Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Även den som lyssnar på Stravinsky har nog mest troligt uppskattat barnvisor en gång i tiden. ;)
Jo, men frågan är varför så många fortsätter att lyssna på barnvisor (till vilken kategori jag räknar euroskvalet).
Om priset var avgörande - som ChristianB menar gäller för vin - borde väl alla åtminstone kunna vara finsmakare när det gäller musik & litteratur (där korn inte kostar mer än skrot).
Men jag fruktar att det helt enkelt är så jävligt att folks smaker skiftar. En del har god smak, andra har dålig smak...

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, men frågan är varför så många fortsätter att lyssna på barnvisor (till vilken kategori jag räknar euroskvalet).
Om priset var avgörande - som ChristianB menar gäller för vin - borde väl alla åtminstone kunna vara finsmakare när det gäller musik & litteratur (där korn inte kostar mer än skrot).
Men jag fruktar att det helt enkelt är så jävligt att folks smaker skiftar. En del har god smak, andra har dålig smak...
Så är det absolut, men det är svårt att veta vem som kommer att utvecklas till en vinnörd. :)

Vino fino

Medlem
Detta kan väl ändå inte vara ett mysterium? Alla högre kulturformer är för majoriteten av människor (de som inte är autodidakta) en bildningsfråga. Hur mycket bildning som krävs för att höja sig till nivån strax över neandertalare beror också på kulturellt kapital och grundförutsättningar. En fransman behöver inte lika mycket utbildning för att förstå hög kokkonst som en svensk. En engelsman behöver inte lika mycket utbildning som en svensk för att förstå god litteratur.

Eftersom förmågan att på allvar uppskatta vin av hög kvalitet kräver en del insatser tycker många (helt naturligt) att man kan få lite tips av de som, i teorin, redan har skaffat sig bättre kunskaper. På samma sätt som att folk tycker att en Oscarstatyett ger någon slags vägledning om kvalitet när det gäller film. Eller en musikrecension. Osv.

För att koppa till trådens tema:
Man kan då hävda att folk som sysslar professionellt med vin har ett ansvar att fortbilda konsumenterna enligt universella kriterier för god kvalitet. Man kan också hävda att den som enväldigt bestämmer utbudet för majoriteten av folket har ett ansvar att representera god kvalitet.
Eller så kan man förstås säga att folk har ett helt eget ansvar för sin kulturkonsumtion och om de gillar skräp så ska de få skräp. Melodifestival, Ripasso på dunk. Personligen, även om jag inte håller med, så tycker jag att denna hålling är moraliskt försvarbar. Men då ska Monopolet bort, och marknadsföring ska tydligt aviseras som marknadsföring, annars är det bara tomma ord om "det fria valet".

Mattias Schyberg

Administratör
Som vi alla vet så är såklart Danmark och i synnerhet Köpenhamn ett vattenhål för oss svenskar när det gäller den fria handeln av ädel alkoholhaltig dryck.

Hur upplevs då Köpenhamn när alla intressanta entusiastbutiker är stängda?

Tyvärr så är det nog lite som att bo på landet i Sverige. När enbart vanliga livsmedelsaffärer är öppna så ser utbudet ungefär ut som på vilken halvdan SB som helst. Hyllorna bågnar av Amarone, Ripasso och allmänt plonk som ingen seriös vinnörd vill röra med tång. Visst, en och annan Barolo och Bordeaux för runt hundralappen kan nog hittas, men den generella vinsmaken hos den danska vinpöbeln är dessvärre lika tråkig och fokuserad på russinvin som den svenska.

image.jpg

Men tro mig, jag hade väldigt mycket hellre sett att pöbeln handlade sina viner i matbutiken om jag själv kunde handla obehindrat i riktiga vinbutiker eller till och med hade haft möjligheten att köpa en låda vin direkt från min favoritproducent utan kladdiga mellanhänder!

Magikern

Medlem
Som vi alla vet så är såklart Danmark och i synnerhet Köpenhamn ett vattenhål för oss svenskar när det gäller den fria handeln av ädel alkoholhaltig dryck.

Hur upplevs då Köpenhamn när alla intressanta entusiastbutiker är stängda?

Tror inte det är en superförlust att missa de stängda butikerna.

