Oggy
Medlem
En gemensam bekant från Umeå. Vi lämnar det så."herr L"?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
En gemensam bekant från Umeå. Vi lämnar det så."herr L"?
Jo, jag vet... men vi har sällan samma smak, jag och herr L....även haussad av herr L himself
Det låter gott!Jo, jag vet... men vi har sällan samma smak, jag och herr L.
Beskt brukar tyda på giftigt... dvs de smaklökarna borde sitta på tungspetsen och inte i svalget.Nu blev jag nyfiken
Eftersom jag tror att jag har varit en av de "talibaner" du hänvisar till här, så tycker jag att det är på plats med en liten förklaring.Alla är vi ju fria att föredra olika viner, stilar och sätt att prova och bedöma vin på.
Allas våra personliga smaker och tycken för vin är ju våra privata ensaker. Samma gäller ju musik, film, annan konst, litteratur, politisk övertygelse, mat osv. Det jag gillar, gillar jag och det du gillar, det gillar du.
Finns ju absolut ingen motsägelse i att föredra olika ting.
Blir dock patetiskt med talibaner som påstår att jag måste tycka som dem eller att någon av oss tycker "fel" om ett vin, poängsättning, druva, ursprung, sätt att prova, de glas du använder...
Jo, men nu är det svårt att arrangera blind provning till sig själv. Har man exempelvis på agendan att man vill prova ett nytt vin som kommer ut, så är man nog så illa tvungen att gå och köpa det, och sedan prova. Det är ren slump om annan råkar köpa just det vinet åt en, speciellt om man inte omges av särskilt många andra vinintresserade.Exempel på svår motsättning:
Oblind provning - objektiv bedömning.
Öh, nej, det är långt ifrån självklart. Även om inte smaken är det enda som påverkar priset, så skulle jag säga att jag märkt en ganska stark korrelation mellan min egna smakpreferens såväl som på BLIC å ena sidan, och priset å andra sidan, speciellt vad gäller bubbel.En sak som är självklar för de flesta här på forumet är att prislappen ju inte på något vis finns i smaken och att det dessutom är löjligt att åsidosätta sin egen kompetens/uppfattning bara för att finansiera någon annans Mercedes. Å andra sidan är det ju absolut inget fel i att bara vilja dricka fina etiketter. Har du råd och det är din grej, varsågod! Fel blir det ju bara om man försöker förklara att DIN smak är felaktig.
Nej, någon upplevelse var det inte, för min del. Den enda osäkerheten jag hade, även blint, var om det var en enklare champagne eller inte champagne alls. Men den gav mig i vilket fall inte mer än drickbart vin. Den på det här forumet många gånger sågade Moët & Chandon Brut Imperial (standard-Moët, alltså), har flera gånger gett mig en bättre upplevelse än detta, och då är det ändå en sågad champagne, som jag inte heller köper till mig själv, för den är något intetsägande. Men Graham Beck levererade inte ens på den nivån.Graham Beck är ju ett bra exempel.
Samma vin i en Champagneflaska skulle vara enkel att uppskatta även för dem som hurmas över att de gillar den idag. Visst är det väl märkligt att etiketten och prislappen uppfattas som "fel" och att detta av någon outgrundlig anledning påverkar vissas uppfattning om vinet. Bra vin, men fel etikett. Jag inbillar mig att majoriteten vinälskare på vår planet föredrar själva vinet före etiketten. Men, det är ju upp till var och en att föredra etiketten före vinet. Var och en efter sin facon.
Blint provat, hälften vunnet!
...och ödmjukheten med det...
Orka.-..Då va de igång igen ..
Jag har inga invändningar.För övrigt. Det känns som de här inläggen skulle kunna passa bra att lägga in i den gamla tråden av snarlik karaktär, vad tror du om det?
Ha, ha. Först tänkte jag "någonstansare" och Champagne. Fast vid närmare eftertanke har jag samma inställning till vindruvor och AOC:er som till individer och nationer.den stora frågan - för att parafrasera Goodhart - är väl om man som vinälskare är en "varsomhelstare" eller "någonstansare"....
Korrekt. Estetisk värdeteori är bland det mest intressanta inom filosofin och även bland det svåraste om man förkastar en relativistisk hållning.Ser intressanta ut.
Twitter 10 sekJag har ”surfat” för mycket för många år och har inte ’tålamod’ och ’ork’ att läsa texter på print, tyvärr. Måste väl tvinga mig på något sätt att kunna återta en viss läsning alla fall, fast jag läser mycket direkt på datorn. Man blir så van att kunna söka det som känns viktigaste att det funkar inte läsa vanliga artiklar på papper.
Finns det kurser för vuxna för att lära sig att läsa igen?
Bergtagen blev förra årets läsning - riktigt bra pandemiläsning som slutfördes under sommaren. Fin översättning av Ulrika Wallenström (även om jag kan känna viss nostalgi över den första svenska översättningen som gjordes här i kvarteret på 1920-talet). Men det tog 25 år innan jag över huvud taget kom till skott med att öppna boken...Bergtagen 10 år
Jag började med Bröderna Karamasov i november och är inte klar än!Ha, ha. Först tänkte jag "någonstansare" och Champagne. Fast vid närmare eftertanke har jag samma inställning till vindruvor och AOC:er som till individer och nationer.
