SV: Idag dricker vi
Anteckningar primärt från förra veckans trip till Djuret och fredagens sejour till Eriks Vinbar. En hel del gott och lite nya erfarenheter. Roligast var kanske 1990 Château Laville Haut-Brion Blanc. Bäst är svårt att välja men 1995 Bollinger R.D och 2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Großes Gewächs ligger bra till även om det är tufft i toppen.
2007 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'ormeDenna flaska var lite mer mogen än den jag drack för ett par månader sedan. Inte lite knuten i doften utan mer mogna bär, plommon, undervegetation. Bra smak som är inlindad i silkighet. Lättdrucket men har ändå komplexitet. Faktiskt lite bättre än sist. Förstås inte i klass med en Grand Cru eller en av de absolut bästa Premier Crus men vågar man säga prisvärt.
1995 Bollinger R.D. Degad November 2004. Mörkt gyllengul, mogen doft som är fylld till brädden med bland annat äppelpaj, honung och fina sherrytoner. Väldigt viniös i smaken. Bra mousse och fin syra som är bra integerad med resten av vinet. Mognadssötman är väldigt påtaglig. En av de bättre 1995-vinerna jag druckit på sistone. Kanske mer mogen än jag förväntade mig.
1999 Jacques Selosse Degad 2010. Väldigt få vinmakare har lyckats göra ett riktigt stor champagne 1999 men Selosse är ett av undantagen. Väldigt kryddig, blommig doft. Kräver lite värme för att komma helt till sin rätt så servera gärna några grader varmare än normalt. Moussen är som ofta mest kännbar , små fina bubblor som lyfter smakerna. Tropisk frukt, fin sötma från druvorna och vinet fyller munnen. Mycket bra vin och. ett vin att vänta med (även om redan nu är det riktigt bra)
2006 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru En Orveaux. Mörkt rött. Trevlig fräsch , komplex näsa med mycket mylla, lakrits och röda mörka frukter. En viss blommighet. Bra fatighet som också återkommer i smaken. Det här är ett finstämt vin som känns drickfärdigt nu. Fina lager av smaken men kanske inte helt det djup som läget borde ge. Ett vin att dricka nu och njuta av snarare än att lägga undan för långtidslagring
2008 Sassicaia. Som senast, 2008 är inte en årgång som jag är så jätteimponerad av. Behöver mycket tid och ska ni dricka dessa nu så dekantera ett par timmar minst. Bra doft . fullt med mörka körsbär, svarta vinbär , plommon och en ekad ton. Intial attack med bra mellansegment, kraftiga tanniner och en lite bitter avslutning. Tycker doften är bättre än smaken. Upplever vinet som lite obalanserat. Definitvt ett vin som ska lagras men inget jag funderar på att köpa. Andreas L anser ju att att Sassicaia ska lagras minst 10 år så jag kanske får anledning att ångra mig.
2006 Elvio Cogno Barolo Ravera Kraftig näsa med fuktiga löv, ek, jordighet. Mycket kraftiga tanniner som dominerar lite för mycket. Saknar lite frukt. Lång eftersmak som är väldigt jordig och ganska torr. För leverantör och årgång kanske lite av en besvikelse.
1990 Château Laville Haut-Brion Blanc. Serverades blint. Vinet blev snabbt placerat som en 80-tals bourgogne, Mycket toner av mogen chardonnay. Smörighet , honung och vinet börjar få sherrytoner. Smaken var komplex med mer honungstoner, smörkola och ganska krämig. Smakade som en äldre champagne , utan mousse, därav min tro att det var en bourgogne. Vinet har nog passerat sin peak och bör drickas nu. Tackar och bugar till gästen på Eriks vinbar som bjöd på detta vin
1996 Château Clinet. Trevlig lite äldre Bordeaux som kommer kunna ligga ett antal år till. Var ej dekanterad vilket rekommenderas. Trä, tobak/tjära och körsbär i doften. Fylligt vin ,tanninrikt med mörk frukt. Förvånande att 96an var så pass pigg. Ingen gigant men ett bra vin.
2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Großes Gewächs. Ett av mina första Kellers och jag kan förstå varför denna leverantör hyllas. Ungt , ungt vin men ändå en skön kryddig näsa med örter och frukt. Ganska tight och behöver tid för att öppna upp. Kristallklart vin med med en söt fruktighet. Naturligtvis ett vin för källaren men inget som skäms att dricka nu. Väldigt bra. Får tacka Tolvan på Eriks som tog in den här flaskan.
1985 Veuve Clicquot Rosé Rare. Ett vin som varierat mycket mellan flaskorna.. Skimrande röd förg, Enormt friskt bärig doft, smörat bröd, fin sherry doft. Moussen är fortfarande synbar och vinet är krämigt med bra syra och bibehållen frukt som börjat omvandlas till med kola och kaffe. Ångrar bittert att jag inte köpte fler av dessa,