Jag var där när alla butikerna hade öppet och var inte speciellt imponerad av vad som fanns på gångavstånd från Dronningens tvergade iaf. Antingen var det för unga viner eller så var de för dyra med ett undantag som jag köpte till BYOB. Växlingskursen gör sitt till också tyvärr.:(

Hade hoppats på bättre utbud av utvecklade viner.

Mattias Schyberg

Administratör

Jag var där när alla butikerna hade öppet och var inte speciellt imponerad av vad som fanns på gångavstånd från Dronningens tvergade iaf. Antingen var det för unga viner eller så var de för dyra med ett undantag som jag köpte till BYOB. Växlingskursen gör sitt till också tyvärr.:(

Tycker att jag brukar bli tillfredställd när jag shoppar i Köpenhamn normalt, men så särskilt billigt brukar det inte vara. Jag väljer Köpenhamn framför Göteborg eller Stockholm alla dagar i veckan oavsett. ;)

Gurto

Medlem

Knappast så att hyllorna bågnar av mogna viner i SB:s butiker heller ;)

Visst vore det trevligt med mer moget på hyllorna i vårt grannland men generellt är utbudet i vinbutikerna definitivt trevligare än SB.

ChristianB

DipWSET
Nu råkar visserligen de första två på bilden vara från beställningssortimentet, men de är lanserade med en smart plan! När de släpptes för ca 3 år sedan så kostade båda två 129 kr! Det är så billigt att företaget säkert gick med förlust, men nu idag kostar Zumbali 167 kr och Umbala 179 kr och man håvar antagligen in vinsten på det. ;) Gissningsvis är nummer 3 och 4 produkter av samma skrot och korn, men där vet jag inte säkert...

Ett som är säkert är att SB borde se över sina rutiner för var som kvalar in och vad som plockas ut ur butikerna.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag är lite sugen på att dra igång ett projekt kring en modern hemsida som förklarar hur Systembolaget fungerar, och som exponerar sådant som vardagliga svenne-banan inte känner till, typ som var boxviner kommer ifrån, hur inköpsprocesser fungerar, och hur deras propagandamaskin bara finns till för att gynna dem egentligen. Någon som hade varit intresserad av att hjälpa till med något sådant?

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är lite sugen på att dra igång ett projekt kring en modern hemsida som förklarar hur Systembolaget fungerar, och som exponerar sådant som vardagliga svenne-banan inte känner till, typ som var boxviner kommer ifrån, hur inköpsprocesser fungerar, och hur deras propagandamaskin bara finns till för att gynna dem egentligen. Någon som hade varit intresserad av att hjälpa till med något sådant?
Har säkerligen inte så mycket att tillföra personligen men jag applåderar din idé!

Peder

Medlem

Jag är gärna intresserad av att vara behjälplig, men dock inget jag vill hålla i eftersom eftersom jag kan anses vara en del av alkoholindustrin. :)

Men en bra www-sida som går i layout med http://www.varforsystembolaget.se/ tycker jag skulle vara en bra grund och det måste ju finnas någon på finewines.se som är duktig på att bygga hemsidor. :)

ChristianB

DipWSET
Jag är gärna intresserad av att vara behjälplig, men dock inget jag vill hålla i eftersom eftersom jag kan anses vara en del av alkoholindustrin. :)

Men en bra www-sida som går i layout med http://www.varforsystembolaget.se/ tycker jag skulle vara en bra grund och det måste ju finnas någon på finewines.se som är duktig på att bygga hemsidor. :)
Alltså, den där rapporten av Norström... Det är ju bara spekulationer. Att man kan bygga en hel företagsidé på det är helt bortom mig. Kom gärna med riktig statistik eller fakta, men bespara mig teorierna. Det är lika dumt som de som menar att Sverige inte behöver ett försvar för "vi kommer ändå inte bli angripna"...

