This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Shit, har du stött på fler flaskor förut med TCA av den ?Jos skrev:Clos des Papes 05
Först knuten och otillgänglig för att sen bekräfta mina misstankar om tca. Visserligen väldigt låg halt men otvivelaktigt så finns den där, - blir så trött.
chambertin skrev:Shit, har du stött på fler flaskor förut med TCA av den ?
Var det annars inte den som var i topp på WS lista på årets bästa viner ett år ? Har för mig att dom satte 98p eller 99p på den.
Nix. Men Clouet är ju som alla vet ruggigt bra standard Champagne, enligt mig står Clouet Silver ensam och stadigt på toppen (helst i Magnum)Krug88 skrev:Vad i helvetet
Ingen Clouet???
Ja det stämmer nog det.Jos skrev:Jag tror den var nummer ett på Wine Spectators lista över årets bästa viner 2007. Andra flaskan jag öppnar men jag är fanimej säker på att 2-3 procent som de snackar om inte är något annat än dikt och förbannad lögn!
Lät sjukt gott med Margaux 03!!!magnum skrev:Margaux 2003, komplett. Perfekt. behöver minst 5 till 10 år för att leverera fullt ut!
Så till sist, Cattier Clos de Moulin (88,89,90) Helt klart kvällens vin! Sagolikt bra. Bittert att den var på halvflaska Hade allt en bra Champagne skall ha. Hur får man tag på fler såna ???
chambertin skrev:Ja det stämmer nog det.
Lider med dig. Hade en liknande nära-döden kväll för några år sedan med 3 defekta vita Bourgogner på raken (både TCA och oxidation) som slutade med att jag fick korka upp fyra flaskor innan jag hittade en som var ok. Teoretiskt så skall ju TCA och dom närbesläktade ämnena kunna uppkomma i vinet även utan naturkork men jag har ännu aldrig stött på TCA i ngt vin som inte haft naturkork.
Kanske nästan vore lönt att skicka till labanalys och sedan reklamera hos importören eller direkt hos Clos des Papes med tanke på priserna dom tar ut numera.
Tydligen lär det räcka med så lite som 2-3 nanogram/l vin av TCA för att vi skall uppleva att detta håller tillbaka frukataromerna så mycket och vi tycker att vinet är defekt. (http://www.winepros.org/wine101/vincyc-tca.htm)
Har ställt fram en Clos des Papes -01 till ikväll. Blir den första jag dricker av ett 6-pack jag köpte på plats 2004.
I karaff 3 timmar öppnade sig yttrerligare i glaset, men känslan är att det finns så mycket där inne som kommer att blomma ut om 5 år sisådär.Krug88 skrev:Lät sjukt gott med Margaux 03!!!
Gick den verkligen att dricka redan?
Clos de Moulin på halvflaska ???
Är det halvmagnum du menar kanske, har aldrig sett den på .375.
Kul! Den är svår att få tag på, och de få gångerna jag provat har den varit helt grym. Den där affären i Reims på huvudgatan där brukar ha den inne.Krug88 skrev:Lät sjukt gott med Margaux 03!!!
Gick den verkligen att dricka redan?
Clos de Moulin på halvflaska ???
Är det halvmagnum du menar kanske, har aldrig sett den på .375.
Tror du menar Place l ´Eton, butiken heter väl Vinocave?El burro grande skrev:Kul! Den är svår att få tag på, och de få gångerna jag provat har den varit helt grym. Den där affären i Reims på huvudgatan där brukar ha den inne.
Skumpatorsk skrev:Henriot -90 Jerobaum
Grymt bra!! Doft av bränt socker annars mycket lik Krug till smaken, tror inte jag hade kunnat skilja den från Krug på ett blindtest, möjligtvis att dom bästa Krug årgångarna är något starkare/klarare i smaken. Man brukar ju säga "poor man's Krug" om Henriot, har tidigare hållit med so-so om det påståendet, men nu måste jag definitivt hålla med.
Kan man inte dö av sådant? Det har jag hört iallafall vilket gjort att jag alltid undvikit dylika tingÖhman skrev:De-Tox thé från Kusmi.
Det är vit vecka och diet som gäller.