SV: Idag dricker vi
Hittade just min "generaliserande" kommentar på Bristly - det gör i och för sig ingenting, men jag skulle ju i ärlighetens namn vara lite försiktig med så generella uttalanden i tryck eller utanför denna lilla skara av mestadel bekanta vinnördar detta är svaret jag gav -
Oooops, man får visst se upp med vad man säger, bloggar har ju visst en större genomslagkraft idag... Detta skulle jag väl inte direkt skriva i tryck.
De som känner mig vet väl förvisso att jag inte har något emot att vara lite dogmatisk och ironisk emellanåt
Men helt ärligt, det är sällan mina favoritviner, jag finner speciellt de uppskrivna årgångarna såsom 2003 och 2005 vara mindre drickvänliga och mer syltiga, det är väl också i dessa årgångar med högre sockerhalt och tidigare skörd som man får mer gröna toner och den kombinationen är inte direkt vad jag finner lockande.
Sist då jag provade ett 80-tal Chneuf från årgång 2005 efter att ha provat Bordeaux från 2004 och 2005 så kände jag verkligen en skillnad i elegans, finess och drickbarhet som jag aldrig tidigare har upplevt som så enorm. Efter dessa 80-talet Chneuf-viner så följde Gigondas som jag generellt tyckte mycket bättre om, svalare, friskare, med mer ryggrad.
Men i slutändan, smaken är som bakdelen och ju mer man provr ju mer lär man sig, och jag kan i alla fall leva utan varmårgångs chneuf, Sauvignon Blanc, det mesta från Chile och roseviner. Generaliseringar javisst men jag provar 8000 viner per år och tycker mig ha rätt att generalisera då och då...
Keep up the good work...