Har snöat in lite på att laga kinder på olika sätt sista tiden. Är ju en så kul köttdetalj även om det var ett litet tag sen den var hipp på allvar.
Några veckor sen körde jag 2kg griskinder i min sous-vide, 18 timmar på 63 grader. Kryddade med salt, peppar och mängder med salvia. Sen fick de svalna och torka nån timme innan de landade på kolgrillen några minuter på varje sida. Succé på grillfesten, lätt rosa och saftiga med massa smak!
Igår var det dag igen, men denna gång med spädgriskinder som jag aldrig använt tidigare...
Ligger kinder från 14 griskultingar på tallriken (korken med för storleksreferens)
Visa bifogad bild 13556
Till detta klassiska grönsaker och örtkryddor...
Visa bifogad bild 13557
Ock minichampinjoner...
Visa bifogad bild 13558
Och några fläskben för att ge smak till buljongen.
Visa bifogad bild 13559
Stekdags!
Visa bifogad bild 13560
Visa bifogad bild 13561
Visa bifogad bild 13562
Fin patina att koka ur sen...
En flaska riesling i grytan när jag blandat ihop allt.
Visa bifogad bild 13563
Visa bifogad bild 13564
Sen glömde jag helt bort att föreviga den färdiga rätten
men hade lite grädde i såsen och serverade den till ångad nypotatis och drack en väldigt trevlig Trimbach till.
Så hur blev det... ja spädgriskinder är väldigt milda i smaken. Jag misstänkte detta och inkluderade inga starka smaker bland tillbehören men ändå försvann de nästan lite. Jättemöra och saftiga och med en god smak. Men få fundera lite mer på hur de ska klara att spela huvudrollen i en rätt.