Vidare så borde alla som är vinentusiaster (och jag antar att de flesta på detta forumet är det) inse att vi är inte målgruppen för SB. Inse att vi inte är intressanta hur gärna vi än vill vara det!
Det här är ett bra argument faktiskt och jag skulle egentligen inte ha något problem med det, men SB jobbar aktivt alkoholpolitiskt (vilket känns tveksamt underbyggt i deras uppdrag från regeringen, men det är en tolkningsfråga...) för att begränsa alternativen för oss som inte är målgruppen. Målgruppen för SB är gissningsvis de som missbrukar alkohol, men jag kan ju från första parkett meddela att det inte finns några möjligheter att begränsa för dessa missbrukare att köpa för mycket dricka. De får handla så mycket de vill så länge de inte är berusade, vilket medför att de istället köper stora kvantiteter vid färre tillfällen.
Om man i Sverige lät bli att angripa övriga aktörer med det tveksamma argumentet "folkhälsa" så skulle jag vara nöjd med att beställa mina viner från andra källor. Men det är nu inte alls så smidigt som det kunde varit.
Personligen är det inte en fråga om Systembolaget ska vara kvar som aktör på marknaden, utan huruvida ett monopol i frågan är lämpligt.
Man kan ta exemplet med "Lisa, 21 år, försäljare". Lisa måste neka en man ca 45 år, 190 cm lång, i normalvikt men med alkoholproblem. Han är berusad och får inte handla. Spelar det någon som helst roll om Lisa jobbar på ICA eller Systembolaget? Nej, det gör det inte och jag har sett problemet uppstå hundra gånger på SB också. För att göra det lite mer könsneutralt så har en ung man samma problem för övrigt; i båda butikerna skulle man få ta hjälp av en kollega som troligen är äldre, argare och troligen i samma fysiska storlek som vår berusade man... Nu tror jag inte att någon HÄR hakar upp sig på att jag utgick från att det var en kvinnlig försäljare som måste neka en man, men å andra sidan är det oftast där problemen uppstår (återigen, verkliga erfarenheter). Konstigt nog har jag som är närmare 190 cm lång och 85 kg problem av detta slag...
Ok, jag raljerar lite, men jag tror att många här vänder sig mot Systembolagets självförhärligande när det kommer till att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt. Det finns en rad olika sätt att kontrollera handeln så att de gör det rätt. Det finns många sätt att begränsa handeln också i "vanliga" butiker. Personligen ser jag inte argumenten som SB lägger fram som förankrade i rätt verklighet.
Det är nog emellertid ganska få som har en personlig vendetta mot SB.