SV: Idag dricker vi
Diebolt-Vallois Tradition. På Djuret, funkade perfekt till grissvålarna. En bra champagne att börja kvällen för att styrka oss innan vi vandrade vidare.
Bollinger Special Cuvée. Bröd, champinjoner tydlig Bolly, levererar alltid. Lite ostron till
Pussy, King of the Pirates. Var tvungen att prova den här, Etiketten är just så snygg som den sett ut på webben. Blåröd Stor doft.mörk frukt med söta toner, tanniner. Mustig smak. Fungerar väldigt bra till grytan vi tog in.
Tattinger Comtes de Champagne 1998 Ojoj, vilken doft, krut säger en del men för mig är det flintastenar, blöta kalkstenar, citrusfrukt massor med blommor och antydan till kaffe. Otroligt krämig, fina syror. Elegans med komplexitet.
Pol Roger Winston Churchill 1998 Körde vi också blint, direkt efter Comtes så är den initialt lite vek men sedan kommer kraften. Ett helt annat vin med sin pinotdominerade kropp. Doft av plommon, nötter, mycket bröd och champinjoner. Röda äpplen i smaken, vinner i glaset.
Deutz Amour de Deutz 1999 Serverad blind, Tog ett tag att komma fram till den. Lite för tillrättalagd för min smak Mognadstoner,, tydligt BdB, parfyrmerad doft, citrus och gröna äpplen.
Bollinger VVF 1998 Fick smaka ett glas, vad ska man säga, genorisitet är en trevlig egenskap, tack Daniel
Doftar äppelmos honung blommor. mineraler, nejlikor. Lite knuten och det känns att det här vinet ska ligga ett antal år till? Smaken är väldig omedelbar, sötma, frukter, periska, pinot noir slår igenom. Nästan lite julstämmning Ge den här 10 år till och jag är redo att döda för den. 98 är en riktigt bra årgång.
Selosse Substance Deg 2006 Grannbordet hällde upp två glas av det här till mig, tack Daniel igen. Som alltid med Selosse, den går inte riktigt att jämföra med de andra vinerna, Doften pekar mer på sauternes eller ett annat sött vin, det här är inte champagne men ändå champagne, det finns ett sådan djup i doften att det är svårt att komma ihåg alla dofter, smaken, ja det är som en av kvinnorna i gruppen sa, en orgasm i munnen, allt kommer på en gång.
Vi drack också lite Pol Roger BdB 1999 och Henriot Rosé 1998 på magnum. Av dessa föredrar jag nog den första. Dessa kom lite sent så jag har inte helt klara och tydliga minnen kvar.
Att en taxi stod direkt utanför baren får man vara rätt glad över