grappa

Medlem
I syfte att röra om i grytan (tar inget ansvar för höjt blodtryck eller hjärtattacker).
Hittills har jag ännu inte sett några som helst bra argument på forumet och inlägg som på ett systematiskt och statistiskt sätt underbygger argumenten utan mest åsikter som bara är just åsikter. För att citera Sean Connery i the Rock (kass film men kul citat): "Opinions are like arseholes. Just because you have one doesn´t mean I am interested in yours."
Några nedslag:
  • Det pratas mycket om Systembolagets reklam och bristen på kvalitet där. Totalt ointressant! All reklam är skräp och med samma utgångspunkt kan man såga BMW reklam, H&M reklam, .... Vad ni tycker om reklamen är inget som helst argument mot SB vara eller inte vara. Reklam skall vara ointelligent, motsägelsefull, med mera (verkar det som i alla fall).
  • Alla jämförelser med utbud verkar vara av typen att jämföra äpplen och päron. Självklart har den lilla butiken i Köpenhamn (eller var man nu är) vars ägare har samma intresseområde som er en bättre utgångspunkt att uppfylla just era krav på utbud. Argumentet att utbudet är bättre någon annan stans är således irrelevant om man inte jämför under samma förutsättningar. En snabb slagning på SCB visar att Kph har dubbelt så många invånare per kvadratkilometer än Sthlm. Dvs en avreglering av SB skulle sannolikt innebära ett hälften så bra utbud som Kph.
  • Vidare så borde alla som är vinentusiaster (och jag antar att de flesta på detta forumet är det) inse att vi är inte målgruppen för SB. Inse att vi inte är intressanta hur gärna vi än vill vara det!
  • Det påpekas att SB bara är intresserad av att tjäna pengar. Det framgår tydligt av aktiebolagslagen att detta är varje bolags skyldighet och inte ens statliga bolag har rätt att bryta mot lagen. Om ni har erfarenhet av bolagsstyrning så borde ni ha en ödmjukhet inför utmaningen att styra mot två helt skilda mål som att vara kommersilla och samtidigt försöka ta sitt ansvar alkoholpolitiskt.
Jag säger inte detta för att var elak utan för att höja nivån på argumentet och diskussionen. Kom med något underbyggt, substantiellt, relevant och som verkligen kan få mig att revidera min åsikt om att SB är bra! :)

Mattias Schyberg

Administratör
I syfte att röra om i grytan (tar inget ansvar för höjt blodtryck eller hjärtattacker).
Hittills har jag ännu inte sett några som helst bra argument på forumet och inlägg som på ett systematiskt och statistiskt sätt underbygger argumenten utan mest åsikter som bara är just åsikter. För att citera Sean Connery i the Rock (kass film men kul citat): "Opinions are like arseholes. Just because you have one doesn´t mean I am interested in yours."
Några nedslag:
  • Det pratas mycket om Systembolagets reklam och bristen på kvalitet där. Totalt ointressant! All reklam är skräp och med samma utgångspunkt kan man såga BMW reklam, H&M reklam, .... Vad ni tycker om reklamen är inget som helst argument mot SB vara eller inte vara. Reklam skall vara ointelligent, motsägelsefull, med mera (verkar det som i alla fall).
  • Alla jämförelser med utbud verkar vara av typen att jämföra äpplen och päron. Självklart har den lilla butiken i Köpenhamn (eller var man nu är) vars ägare har samma intresseområde som er en bättre utgångspunkt att uppfylla just era krav på utbud. Argumentet att utbudet är bättre någon annan stans är således irrelevant om man inte jämför under samma förutsättningar. En snabb slagning på SCB visar att Kph har dubbelt så många invånare per kvadratkilometer än Sthlm. Dvs en avreglering av SB skulle sannolikt innebära ett hälften så bra utbud som Kph.
  • Vidare så borde alla som är vinentusiaster (och jag antar att de flesta på detta forumet är det) inse att vi är inte målgruppen för SB. Inse att vi inte är intressanta hur gärna vi än vill vara det!
  • Det påpekas att SB bara är intresserad av att tjäna pengar. Det framgår tydligt av aktiebolagslagen att detta är varje bolags skyldighet och inte ens statliga bolag har rätt att bryta mot lagen. Om ni har erfarenhet av bolagsstyrning så borde ni ha en ödmjukhet inför utmaningen att styra mot två helt skilda mål som att vara kommersilla och samtidigt försöka ta sitt ansvar alkoholpolitiskt.
Jag säger inte detta för att var elak utan för att höja nivån på argumentet och diskussionen. Kom med något underbyggt, substantiellt, relevant och som verkligen kan få mig att revidera min åsikt om att SB är bra! :)
Jag uppskattar att du kastar dig ut och vågar ha en avvikande åsikt. Du bidrar verkligen till en bra dynamik med detta inlägg!

