Så går det när man dricker dåliga viner.... Skämt åtsido, det var nog bara ren otur. Jag var med om något liknande i somras då jag och min då gravida sambo skulle fira hennes födelsedag. En del av firandet var att fixa en riktigt bra middag till henne. Det började med svampsoppa på kantareller som jag plockat några timmar tidigare smaksatt med Palo Cortado från Lustau bland annat. Eftersom hon inte fick dricka drog jag i mig en ansenlig mängd sherry till soppan själv. Så sjukt gott!
Sedan var det dags för ungsgrillat ankbröst, rostade potatisar i ankfett och plommonsås. Till det öppnar jag en Pegau 2000 till mig själv. När flaskan tömts så blev jag tydligen sugen på några öl och mer sherry istället för jordgubbstårtan som man slitit med innan. Efter ett tag börjar det snurra betänkligt och jag somnar in för kvällen. Fattar inte hur det kunde komma sig att jag blev så berusad. Jag som brukar tåla mer än så...
Förövrigt blev det några glas Selosse Initiale i går från en butelj som öppnades dagen innan. Flaskan kom från senaste släppet i December 07 (degorgerad i oktober 07) så fortfarande purung med syrén och liljekonvalj i doften. Förvånansvärt kraftig och matig för att vara en Initiale. Lovande. Efter att ha varit öppnad ett dygn uppträdde en liten bitterhet i avslutet som inte fanns på lördagen. Hursomhelst ett lovande vin som säkert vinner på att glömmas av ett tag.