NonPlusUltra
Medlem
SV: Idag dricker vi
Skämt åsido, låter som en helskön kväll – kul att allt levererade så bra!
Tack, nu känns det mycket bättre... Not.shorepower skrev:Först ett stort tack till Elvis för hans perfekta värdskap. Tilltugg och allt fanns på plats samt röjning efteråt gjordes av värden själv, så TACK.
På plats var Andreas , Mesnil , Elvis samt inbjuden hangaround. NonPlusUltra valde istället att prova lite tunga spanska och grekiska mousserande vad jag förstår men smaken är ju olika ;D
Som vanligt körde vi allt blint, den djupa kunskapen och erfarenheten i gruppen visade sig tydligt med kvalificerade gissningar som för vissa enskilda viner omfattade alla producenter i Champagne, tunga uttalanden som ”ren chardonnay” för Bollinger RD 96 (just 96an är väldigt unik då den har ca 1% mer pinot än någon annan RD gjord på 90-talet, tack till Andreas för den djupa insikten : ) och andra djuplodade kommentarer.
Generellt levererade alla vinerna förutom Clos des Goisses extremt bra. Årgångar som 82,90 och 96 kan ibland ge besvikelser men denna kväll var alla perfekta inklusive den otroligt välbevarade Dom Perignon 88.
Skämt åsido, låter som en helskön kväll – kul att allt levererade så bra!
Små odlare utan dosage är onekligen min melodi, men även jag har tvingats kapitulera för DP 2002:s storhet, och inhandlat ett gäng. Dock ännu inte hunnit provsmaka, men jämförelsen med Cristal 2002 låter ju lockande.shorepower skrev:Dom Perignon 2002
Intressant nog är de flesta inne på 90-tal vilket jag faktiskt inte förstod (nu satt jag med facit). Vinet är otroligt ungt på näsan, mineraler, citrus, naturligt sötma med honung. En del rostade toner som man gillar eller inte gillar, dock inte dominerande, kan kanske öka med tiden. Smaken är kanske lite spretig men vinet är väldigt förföriskt. Som vinnörd så ska man ju rynka lite på näsan åt DP men det här är ett riktigt bra vin (och som 88an visade, klarar lång lagring om lagrat på rätt sätt). Är man intresserade av vin ska man köpa det här (med reservation för de av er som enbart gillar små odlare utan dosage). Personligen är jag mer åt odlarhållet men kan bara kapitulera för det här vinet. I jämförelse med Cristal 02 (som väl en av de få andra tillgängliga 02-prestige från de större champagnehusen) så håller jag just nu det här vinet som bättre. Över tiden får vi se vad som händer.