 % cabernet sauvignon)
Meerlust Chardonnay 2007 – delade på en flaska på en nyöppnad restaurang som heter Opal Lounge, både vinet och restaurangen rekommenderas
Russel Hamilton Pinot Noir 2007
Kanonkop Pinotage 2006
Min fru hade också krävt att jag tog med en flaska roséchampagne och det blev en Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2000. Den drack vi på en fiskrestaurang mot en korkavgift på 25 rand (22 kr). Den var en besvikelse, rätt platt och för mycket grapefrukt. Den passade i och för sig rätt bra till grillade tigerräkor men jag tycker att Billecarts NV-rosé är bättre.
Här är lite kommentarer till sådant som skrivits när jag varit offline:
Sjödin skrev:
Lite senare under valborgskvällen blev vi sugna på lite skumpa och jag hittade en pava Francois Matthieu 1996 (osäker på stavningen) som jag tror mig fått i nån låda från Spruce Up för nåt par år sedan. Enligt google ska den ha hög andel Meunier och passa till mat, men jag tyckte den var helt kass faktiskt. Tunn, platt, doftlös och typ 5 år för gammal.... Näe, ingen hit. Har ni flaskor liggandes, häll i er skiten!
Jag har druckit den två gånger och håller med. Den är inte bra alls.
SUPRA skrev:
Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.
Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.
Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.
Jag har också provat den, men jag tyckte att den var helt OK. Inte i nivå med Cuvée Speciale -99 och -00, men ändå. "Ung och fruktig, aprikos" skrev jag i mina anteckningar.
magnum skrev:
När jag var i champagne senaste serverade jag PP 2000 på magnum till några odlare i Bouzy ALLA gav PP högsta betyg. Tydlig Le Mesnil karraktär, dom flesta gissade på Salon!!!
Härligt! Jag har två magnum i källaren.