This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Blev föreslagen detta tidigare i tråden och tänkte ta det.Jag tror både öl, Zinfandel eller nya-världen-Pinot kommer att passa bra. Ju mer hetta, ju lägre tanniner vill du ha.
Gamla världen typ Europa (traditionella länder) och nya världen är resten av världen. Hyggligt konservativ definition.Har hört det några gånger nu. Vad menas med Nya-världen-pinot?
Tack för förtydligandet Har PN från nya världen i regel lägre tanniner?Gamla världen typ Europa (traditionella länder) och nya världen är resten av världen. Hyggligt konservativ definition.
Nya världen PN - PN som kommer från land utanför Europa (ex USA, Nya Zeeland etc).
Mer info exempelvis här: https://www.vinjournalen.se/vin-fakta/vad-ar-skillnaden-mellan-gamla-och-nya-varldens-viner/
Enligt min erfarenhet är de oftare (finns inga absoluta sanningar) fruktigare, har något högre alkoholhalt, "varmare" smaker och dofter och har lite lägre syra än gamla världen-Pinot (vilket väl främst betyder Bourgogne). Men det är en bra fråga, lite slarvigt att kalla det NV-GV när skillnaderna mellan olika delar av nya världen är väldigt stora. Nu ska jag också säga att jag inte är någon expert, glad amatör bara.Tack för förtydligandet Har PN från nya världen i regel lägre tanniner?
Blir sannolikt finfint.Vad säger internet om denna kombo;
En krämig Oxfilépasta i sällskap av denna i glaset
Valiano Chianti Classico, 2020
Kryddig, något utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, plommon, nötter, jordgubbar, kakao, ceder och pomerans.www.systembolaget.se
Håller med. Kanske lite grön paprika i grytan också för att matcha det gröna i vinetKänns franskt. Rhone absolut.
Tack!Blir sannolikt finfint.
Äh, den här tråden är alltid aktuell.Håller med. Kanske lite grön paprika i grytan också för att matcha det gröna i vinet
Edit. Jahopp. Svarar på.en fyra år gammal tråd
Grädde, nötkött räcker liksom inte. Det kan vara sherry, miso och curry i med den beskrivningen. Eller timjan, tomatpure och soffritto.Kommer vara någon form av nöt.
Jag tycker du ska köpa, laga och förtära så kan du berätta hur det var istället för att funderaslänger ut den här:
Mauro Sebaste Barbera d'Asti Valdevani, 2021
www.systembolaget.se
Till en gräddig gryta. Några tankar?
Timjan och champinjonGrädde, nötkött räcker liksom inte. Det kan vara sherry, miso och curry i med den beskrivningen. Eller timjan, tomatpure och soffritto.
Jag lovar att återkopplaJag tycker du ska köpa, laga och förtära så kan du berätta hur det var istället för att fundera
Ok, ok det är en frågetråd om matchning men hur ska vi bli klokare om du bara frågar men inte berättar hur det sen var?
slänger ut den här:
Mauro Sebaste Barbera d'Asti Valdevani, 2021
www.systembolaget.se
Till en gräddig gryta. Några tankar?
Utan att veta exakt hur du ska göra och alla ingredienser så skulle jag nog köra på typ Faustino gran reserva för de pengarna du kollat på nu.Timjan och champinjon