Jag har tagit på mig att sätta ihop en meny med smårätter till min svärmors 60-årsdag samt ordna med dryck till. Menyn ser ut som följer:
Blinier med smetana, lök och rom
Grön ärtsoppa med getostkrutonger (recept från Nopi)
Ceviche på vit fisk och/eller pilgrimsmusslor med grapefrukt och mynta
Halstrade havskräftor med citrongräs, schalottenlök och brynt smör (recept från Myllymäkis menyer)
Svampröra på smörstekt brioche
Asiatisk råbiff
Blåmögelost med karamelliserat fikon och torkat fruktbröd (recept från Hedonisten)
Citroncheesecakekräm, lemoncurd och mandelcrumble (recept från Brinken bakar:
https://brinkenbakar.se/dessert-med-citroncheesecake-lemoncurd-och-mandelcrumble/)
Nu är frågan vad man ska dricka till allt detta. Allt är alltså tänkt som smårätter/mellanrätter och ordningen går absolut att kasta om lite om man tycker det hjälper upplägget med dryck. Det är inte jag som betalar för drycken och budgeten är inte särskilt tydligt definierad, men min egen tolkning är att totalt 2000-2500 kr för all dryck är rimligt. Det måste förstås inte heller vara vin till varje rätt.
Mina första egna tankar går såhär, men jag är helt öppen för idéer. Champagne innan middagen som även går till blinierna. Sauvignon blanc från Loire till både ärtsoppa och ceviche. Fatad chardonnay till både havskräftor och svamptoast. Vill helst slippa halvtorr riesling till råbiffen, men vet inte riktigt vad jag ska gå på istället. Har inte spikat utformning mer än att det ska vara asiatiska smaker så det finns lite svängrum för att anpassa rätten till ett vinval. Även svampröran går fint att anpassa lite efter vinval, i den mån man nu kan variera en svampröra.
Till osten har jag klurat på om en Kopke Colheita 1979 från min egen samling kan vara något? Receptet säger roquefort men jag kan tänka mig att växla ner till en mildare mögelost för att skapa bättre matchning. Och till desserten ligger söt riesling nära till hands i mitt huvud när det är så mycket citronsmaker, medan inslaget av mandel gör att jag börjar fundera på både sauternes och muscat.
Det hela ska ske vid julhelgen så det finns tid för såväl beställningssortiment som utlandsbeställningar, liksom de släpp i tillfälligt sortiment som sker i december.