Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Elvis

Medlem
Tack för svar. Menar perfekt väder för vinet. För det var det tydligen inte stora delar av säsongen. Men ändå fick årgången en femma. Anses 1990 vara en bättre årgång?

Det är för tidigt att säga. Vissa, till exempel jag själv, tycker att 2008 är den bästa årgången sedan 1988. Sedan finns det fortfarande vissa som rankar 1990 högre än 1988.

Årgång 1996 var en gång i tiden lika hajpad som 2008 är nu men nu tycker många att 1995 är en bättre årgång än 1996.

Alltid intressant att diskutera sånt här! :)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för svar. Menar perfekt väder för vinet. För det var det tydligen inte stora delar av säsongen. Men ändå fick årgången en femma. Anses 1990 vara en bättre årgång?
Nej. Vet ingen som rankar 1990 högre än 88 eller 96. Tror de flesta även rankar 95 och 02 högre än 90 som jag. 1990 har verkligen gett blandade upplevelser för mig.

Mer intressant är att jämföra med just 1988 som fortfarande levererar på hög nivå. Hört flera nämna att 08 har likheter med 88 när den var ung.

Edit: tydligen finns det vissa (vem?!o_O) som håller 90 före 88.

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Googlar man på ”vintage chart” så får man fram en massa olika listor som håller 1990 högst.

Jag förstår... 1990 rankas som en toppårgång i all litteratur jag har med. Att 1990 är så fantastisk och bättre än 1988 har jag dock aldrig stött på någon i praktiken som tycker. I början av min resa efter att ha läst mer en vad jag drack rankade jag 1990 högt och hade den jämbördig med 1988 men allt eftersom jag bildad mig erfarenhet så håller jag 1988 högre idag. Vet att någon på forumet hade en konspirationsteori om att 1990 rankades som en toppårgång på grund av varumärkesavdelningarna på topphusen som ville kränga prestiger till millennieskiftet. :p

Vi får väl se om någon i champagnemaffian på forumet håller 1990 högre. Jag litar mer på Finewines samlade omdöme än google. Kanske dags för en omröstning...

LarsW

Medlem
Jag förstår... 1990 rankas som en toppårgång i all litteratur jag har med. Att 1990 är så fantastisk och bättre än 1988 har jag dock aldrig stött på någon i praktiken som tycker. I början av min resa efter att ha läst mer en vad jag drack rankade jag 1990 högt och hade den jämbördig med 1988 men allt eftersom jag bildad mig erfarenhet så håller jag 1988 högre idag. Vet att någon på forumet hade en konspirationsteori om att 1990 rankades som en toppårgång på grund av varumärkesavdelningarna på topphusen som ville kränga prestiger till millennieskiftet. :p

Vi får väl se om någon i champagnemaffian på forumet håller 1990 högre. Jag litar mer på Finewines samlade omdöme än google. Kanske dags för en omröstning...
Enig i ovan. Första 10-15 åren tycker jag de var väldigt jämna och det var mer beroende på producent och hur de lyckats respektive årgång.
Numera är dock 1988 praktiskt taget alltid fräschare i både frukt och syra, helt klart en årgång för evigheten medan de flesta från 1990 var bättre för ett antal år sedan.

Sen ska det sägas att 1990 har gett mig mängder med helt fantastiska upplevelser från champagne genom åren, så tror inte så mycket på konspirationsteorin...;)

Thirsty

Smygnykterist
Cristal 2008 lanserades innan jag snöade in här. Hann den ut på lokala SB eller såldes alla flaskor via nätet?
Fanns i de utvalda butikerna i flera minuter.
Enligt tidigare info på forumet så kommer det en nya omgång till butik i mars. Nån annan har nog mer precis info.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fanns i de utvalda butikerna i flera minuter.
Enligt tidigare info på forumet så kommer det en nya omgång till butik i mars. Nån annan har nog mer precis info.
6/3, 1200 flaskor, 1995 kr. Ingen aning om allokeringen i butik vs webb.

IsKr

Medlem
Kom Legacyn i denna vända?
Jag lämnade 3 stycken på mitt lokala bolag som var den vanliga idag.
Nej, från för 2 veckor sedan, tog över en vecka hem till mitt lokala bolag,m och så var jag bortrest när den väl kom. Var nån här på forumet som inte hämtade ut alla han hade beställt och tipsade om det. Ringde och hade tur. Tror att det var champagneswede sin förtjänst :)

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nej, från för 2 veckor sedan, tog över en vecka hem till mitt lokala bolag,m och så var jag bortrest när den väl kom. Var nån här på forumet som inte hämtade ut alla han hade beställt och tipsade om det. Ringde och hade tur. Tror att det var champagneswede sin förtjänst :)
Var rädd för att det var en tidigare beställning :(
Väntar på mina 4 ytterligare flaskor direkt från leverantören... men är ganska säker på att det dyker upp en vanlig etikett under morgondagen.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Ibland får jag intrycket att många årgångstabeller "fylls i" ganska snart efter en specifik årgång släpps, och möjligen hålls uppdaterad de första åren därefter. Dock verkar det sällan som uppdateringar sker betydligt senare när vinerna från en viss årgång mognat. (Tänk på hur många siffror som då ska revideras varje år, i tabeller som täcker de senaste 30-40 åren och alla större vinregioner...) Den syrastinna årgång 1988 måste ha varit mer svårdrucken som ung än de mer druvmogna 1989 och 1990. Kan därför tänka mig att det är omdömen som idag är ca 20 år gamla som står kvar i många tabeller.

Sigdarve

Medlem
Kommer suget vara lika stort i mars då Cristal kommer tillbaka? Eller är det värsta suget mättat?

Last edited:
Toppen