Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som sagt, enligt kundtjänst Systembolaget så fick de informationen att Legacy allokeringen tog slut i förra vändan, och väntas åter igen i Mars, när den vanliga 2008.an utan guldetiketten sålt slut. Förmodligen den idag. Jag gjorde min beställning dock i hopp om att det är legacyn. Man vet aldrig om kundtjänst har rätt ;)

Sigdarve

Medlem
Såg att mitt lokala SB har 28 DP, så jag ringde sb och fick veta att alla är 09. 08 kommer när 09 sålt slut fick jag till svar. Så det lär nog dröja. Tar väl ett tag att sälja 28 st.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För mig är det mer överraskande och anmärkningsvärt att de har överanalyserat innehållet något så fruktansvärt:
Smak: Tydliga toner av frukt.
Jag är mer förvånad över "Dom Pérignons efterlängtade vintageutgåva, Dom Perignon 2008...". DP är, och har alltid varit, en årgångschampagne. Förmodligen avser de att beskriva att det kommer en ovanligt hypad årgång?
Kom att tänka på den här gamla intervjun (tidigare diskuterad i annan tråd), som är korrekt i knappt en minut men sedan övergår till att använda "vintage" på ett hemsnickrat sätt, precis som DP-texten:

LarsW

Medlem
När var intresset lika stort som det är för årgång 08 senast?
2002 och 1996 var väl de mest eftertraktade tidigare. Och innan dess trilogin 88-89-90. Sen kan man gå mycket längre tillbaka men dessa är mer krångel/mkt pengar att få tag på.

Vilka årgångar har vi att se fram emot?
2012 är nästa att bunkra. Finns flera ute redan. Sen verkar det som om 2015 och framåt är mycket spännande men kanske lite tidigt att uttala sig fullt ut om.

Vilken 08 är du mest sugen på? När jag läser om Cristal, så blir jag bra sugen på den.
Dessvärre Krug... kommer bli dyrt. :oops:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
När var intresset lika stort som det är för årgång 08 senast? Vilka årgångar har vi att se fram emot?

2002 och 1996 var väl de mest eftertraktade tidigare. Och innan dess trilogin 88-89-90. Sen kan man gå mycket längre tillbaka men dessa är mer krångel/mkt pengar att få tag på.
...

Sant men intresset för champagne har ökat lavinartat sedan dess. När jag började köpa 96or fanns alla prestiger utom Krug kvar i dagar eller månader efter släpp. Cristal 2002 fanns också att beställa utan problem. Henriot 96 fanns i flera år i BS, nu försvann 1000 Henriot 08 på en dag och Cristal 08 på några sekunder...:(:eek:

Nästa stora och lika hypade årgång (räknar inte med 12 & 15, åtminstone inte än) blir det väl script och macro som gäller för hela slanten.

Svaret är alltså att intresset aldrig varit lika stort för en årgång.

Kolsyra

Kolsyra
Blir intressant om priserna kommer bli som med vin. 15-20.000 kr per flaska. Fast då får dom nog börja sälja lite mindre. Någon som vet hur många liter WC,DP,Cristal, Krug som tillverkas per år? Har hört något om 400.000st flaskor för DP

Sigdarve

Medlem
Blir intressant om priserna kommer bli som med vin. 15-20.000 kr per flaska. Fast då får dom nog börja sälja lite mindre. Någon som vet hur många liter WC,DP,Cristal, Krug som tillverkas per år? Har hört något om 400.000st flaskor för DP
"Last week, I was lucky enough to get a taste, well actually more than a taste, of the latest vintage, the 2008. In attendance were relatives of Churchill including his great granddaughter, Marina Brounger, as well as members of the de Billy and Pol Roger families who still own the company. James Simpson from Pol Roger’s British arm told me that the 2008 is “a five star vintage. As good as anything we’ve ever made before.” Production is tiny, in the tens of thousands of bottles, compared with Dom Perignon who make millions"
https://www.masterofmalt.com/blog/post/tasting-pol-rogers-cuvee-sir-winston-churchill-2008.aspx

jrick

Medlem
Enligt de träffar jag hittade på Google är det fem miljoner DP och en miljon Cristal. Och hypotetiskt skulle producenterna börja göra ännu fler eftersom det inte rör sig om en begränsad plätt mark som druvorna kommer ifrån, som i Bourgogne. Så det vore överraskande om de skulle börja säljas för lika höga priser som de bästa bourgognerna som tillverkas i antal mer runt en eller högst låga tvåsiffriga tusental. En champagne som Krug Clos du Mesnil skulle dock kunna ha förutsättningarna för att nå stratosfäriska priser, och är väl halvvägs där också.

Toppen