Stilla tider gör att antal lästa sidor ökar. Vad läser forumet när det mot förmodan inte är en vinbok?
Själv har jag alltid haft en förkärlek för tyska och ryska döda män med en och annan död fransos mellan varven. För att utvidga vyerna har jag även börjat med döda anglosaxiska män.
Visa bifogad bild 19881
Orwells verk är ju så omtalade så jag nästan trodde att jag hade läst 1984 någon gång för länge sedan. Konstaterade snabbt att jag inte hade läst den. Vilka böcker, betydligt mer än storebror ser dig som egentligen inte är det centrala i dystopin enligt mig. Idéhistoriskt är den också mycket intressant eftersom kritiken mot främst Stalin kommer från vänster. Boken ger även en bra inblick i det postsovjetiska tänkandet och synen på sanning som fortfarande gäller i Ryssland och Kina. Allt är bara en fråga om perspektiv, 2+2 kan mycket väl vara 5. Viljan att ge upp frihet för trygghet går heller aldrig ur tiden. Vet inte hur många som verkligen har läst boken men den var bättre än sitt rykte vilket säger mycket! Upplösningen är minst sagt isande när det gäller statens makt över individerna. "Animal Farm" (Djurfarmen/Djurens gård) är också läsvärd och på samma tema men inte lika djup. Läses med fördel först i så fall.
Senaste författaren jag snöat in på är
Graham Greene. Har de senaste åren avverkat en handfull böcker och nu kom turen till "Our Man In Havanna" (Vår man i Havanna). Som vanligt blandar Greene in både humor, satir, personligheter, spänning och antihjältar. Absurd historia om spionverksamhetens meningslöshet och tron på sin egen nytta. Ett fotografi på dammsugardelar får tjäna som tecken på militära installationer och påhittade agenter blir verkliga hot... Ytterligare ett inslag i Greenes romaner är katolicismen som är mer eller mindre framträdande. Här får den gestaltas av antihjältens dotter som inte är särskilt kysk och dessutom är intresserad av Havannas bödel. Lysande, roligt och spännande. Greenes karaktärer är som vanligt väldigt mänskliga med allt vad det innebär. Även om Greene var katolik så blir det aldrig så banalt att den goda personen är from katolik. Jämför med "Brighton Rock" där den goda kvinnan utgörs av en kurtiserande katolik.
För att inte bli för utsvävande så gick jag tillbaks till gamle
Fjodr. Visst känner man igen sig i "Dubbelgångaren" men för mig var kvalar boken inte in på Fjodrs topp 10 även om han själv tydligen rankade den som en av sina viktigaste romaner enligt förordet. Mest intressant blir boken om man läser den som att det verkligen finns en dubbelgångare...
Sedan när jag vill vara riktigt progressiv så kan jag faktiskt läsa levande män och döda kvinnor med om någon undrar.
Vad läser ni andra som ägnar er åt denna antika och snart obsoleta syssla?