Middag hemma hos
@Jesper.
Vit sparrissäsong kan väl inte ha undgått någon. Här tre olika av nöd varav den lilla var från Spanien om jag kom ihåg rätt. Den allra största hade en bitterhet som störde mig. I övrigt gott och till det serverades en syrad hollandaise och 65 graders ägg. Dryck
Roederer BdB 2008. Inte ofta man dricker denna raritet två gånger på en månad. Inte lika bra som förra utan hade lite bittra toner i bakgrunden. Men eftersom jag ändå gissade rätt blev den en bra upplevelse ändå.
I övrigt gula äpplen och ostron på näsan med en frisk syra och citrus i gommen. Just för denna flaska kan jag ge
@Elvis rätt om att Rosé 2008 magnum är bättre.
Nästa rätt var en klassisk toast skagen med en bastant räkröra, dill och löjrom. Svårt att misslyckas här och det är så gott. Till detta två champagner. Den första en
Delamotte 2007 hade lite nötter och äpplen på näsan och även här en frisk syra med citrus i gommen. Elegant men ändå lite komplexitet. Gissade initialt på Cristal 07 eller 09. Andra gissningen blev 06 och prestige. Flaska nummer två en
Diebolt FdP 2007 hade riktigt mogen doft av honung och även lite kola i smaken. Komplex och balanserad. Gillade denna skarpt och trodde det kunde vara en mogen BdB från 98-00. Efter att fått veta att det var samma årgång på båda blev jag riktigt konfunderad.
Trodde då att FdPen var PN-baserad. Har aldrig druckit så ung mogen BdB vad jag vet. Delamottes årgång imponerar än en gång och FdPen blev en riktigt trevlig överraskning. Köptips för den som vill prova på mogen prestige direkt från hyllan på SB.
Efter det var det dags för min egen pumpasoppa baserad på kycklingbuljong, vitt vin och grädde. Till det picklad lök för lite tuggmotstånd och syra. Att dricka blev det champagne om nu någon trodde något annat. Här slutade anteckningarna men det blev en
GA 2004 som jag var nyfiken på. Riktigt trevlig och viss mognad redan nu. 2004 är en undanskymd årgång men oftast riktigt bra! Kvällens bästa champagne för mig och de flesta.
Till huvudrätten som var en helt sagolik entrecote från gödkalv med pommes på bakpotatis. Till det en bea och gammal bdx. Lite övermogen på så sätt att den saknade lite kropp men var ändå grym och passade perfekt till maten. Kände lite typiska stalltoner med ändå en viss jordighet och grusighet. Gissade bdx 86, merlot och högra men det var så klart fel.
Domaine de Chevalier 1981 från Graves. Ska tydligen vara kända för sin grusighet så med lite mer kunskap kanske jag hade kommit riktigt nära. Hade även med mig forumvinet
Acusp 2014 som inte gjorde bort sig även om det hade tufft motstånd.
Första efterrätten var en kall rabarberpaj med vaniljkräm. Rabarber väcker mina barndomsminnen till liv. Framförallt när min morfar blev ombedd att hämta rabarber av mormor och kom tillbaka med bladen.
Sjukt gott och det blev det två dessertviner varav mitt eget icewine utklassade sauternesen.
Dr L Icewine 2013 som jag trodde var från Mosel men tydligen är deras amerikanska projekt. Petroleumdoft med hög sötma och låg alkoholhalt. Ändå markerad syra och lång eftersmak. Kvällens vin för mig och Girauds enklare vin
Petit 2013 var en riktig besvikelse. Hade inte mycket komplexitet och en bitter lite bränd ton i smaken. Förvånansvärt torr med. Tror flaskorna ligger i samma prisläge så ingen tvekan vad jag väljer där.
Andra efterrätten var en pumpaglass signerad Jesper och gjord med PacoJet. Övriga ingredienser var apelsin med borttaget pektin och lätt kanderad apelsin samt apelsinkräm. Riktigt gott och faktum är att all glass ätit från PacoJet har varit supergod. Dyrt men nödvändigt kökstillbehör för den seriöse köksnörden.
Petit four av vit choklad, knäckebröd och med en hallonkräm på toppen. Hur kom jag på kombinationen vit choklad och knäckebröd? Jo när jag var hungrig och tog en näve av varje.
En av gesterna försökte ta tre st vilket snabbt upptäcktes men det tar jag som ett bra betyg.
Viner
Topp 5
- Dr L
- GA 04
- Chevalier 81
- FdP 07
- Roederer 08