Griskinder del 3... äntligen!
Denna gång var det allt eller inget! Hade fått tag på griskinder från Iberico "Pata Negra" grisar. Detta var det mörkaste griskött jag någonsin sett och väldigt fint marmorerade. Så hur tillaga dem? Med så här fina råvaror kände jag att jag ville hitta den mest härligt dekadenta tillagningsmetoden... alltså confitera i andfett!
Vackra kinder! Fin pumpa! Härliga trattisar! Söta tomater! Platta lökar! Fett fett!
Visa bifogad bild 14532
Potatispuckarna förberedde jag igår. Mandelpotatis i 0,5mm skivor brässerade i smör med timjan, sen stansa ut några fina puckar som steks i panna.
Visa bifogad bild 14533
Klassisk vinsås med lite avskär från kinderna och trevliga smaksättare, inklusive mors svartvinbärsgelé!
Visa bifogad bild 14534
Kinder i varmt fettbad med timjan, vitlök och svartpeppar! Och krispar pumpan lite innan den passeras.
Visa bifogad bild 14535
Full fart på spisen!
Visa bifogad bild 14536
Färdiga tallriken innan jag hällde på vinsåsen... glömmer alltid något när det är klart...
Visa bifogad bild 14537
Så hur blev det! Kan bara säga att Iberico-kinder är de mest smakrika kinder jag haft hittills alla kategorier. Och att confitera i fett gör dem ändå lite mer möra och saftiga. Himmelskt gott! Och den Bourgognen skämdes verkligen inte till maten heller!
Livet är gott!