SV: Idag dricker vi
Helgen användes till en minisemester i Köpenhamn. Efter att jag upprepade gånger åkt allt som en åttaåring får åka på Tivoli, och det är mycket och fartfyllt, så dumpades familjen i kvällningen och jag styrde med bestämda steg mot MASH.
Arvid lokaliserades snabbt och jag gav honom fria händer att servera roliga prylar och han var inte sen att sätta mig på det hala med blinda viner. Det som jag primärt kan dra som slutsats och för kännedom delge läsarna är att det inte precis underlättar en blindprovning att sitta mindre än en meter från en stackars högkvalificerad bartender som tvingas att blanda den ena lime- och myntadränkta Mojiton efter den andra. (Vad fan är det med folk, det är 16 grader varmt men eftersom det tydligen anses hippt att dra i sig drinkar avsedda för temperaturer på minst det dubbla så ska man ändå ha detta. Känner vi igen det här från BiB-världen samt Amarone...?)
Hur som haver, det är bra grejer Arvid levererar in och vissa klipper jag, andra ges hyggliga men felaktiga gissningar och åter andra spekulationer är helt åt skogen. En standard blindprovning med andra ord.
Det som dock får mig att tappa tålamodet med drinklukten och anta Arvids erbjudande om ett bord istället för den plats i baren jag ockuperar är att jag får in ett vin där det absolut enda jag kan gissa baserat på färg, doft och smak är "en röd caipirinha" och att Arvid då meddelar att det är ett skolboksexempel på Bordeauxblend.
Glas och jag förflyttar oss ett antal meter från limen och helt plötsligt är typisk cabbe tydligt skönjbar i glaset.
Jag är glad att jag flyttade på arslet inför den avslutande flighten som Arvid tog in. Fram tills dess hade det varit bra men nu drogs turbon igång och en turbo vill man inte ha lime i.
En 1968 Boal, Madeira och en 1945 Rivesaltes ställs framför mig. Det är så här starkviner ska vara! Riktigt, riktigt läckert. Som tur är satte jag också vinerna korrekt i blindtestet annars hade jag fått skämmas.
Jag förde inget protokoll då det egentligen mest var en social visit utan jag får förlita mig på att Arvid möjligen kan bidra med extra information.
Det jag minns av Arvids flighter (eller i alla fall tror mig minnas) är Kistler Chardonnay, Chapotier Viognier, Chapotier Syrah, La Spinetta Barbera, toscansk Sangiovese märke bortglömt, amerikansk Bordeauxblend märke bortglömt samt 2001 Chateau de Rayas.
Kände därefter att det skulle vara gott med lite syra och frukt så jag tog öppet in en FX Pichler GV Federspiel och en Ziliken Riesling.
Jag fick tyvärr inte möjlighet att prova maten men vinlistan lovar en rejält ambitiös restaurang. Istället fick jag "nöjet" att prova Jensen's Böfhus och till och med dottern som inte är någon direkt restaurangkritiker tyckte att det sög. Kraftig varning utfärdas.
Avslutningsvis får jag tacka Arvid för en riktigt lyckad kväll. Och jag ska verkligen inte klaga på priset i slutändan...!