This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Chablis GC till förrätten och till varmrätten.Beurre blanc går ju bra till torsken med.
Jag har en Brocard Chablis GC Bougros 2008 på magnum som jag är sugen på att dra korken ur i påsk, men vad ska man laga till? Som föräldraledig finns inte budget till allt för stora utsvävningar tyvärr.
Kan det funka med torskrygg sous vide, vitvinssås med reducerad grädde och kokt amandinepotatis samt kanske något mer tillbehör som lyfter det lite? Brukar köra 64-gradersägg till men känns inte som det blir toppen till vinet. Toppa med lite räkor kanske?
Känns som en klassisk svensk lista med ganska höga påslag, då brukar jag försöka få lite valuta genom lagringstid.Jag ska på Hotell Borgholm igen!
Förra gången drack jag röd Tondonia 2004.
Nu är jag sugen på franskt rödvin för Max 1600. Skit i vad det är för mat
Tips?
Håller helt med dig!Känns som en klassisk svensk lista med ganska höga påslag, då brukar jag försöka få lite valuta genom lagringstid.
Jag hade gått på:
2010 Domaine du Colombier Hermitage
eller
2009 Chateau de Saint Cosme Cote Rotie
Oavsett ser det ut att bli en riktigt bra kväll
Nej, det tror jag inte. Kommer att upplevas som beskt till söt och kryddig mat. Skulle rekommendera en halvtorr Riesling eller en torr med restsötma för att möta sötman och kryddorna.
Nej, det tror jag inte. Kommer att upplevas som beskt till söt och kryddig mat. Skulle rekommendera en halvtorr Riesling eller en torr med restsötma för att möta sötman och kryddorna.
Kört är det aldrig, det är du som avgör vad som passar dina smaklökar. Tycker du om det du äter och dricker så varför inte?Okej! Är det helt kört med rött?
Ja det var tanken att hitta något rött vin som passarKört är det aldrig, det är du som avgör vad som passar dina smaklökar. Tycker du om det du äter och dricker så varför inte?
Jag hade nog gått på en Rioja Reserva om jag velat dricka rött. Typ den här: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/izadi-7466801/Okej! Är det helt kört med rött?
Kryddigheten med alkohol och tanniner som rödvin ofta har blir inte alltid så kul, jag skulle kolla efter ett saftigare rödvin med mindre tanniner och gärna mindre alkohol. En klassisk Rioja enligt ovan kanske funkar men tar du en modernare så har du helt plötsligt högre alkohol och rejält med tanniner. Då funkar nog din italienare bättre tror jag... Kolla efter en nya världen Pinot med typ 12.5% max alkohol kanske?Ja det var tanken att hitta något rött vin som passar
Det låter som ölmat i min bok.Det blir i pita-bröd, med bbq-glaze. Det blir rödlök men ej picklade. Och någon gräddfil/créme fraiche.
Om det är lite söt/mustig bbq skulle inte en Oz shiraz eller fläskig Zin sitta bra??Det blir i pita-bröd, med bbq-glaze. Det blir rödlök men ej picklade. Och någon gräddfil/créme fraiche.
+1Det låter som ölmat i min bok.