Tack för att du kom C! Kul att snacka svenska i lilla vineriet. Förmodligen enda gången dom väggarna hört det språket, förutom då jag svär högljutt över alla ekfat som ska baxas runt.
Ja, vinerna är undervägs till Vinunic nu, och har väl nån månad kvar innan dom anländer.
White Zinfandelen tror jag ni kommer gilla - den har varit oerhört populär och är slutsåld nu. 75% av volymen i amfora, resten på ett Amerikanskt ekfat (jag kan inte alls smaka fatet, men några skarpa smakare tyckte sig kunna förnimma det). Men en fräsch, snustorr sak, väldigt långt från den sliskiga Beringer/Sutter Home-typen som dominerat i ett halvt decennium. Det är ingen slump att tidiga vinmakare i början på förra seklet här i Kalifornien gjorde skumpa på Zinfandel - den är en ypperlig druva för att göra vita och roséer på. Och stilen håller på att uppleva en renässans. Jag smickrar mig själv med att jag kanske hade pyttelite med det att göra, för detta år er det en hel drös med hippa producenter som helt plötsligt gör White Zin...
Marina är den nya La Malinche. Samma vingård, bara nytt namn. 2020 är vinet lite större - var ett varmt år och svårt att pricka in skörden exakt, så hela 1.5 procentenheter mer alkohol jämfört med 2019. Och en liten annan karaktär, men självklart fortfarande väldigt Mission. Roliga med Mission är att när man väl lärt sig dess markörer, så är den busenkel att ta i en blindtest för den är så unik. Inget smakar som Mission.
Zinfandel är en lättare sak, mkt fruktig och syrlig. Tips - gör sig bäst efter en längre dekant för att borsta bort lite av den initiala ekfatskaraktären. Använde mkt lite ek, bara 15%, men av nån anledning tog den till sig det.
Flame Tokay'n lite mer fräsch i 2021 års upplaga, med aningen mindre skalkontaktskaraktär. Jättegott. Också slutsålt sen länge, så kul att ni kan testa den. Men detta år är planen att återvända till lite längre skalkontakt. Dom gamla vinerna från dom första två åren med den profilen har åldrats rätt fint.
Tack för intresse!