Dags för lite representation på Norda igen.
Maestro
@Jimmy Örnewald förgyllde som vanligt tillställningen. Vi satt ostörda i egen kupé och åt den nyligen lanserade höstmenyn som bestod av svampsoppa, oxkind, och konditorns val. Svampsoppan var en stadig, smakrik, mättad sak med en grön puré i botten, 63-gradigt ägg, och krutonger. Oxkinden hade badat bastu i 15 timmar och fått en del tryffel på sig, akompanjerad av tryfferat mandelpotatismos som var, precis som Jimmy sa, en måltid i sig. Sist en sesamkaka dränkt i chokladsås, lemon curd, björnbär och en massa annat gött. Alla gäster var utomordentligt nöjda med maten.
Jimmy dukade upp sex viner. Jag vill ha hela pavor, inget dallande med paket.
Argyle Brut 2011 visade upp ett leende ansikte, solmogen söt frukt, bra balans, fin druvkaraktär. Ganska exakt som jag tycker att dessa ska vara: champagnekopior men med lite varmare klang.
90 p. Sen blev det direkt tungviktsmatch mot
Kistler McRae 2004, nästan en karikatyr av super-premium Kalifornien, en Meursault med turbomatning, som ändå vann på komplexitet och klanderfri balans, vilket är mer än man kan säga om många lokala konkurrenter.
94p.
Nu rött. Först en Pinot i
Chechalem Ridgecrest 2010, som förändrades en del med luftning, ganska burgundisk i början med sous-bois och vildhallon, senare mera jordgubbar och sandelträ, rått kött.
91-93 p, svårt att bestämma sig. Håller nog en stund till. Sen två annorlunda tingestar:
Owen Roe Chapel Block Syrah 2012, en tajt, hårt skuren Syrah med lite kallklimatskänsla, bitig syra och tanniner, kändes ännu ung men visst, kvalitet,
91 p, följd av
Quady Arsenal 2009, en brådmogen, gödselmättad, lite brettig blandning på Cab Franc som smakade mer Medoc 2003 än Oregon,
90 p.
Sist ett supersött isvin som redan nämnts i ovanstående post,
Parting Glass 2013 Gewürtztraminer, inte så druvtypiskt (i positiv bemärkelse), med rimligt hög syra, röda äpplen och mogen exotisk frukt. Hisnande 225 gram restsocker eller något liknande men den höll ändå stilen, i sin kategori.
91 p.
Väldigt bra till maten (vin 2-3 till förrätten, 4-5 huvudrätten, 6 desserten). Fantastisk service och engagemang från Maestro som vanligt. Ett nöje.
Av någon anledning har min iFåån svårt med ljuset på Norda...lite dunkla bilder
Visa bifogad bild 4997 Visa bifogad bild 4998
Visa bifogad bild 4999