Kolla upp Zinfandel från Carlisle, tunga men absolut inte obalanserade, finns vingårdsbetecknade i beställningssortimentet runt 500:-Om man ska köpa lite Napa och Sonoma viner kring 300-700 klassen för långlagring. Vad bör man satsa på? Både rött och vitt. Gärna tunga röda.
Jag hade med en på en Byob i vintras som var mycket uppskattad och definitivt lagringsduglig.
Jag klistrar in noter från @Daniel A och @buteljen:
2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, örter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!
Här började jag nog tyvärr tappa lite fokus. Efter de tidigare två otroligt strukturerade vinerna kändes denna väldigt sötfruktig och mjuk.
När jag provar den idag så får jag ett annat intryck.
Medium blåröd färg. Intensiv kryddig doft med mörkröda bär. Julkryddor, plommon, körsbär, lite gröna toner, blåa bär, rostade toner, choklad. Komplex doft. I munnen är det mjukt och lent, slinker lätt ner strupen, men tanniner finns som stärker upp. Väldigt fin syra som bär upp den söta frukten. Inte så lång finish men den bär med sig frukten och känns frisk. Jättebra Zinfandel (tur det fanns en slatt kvar). 91 p