Larseman
Medlem
Finns även på AdlibrisBöcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit.
Det är ju inga pengar alls, ska nog nördköpa
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Finns även på AdlibrisBöcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit.
Jamie Goode brukar ju vara bra. Bra blogg.Böcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit.
Beställning lagd, bra tips.Böcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit.
Vilken slugger... denna var ju ganska kul i alla fallhttp://hosemasterofwine.blogspot.se/2017/02/sam-euthanasia-worlds-oldest-wine-critic.html
Den roligaste intervju jag någonsin läst, inom vin iaf
Lite sent svar men bästa "vinboken" jag läst!Böcker var det ja, vad tror ni om att investera i följande: "I Taste Red: The Science of Tasting Wine" skriven av Jamie Goode? Verkar vara bra skit.
Roligt att du pushade för denna just idag. Köpte den för 2-3 år sedan och har aldrig blivit läst, men igår tog jag fram den för att börja läsa. Tack för motivationen, nu blir den äntligen läst tror jagLite sent svar men bästa "vinboken" jag läst!
Visa bifogad bild 19156
Är man intresserad av psykologi, filosofi och den mänskliga naturen så är boken ett måste. Allt från hur vi uppfattar färg och pris till estetiska värdeteorier av Hume och Kant. Även den fria viljan och språkets roll diskuteras... Mycket bra skrivet trots invecklade resonemang kring exempelvis perception. Boken avsluatas med att ta upp frågan om subjektiva och objektiva omdömen.
Visa bifogad bild 19157
Räkna inte med att lära dig mer om vin men däremot mer om dig själv.
Den enda invägningen jag har är att noter till referenser saknas. För mig är det obegripligt i en bok som har en vetenskaplig ansats. Alla referenser finns dock längst bak i boken indelade i kapitel.
Lika roligt 3 år senare.http://hosemasterofwine.blogspot.se/2017/02/sam-euthanasia-worlds-oldest-wine-critic.html
Den roligaste intervju jag någonsin läst, inom vin iaf
Ok - nu har vi hamstrat toapapper och rödvin. Dags för böcker. Vad ska man köpa på sig - vilka är de bästa vinböckerna ni tycker man ska köpa?
Boken om vin av Hugh Johnson är rolig inte minst på grund av hans märkliga åsikter. Jag kan citera lite.
"fyra eller fem år är en respektabel ålder när det gäller Pomerol även när det rör sig om ett gott år- och för en mindre årgång är tre eller fyra fullt tillräckligt."
"Ett vin från Volnay får aldrig bli för gammalt. Tio år är det längsta även för de bästa skördarna."
frågan är - är det hans verkliga åsikter, eller är det bara hans sätt att göra äldre årgångar billigare?
Ja, hur var det nu - champagne slutar utvecklas när den degorgeras?Av någon anledning verkar det faktiskt som att det var hans åsikter 1970 när boken skrevs.
Störst koll har nog librofilen @Christer J som även recenserat en del här.@Elvis @MartinE @vintomas @Crist(al)ian 77 @Ekdahl @FredrikC @magnum @Trydebull m fl champagne-entusiaster:
om man ska läsa en bok om champagne i år och vill ha något bortom den absoluta grundkursen, är det Peter Liem, Juhlin, Stevenson, Walters, Schelin, eller andra böcker? Behöver inte vara heltäckande, men vara välskriven och läsbar och att man faktiskt lär sig något om någonting som har med champagne att göra.
Jag läser tyvärr aldrig böcker. Däremot såg jag Juhlins kurs online som kom för ett tag sen. Väldigt lärorikt för mig som ville ha lite mer grundkunskaper.@Elvis @MartinE @vintomas @Crist(al)ian 77 @Ekdahl @FredrikC @magnum @Trydebull m fl champagne-entusiaster:
om man ska läsa en bok om champagne i år och vill ha något bortom den absoluta grundkursen, är det Peter Liem, Juhlin, Stevenson, Walters, Schelin, eller andra böcker? Behöver inte vara heltäckande, men vara välskriven och läsbar och att man faktiskt lär sig något om någonting som har med champagne att göra.