Bästa italienska vinerna är ju som alla vet baserade på merlot, cab och chardonnay. Hittar jag någon bordeauxproducent som planterar chardonnay eller riesling så hamnar denne längst upp på listan. Samma gäller producenter som etiketterar som "bordsvin" istället för att följa AOC-regler.
Hade jag själv haft mark i Champagne så hade jag planerat merlot på lerjorden och riesling på kritjorden bara för att.
Korrekt. Estetisk värdeteori är bland det mest intressanta inom filosofin och även bland det svåraste om man förkastar en relativistisk hållning.
Jämför forumet som med emfas förkastar boxviner men samtidigt ger uttryck för att det inte finns någon objektiv kvalité.
Goodharts bok är utmärkt om man vill förstå upplösningen av höger-/vänsterskalan (ersatts av GAL/TAN). Varför är exempelvis SD största parti inom LO. Brexit, Trump, m.m.
Twitter 10 sek
Instagram 10 sek
TT 10 sek
Youtube 10 min
Bröderna Karamasov 10 dagar
Bergtagen 10 år
På Spaning efter den tid som flytt 10 livstider
Borde definitivt finnas läskurser för vuxna så att alla hem inte är rensade på böcker till förmån för myranstolar, Corbusiersoffgrupper och Sarfattilampor.
Jag är mer och mer övertygad om att begreppet ”intersubjektiv kvalitet” är en bättre definition på den motsägelsefulla uppfattningen. Mer nyanserat och lättare att ta till sig – och som torde ligga närmare vad jag tror vi/du vill komma åt – i kölvattnet av motargument bestående av fraser som ”smakupplevelser är per definition subjektiva” och liknande som kan vara svåra att bemöta.Jämför forumet som med emfas förkastar boxviner men samtidigt ger uttryck för att det inte finns någon objektiv kvalité.
Jo, det vill jag påstå är en fruktansvärt motsägelsefull hållning, och jag har tyckt att vissa medlemmar här inte haft en särskilt koherent inställning på den punkten. Inte för att jag vill gräva upp någon konflikt.Korrekt. Estetisk värdeteori är bland det mest intressanta inom filosofin och även bland det svåraste om man förkastar en relativistisk hållning.
Jämför forumet som med emfas förkastar boxviner men samtidigt ger uttryck för att det inte finns någon objektiv kvalité.
Jag har inte läst boken, men jag kan hålla med i princip. Konfliktlinjen höger-vänster har fått reducerad betydelse i politiken på senare år, samtidigt som GAL-TAN hamnat i förgrunden. Och GAL-TAN-konflikten väcker uppenbarligen starka känslor.Goodharts bok är utmärkt om man vill förstå upplösningen av höger-/vänsterskalan (ersatts av GAL/TAN). Varför är exempelvis SD största parti inom LO. Brexit, Trump, m.m.
På något plan kan jag köpa det. Eller i vart fall kan man inte fullt ut mäta kvalitet på något som rör sinnesförnimmelser.Jag är mer och mer övertygad om att begreppet ”intersubjektiv kvalitet” är en bättre definition på den motsägelsefulla uppfattningen. Mer nyanserat och lättare att ta till sig – och som torde ligga närmare vad jag tror vi/du vill komma åt – i kölvattnet av motargument bestående av fraser som ”smakupplevelser är per definition subjektiva” och liknande som kan vara svåra att bemöta.
Jag har inga problem att ta till mig av dina åsikter och tankar. Håller med om det mesta.På något plan kan jag köpa det. Eller i vart fall kan man inte fullt ut mäta kvalitet på något som rör sinnesförnimmelser.
Det enda som är fullt ut objektivt är det som är mätbart. Sverige har större landyta än Danmark, Empire State Building i New York är högre än Grand Hotel i Stockholm, etc.
Det skulle inte förvåna mig om det finns filosofer som även ifrågasätter att sådant är objektivt, men den graden av skepsis har jag svårt för.
Samtidigt, är en uppfattning allmängiltig nog så borde det kunna ses som någon slags light-version av objektivt. Jag menar, i den striktaste, snävaste definitionen av objektivt så kan man inte säga att en filmstjärna känd för sitt attraktiva utseende är objektivt snyggare än en fet, sliten gubbe över 70, heller (det råkar bara vara så att (nästan) alla skulle tycka det). I likhet med bedömning av vin så är bedömning av utseende en fråga om sinnesförnimmelser.
Men visst överlapp av preferenser vad gäller sinnesförnimmelser mellan människor finns. Vi är samma art.
Så min syn på saken är att...
Om det råder nästintill konsensus bland människor att Pa (person a) är snyggare än Pb (person b), så anser jag nog det försvarbart att säga att Pa är objektivt snyggare än Pb.
På ungefär motsvarande sätt, om det råder nästintill konsensus bland människor med någorlunda acceptabel erfarenhet att prova vin att Va (vin a) är bättre än Vb (vin b), så anser jag nog också att det är försvarbart att säga att Va är objektivt bättre än Vb.
Jag har liksom lite svårt för postmodernism som tillämpas på just vins kvalitet, men inte på kvaliteten av andra sorters sinnesförnimmelser.
Med det sagt, alla äger sin egen upplevelse. Jag ifrågasätter inte rätten att tycka tvärtemot något konsensus, vare sig när det gäller utseende eller vin. Jag har bara svårt för den postmoderna attityden, inte att någon inte ser storhet i vin jag höjer till skyarna.