Det blev lite blandat smått och gott på Norda Bar och Grill igår. Roliga viner, god mat och en gentil sommelier ni har hört talas om massor av gånger, nämligen
@Jimmy Örnewald som agerade tungt ankare för att förse oss med upplevelser.
Först ut så blev det lite Riesling som vi såklart inte lyckades plocka blint, inte annat än druvan i alla fall. Kunde svurit på att det var en tysk med den blommiga inramningen och de kraftiga inslagen av petroleum, citrus och gröna äpplen med lite passionsfrukt på slutet. Riktigt jäkla gott med knivskarp syra och fokus i munnen. Inte ens en antydan till sötma, det här är torrt som en öken men möjligen aningen tunt.
88p
2010 Chehalem Dry Riesling Reserve Willamette Valley
Dracks till lite förrätt som bestod av en moderniserad variant av råbiff med wasabi, lax och kött i kombination och jag gillade rätten mycket trots att den såklart är långtifrån traditionell. Frugan tog in deras Gaspacho som var en fräsch och läcker historia. Vin och mat funkade helt ok ihop trots att de valts var för sig.
Vi gick vidare till vårt huvudvin för kvällen som i sedvanlig ordning togs in i blindo.
En helt otroligt trevlig arom möter näsan direkt, vi pratar högklassig Syrah i ambitiös norra Rhône-stil. Mängder av björnbär och hallon. Kryddig med peppar, bacon, stall, svarta oliver, mörk krossad sten och ganska rejäla fat som bidrar med ceder och mörk choklad. Fick även lite gröna vibbar (sparris) som fick mig att fundera på om det fanns lite CS i blenden, men jag övergav tanken snabbt.
Slankt med medelfyllig kropp i stram stil, lite som en PN på steroider. Detta hade mest troligt lurat de flesta vinnördar till månen, så även oss. Gissningen föll på Cornas alternativt Côte-Rotie och vi gick nästan upp i brygga. Jäkligt gott, precis min stil, men om något så saknar det lite intensitet för att kännas riktigt stort, men klart värd
91p denna kväll.
2010 Qupé Syrah Bien Nacido Vineyard
Tog in en udda enklare rätt som huvudrätt, närmare bestämt en halv special Norda-style. Den smakade ungefär som förväntat - uppiffad korvkioskmat.
Tydligen så var Nordas konditor inblandad i både desserten och bröllopstårtan på prinsbröllopet för några veckor sedan, vilket såklart innebär att man kan få ett kungligt smakprov av dessa på plats! Vi beställde såklart in båda varianterna och visst smakade de jädrigt bra ihop med lite Muscato d'Asti signerat La Spinetta, men inte kungligt utan enbart prinsligt.
Kvällen slutade dock inte här!
In kommer Jimmy med ett glas bombastiskt vin med maxad frukt, alkohol och sanslös intensitet. Klart i nivå med portvin. Massor av mörka plommon, choklad, malo, smörkola och körsbär samt mängder med fina internationella poäng. Helt klart gott och kvalitativt, men inte särskilt komplext eller unikt. Med ett objektivt perspektiv så är det ett 90-plus-plus-vin utan tvekan, men det blir bara för mycket frukt och ek i dagsläget (på gränsen till parodiskt). Skulle nog ge det
92p, men blev ändå inte imponerad av den överdådiga stilen. Behöver säkert mycket tid för att blomma ut dessutom.
2012 Long Shadows Wineries Merlot Pedestal
Som avslutning så fick vi in kvällens stora överraskning. Ett förhållandevis "enkelt" vin som vi har druckit flera gånger innan, men nu med tio år på nacken, och då och då så får även jag förståelse för varför man bör lagra vin innan man poppar!
Häftiga mognadstoner med torkade körsbär, höstlöv, sandelträ, fänkål och torkad frukt. Fin kryddighet och nyansrikedom med lagerblad, kåda och nymalt kaffe. Perfekt drickfas med mängder av blod och järnig mineralitet i munnen. Medelfyllig med läckert balanserad kropp. Vi gissade på en mogen amerikansk pinot av bättre slag, vilket var ganska bra gissat trots allt. Lite för kraftig för att gå på Bourgogne, dessutom så befann vi oss på Norda.
Faan vad gott just denna kväll! Vi gick upp i brygga och spontanapplåderade. Visst finns det mer att önska i ett vin, men detta var riktigt bra just där och just då!
93p
Sanslöst trevlig kväll!