This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Beställde du från weblager eller från huvudleverantör?Fick mina DP 08 idag. Alla va med org etikett. Lite synd att man inte fick 1 legacy edition så man hade fått se den irl. Aja skönt att ha några 08or i lager.
Jag beställde 4 stycken från huvudleverantör och 3 stycken från saldot, men enligt kundtjänst som sagt så är båda orginaletikett.Beställde du från weblager eller från huvudleverantör?
Va skumt. Det har funkat för mig med både WC och Dompa 08.När jag såg att flaskorna fanns i saldot på systemet så beställde jag. Har försökt fixa från huvudlev 4 gng men det funkar inte.
Jag förstår vad Kolsyra menar. La 2 beställningar via huvudleverantören men båda makulerades pga att de inte hade flaskorna vid båda tillfällena men tillätt ändå beställningar via bolaget.Va skumt. Det har funkat för mig med både WC och Dompa 08.
2008 har både bra mognad och bra syra. Det bra vädret i september lär ha bidragit med mognaden. Syranivån beror på att det inte var alltför varmt under senare delen av växtsäsongen. (Det lär i och för sig räcka med svala nätter för att bibehålla syran i druvorna.)Tycker det är lite konstigt att två veckor med fint väder i september kan rädda hela säsongen. Vad hade hänt med årgången om hela sommaren hade bjudit på fint väder?
https://top100.winespectator.com/2018/wine/5-moet-chandon/
Tack! E det datorn på bolaget som tipsat?Dom Perignon kommer kosta 1465kr från 1 mars, så + 41kr mot nu.
Winston kommer kosta 1550kr, så +100kr mot nu.
Vad är ”perfekt” väder? I det här fallet låter det som förutsättningarna var ”perfekta i teorin” för champagne, inte nödvändigtvis perfekt för soldyrkare. Ofta handlar bra årgångar om att det har varit lagom torrt (för att stävja diverse sjukdomar), fått adekvat med sol för mognaden och att det varit tillräckligt svalt för en lång växtsäsong som ger maximal fenolisk druvmognad utan att karaktären drar åt det ”övermogna” hållet där sockret blir högre än optimalt på bekostnad av syra.Ok tack. Men om hela sommaren hade bjudit på perfekt väder, kan man då tro att vinet hade blivit ännu bättre. Årgången får ju en femma i betyg enligt SB.
Vet inte. Skulle tro att -08 anses snäppet bättre, men har ingen egen empirisk erfarenhet.Anses 1990 vara en bättre årgång?
Det råder naturligtvis lite delade meningar om det...Anses 1990 vara en bättre årgång?
Det gör det säkert. Skulle vara kul att veta vad de olika champagnehusen tycker själva. De borde väl ha en känsla för vad som är ett exceptionellt år för dem.Det råder naturligtvis lite delade meningar om det...
http://bfy.tw/M2lM
Det gör det säkert. Skulle vara kul att veta vad de olika champagnehusen tycker själva. De borde väl ha en känsla för vad som är ett exceptionellt år för dem.
Jag tror att en källa till förvirring kan vara att det som är en bra skörd för vinbonden (förutsägbar och stor skörd i lagom takt för att hinna skörda) inte med nödvändighet är samma sak som en bra skörd för konsumenten (som dessutom kan vara sådan som vill dricka vinet omdelebart, eller vill lagra det under lite olika lång tid). Jag upplever att Systembolaget gör någon blandning av de olika bedömningarna.Det gör det säkert. Skulle vara kul att veta vad de olika champagnehusen tycker själva. De borde väl ha en känsla för vad som är ett exceptionellt år för dem.