SV: Idag dricker vi
Gick på den förbannade portvinsprovningen ändå till slut, och är väldigt glad för det!
Fick en bra insikt (som saknades) efter en proffsig paralellprovning av en grym producent.
Min bror var med, och även om han uppskattar bra vin så är hans synpunkter sällan mer än: Mmmm, gott eller Hmmm, surt...
Ibland drar han till med "smakar mycket", men jag älskar honom ändå...
Kan säga så mycket som att allt under Quinta do Novals vanliga vintage var inte mycket att ha.
Deras LBV, 10åriga tawny och vintage Silval var rätt ointressanta.
För att inte prata om deras vanliga rödviner...
Deras enklaste rödtjut går på runt 200 och är sjukt mediokra, prestigen runt 700 och behöver minst 10 år innan de är drick(o)vänliga men tror inte de är något att ha då heller för priset...
Vintage var lite mer spännande.
2000 var helt fantastisk, komplex, elegant, bra och lång eftersmak. Bra skit!
2003 var inte i min smak, för alkoliserad och fläskig. Många hade dock den som favorit i flighten.
2004 var grym för sitt pris, under 500 tror jag.
2007 var alltför omogen för att bedömas. Men bra ändå.
Quinta do Noval Nacional
1964 - för mig var den lätt passé. Packad av te och torkade plommon, lite småtaskig balans mellan frukt och alkohol tycker jag.
Många fullkomligt älskade den!
1970 - Kvällens vinnare för mig! Perfekt balans, kraft, komplexitet och frukt!
1980 - Var inte med tyvärr, den missades att skeppas. Gjorde inte så mycket då jag druckit den tidigare utan att vara så imponerad...
1996 - Större än man tror om årgången! Bra balans och en oerhörd komplexitet! Kommer att bli ett magiskt vin!
2003 - Klart roligare än vanliga vintage! Läskig koncentration och frukt. Om 20 år kommer någon att uppleva ett sjukt stort vin...
Är lite tveksam till prislapparna dock för Nacional.
64, 70, 96 och 03 ligger på runt 7000-9000 kronor...
80 runt 4000.
Lite väl tufft för vad de levererar. Det var väldigt många som beställde olika äldre Nacional på plats däremot, förvånande men kul!