Emanuel
Instagram; Swedish Champagne Dude
Gärna -Men har lovat att dagen skall bli vegetarisk på HAppy M...flirta med Frida.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Gärna -Men har lovat att dagen skall bli vegetarisk på HAppy M...flirta med Frida.
Det har vi självklart funderat på, men det är inte lätt att abonnera en hotellrestaurang för privat bruk och det är tyvärr olagligt med BYOB på restauranger öppna för allmänheten i Sverige tack vare vårt förbannade monopol.@Mattias S det skulle vara utomordentligt trevligt att få följa med till Norda. Några planer på att anordna en vistelse med käk + blinda viner där?
Det har du rätt i tänkte inte på att det var olagligtDet har vi självklart funderat på, men det är inte lätt att abonnera en hotellrestaurang för privat bruk och det är tyvärr olagligt med BYOB på restauranger öppna för allmänheten i Sverige tack vare vårt förbannade monopol.
Men visst, är man beredd att låta Norda välja vin istället för att ta med sig själv så är det inga problem, men det kostar ju lite mer att dricka på det viset såklart.
det är tyvärr olagligt med BYOB på restauranger öppna för allmänheten i Sverige tack vare vårt förbannade monopol.
Det har du säkert rätt i, men förbjudet är det i alla fall och monopolet är alltid tacksamt att sparka på.Det har väl inget med vårt detaljshandelsmonopol att göra?
Trenden med mogen pinot noir fortsätter. Fick igår en mycket trevlig och ganska burgundisk variant med mycket mognadston. Gissade rätt på ursprung denna gång men missade årgången med ett år. Tack för det @frida linden!
Först ut lite förvin. Läckert ekad chardonnay i mellanvarm stil. Snyggt balanserat med nötter, smör, gula äpplen, krut och lite hav. Riktigt bra start på kvällen och ett lättgissat vin, även om jag landade det i Kalifornien. (88p)
2011 Bergström Chardonnay Old Stones
Visa bifogad bild 6727
Lite Steak Frites till huvudrätt och lite häftig te-sorbet med honeycomb och våffla till efterrätt. Mumma!
Visa bifogad bild 6728
Visa bifogad bild 6729
Och så var det ju kvällens röda huvudvin...
2007 Anne Amie Pinot Noir L'Iris
Visa bifogad bild 6730
Läckert! Mycket torkade körsbär, jord, hallon, pomerans, kryddor och snygga fat. Fänkål och rotfrukt i bakgrunden. Klart mer syra än tannin. Ännu ett lysande exempel på att PN från Oregon har fin lagringskapacitet åtminstone med råge ca 10–15 år. (90p)
Återkommer i ärendet om inte @Crist(al)ian 77 hinner före.Kul med oregonviner! Nordea verkar som ett ställe att besöka. Jag gillar både shea, Bergström, Anne Amie (var litet ojämnt för tio-femton år sedan men har satsat stort och blivit riktigt bra, samt chehalem (vilket jag gissar var producenten på er gruner veltliner från oregon?) och ribbon Ridge.
Håller helt med om lagringsdugligheten - har gjort samma reflektion att 2003 (fast kanske ännu mer 2008) liknar bourgognes 2005or med kraftfulla, varmfruktiga, men balanserade och bra grejer. Det var dock en chock för flera av de nya vinmakarna med all värme, så 2003 kan vara litet ojämn. De bästa är fantastiska. 2007 var regnigare och svalare och dricker perfekt nu. Liknar litet 2010, 2011, jag gillar de årgångarna, ofta litet svalare viner med djupare dofter. Även om den inte var lika varm som 2009 så liknar 2008 enligt mig 2012 rätt mycket - också en varm (men balanserad) årgång som hade mycket juicighet ibörjan men som stängt ner nu. Tror att OR 2008 från bra producenter är bäst efter tio år faktiskt. Tolvorna dricker finfint nu, tror kanske att 2008 har litet längre livslängd, vi får se.
För att anknyta till tråden: vilka är topp tio restauranger i Göteborg som ni på plats kan rekommendera? Ska snart dit med delar av min familj och känner behov av att tipsa de bokningsansvariga i familjen om trevliga ställen...
Fine dining:Återkommer i ärendet om inte @Crist(al)ian 77 hinner före.
Stort tack! Har redan själv nu bokat bord på Norda för att vara på den säkra sidan. Egentligen blev jag sugen på 28+ men tror inte upplägget med avsmakningsmeny passar optimalt denna gång. Familjen kontrade med Strega och heaven 23. En annan vän insisterade på Koka. Vad tror ni om dessa tre?Fine dining:
28+ (Klassisk fransk mat, gudomligt gott!)
Thörnströms (Modernt med finess)
Upper House (Modernt och ambitiöst)
Sjömagasinet (Klassiskt med underbar fiskhamnsmiljö)
Mellanklass/fun dining:
Norda Bar & Grill (Underbar personal och miljö. Bra och vällagad mat med lagom finess)
vRå (Japan-svenskt – som en rejält uppiffad sushibar. Har aldrig blivit besviken.)
Atelier (Hipsterställe med skön atmosfär. En del kul vin och adekvat mat)
Barrique Wine Bar (Schysst restaurang med stort vinfokus och riktigt bra och vällagad mat med finess)
Familjen (Riktigt bra mat, men lite spartansk miljö)
Somm (Restaurang med vinfokus och klassisk vällagad mat. Aningen trånga lokaler)
Barsac Wine Bar (Stans bästa flaskpriser på vin. Mycket Bourgogne. Rustik comfort food. Mer barmiljö än restaurangmiljö.
Där har du ett litet axplock. Hade lätt kunnat rekommendera fler, men jag utgår från att @Crist(al)ian 77 kan bidra lite också. Han är modernare i sina restaurangpreferenser och har bättre koll på de nyare stjärnskotten i stan. Jag är en ganska enkel foodie som inte kräver särskilt mycket mer än bra mat, vettiga viner, trevlig personal och härlig miljö.