Vino fino

Medlem
Hittills har jag ännu inte sett några som helst bra argument på forumet och inlägg som på ett systematiskt och statistiskt sätt underbygger argumenten utan mest åsikter som bara är just åsikter.
Jag har insett i mitt umgänge, på min arbetsplats, och även här på forumet att man måste upprepa huvudargumenten mot Systembolaget gång på gång på gång. Jag har fyra stycken och jag ska försöka hålla mig kort:

1. Sortimentet är dåligt (av dålig kvalitet)
Vinvärldens kvalitet är uselt representerad på Bolaget och skräpvinerna har företräde
2. Sortimentet är för smalt (i kvantitet)
Bolaget säljer/förmedlar alldeles för få viner, sortimentet är alldeles för klent
3. Systembolaget fullgör inte sitt uppdrag
Förutom alkoholkonsumtionen där man stimulerar storpack med skräpvin, tveksamma relationer till IOGT osv, och en dålig och potentiellt korrupt inköpsprocess, så är vårt monopol det avgjort sämsta av alla jämförbara monopol (Quebec, Pennsylvania) på att fullgöra sitt uppdrag
4. Grundläggande logiskt felslut/lögn om folkhälsans samband med monopol
Fråga vilken expert som helst, varsomhelst i världen, om den enskilt viktigaste faktorn för folkhälsa och svaret är alltid: sjukvården. I Sverige har vi beslutat att ha fri etableringsrätt inom sjukvården för vi tror att det ger bättre kvalitet. Ergo--- vi kan inte samtidigt acceptera att alkoholen, som är en mikroskopisk faktor i jämförelse, ska hanteras genom statligt monopol av folkhälsoskäl (vilket är Systembolagets raison d'etre). Att begränsa tillgängligheten är inte lika med monopol. Andra länder klarar detta galant.

Sen kan man lägga till en vuxen människas rätt att få köpa alkohol hur jag vill, att röktobak får säljas överallt, osv osv. Men det är kanske mer moraliska/principiella frågor.

ChristianB

DipWSET
Vidare så borde alla som är vinentusiaster (och jag antar att de flesta på detta forumet är det) inse att vi är inte målgruppen för SB. Inse att vi inte är intressanta hur gärna vi än vill vara det!
Det här är ett bra argument faktiskt och jag skulle egentligen inte ha något problem med det, men SB jobbar aktivt alkoholpolitiskt (vilket känns tveksamt underbyggt i deras uppdrag från regeringen, men det är en tolkningsfråga...) för att begränsa alternativen för oss som inte är målgruppen. Målgruppen för SB är gissningsvis de som missbrukar alkohol, men jag kan ju från första parkett meddela att det inte finns några möjligheter att begränsa för dessa missbrukare att köpa för mycket dricka. De får handla så mycket de vill så länge de inte är berusade, vilket medför att de istället köper stora kvantiteter vid färre tillfällen.
Om man i Sverige lät bli att angripa övriga aktörer med det tveksamma argumentet "folkhälsa" så skulle jag vara nöjd med att beställa mina viner från andra källor. Men det är nu inte alls så smidigt som det kunde varit.
Personligen är det inte en fråga om Systembolaget ska vara kvar som aktör på marknaden, utan huruvida ett monopol i frågan är lämpligt.

Man kan ta exemplet med "Lisa, 21 år, försäljare". Lisa måste neka en man ca 45 år, 190 cm lång, i normalvikt men med alkoholproblem. Han är berusad och får inte handla. Spelar det någon som helst roll om Lisa jobbar på ICA eller Systembolaget? Nej, det gör det inte och jag har sett problemet uppstå hundra gånger på SB också. För att göra det lite mer könsneutralt så har en ung man samma problem för övrigt; i båda butikerna skulle man få ta hjälp av en kollega som troligen är äldre, argare och troligen i samma fysiska storlek som vår berusade man... Nu tror jag inte att någon HÄR hakar upp sig på att jag utgick från att det var en kvinnlig försäljare som måste neka en man, men å andra sidan är det oftast där problemen uppstår (återigen, verkliga erfarenheter). Konstigt nog har jag som är närmare 190 cm lång och 85 kg problem av detta slag... ;)

Ok, jag raljerar lite, men jag tror att många här vänder sig mot Systembolagets självförhärligande när det kommer till att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt. Det finns en rad olika sätt att kontrollera handeln så att de gör det rätt. Det finns många sätt att begränsa handeln också i "vanliga" butiker. Personligen ser jag inte argumenten som SB lägger fram som förankrade i rätt verklighet.
Det är nog emellertid ganska få som har en personlig vendetta mot SB. ;)

Toppen