Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Kolsyra

Kolsyra
Fick mina DP 08 idag. Alla va med org etikett. Lite synd att man inte fick 1 legacy edition så man hade fått se den irl. Aja skönt att ha några 08or i lager.

Kolsyra

Kolsyra
När jag såg att flaskorna fanns i saldot på systemet så beställde jag. Har försökt fixa från huvudlev 4 gng men det funkar inte.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Beställde du från weblager eller från huvudleverantör?
Jag beställde 4 stycken från huvudleverantör och 3 stycken från saldot, men enligt kundtjänst som sagt så är båda orginaletikett.
Hämtar ut dem imorgon eller dagen efter enligt huvudleverantör. Så får se :)

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Va skumt. Det har funkat för mig med både WC och Dompa 08.
Jag förstår vad Kolsyra menar. La 2 beställningar via huvudleverantören men båda makulerades pga att de inte hade flaskorna vid båda tillfällena men tillätt ändå beställningar via bolaget.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tycker det är lite konstigt att två veckor med fint väder i september kan rädda hela säsongen. Vad hade hänt med årgången om hela sommaren hade bjudit på fint väder?
https://top100.winespectator.com/2018/wine/5-moet-chandon/
2008 har både bra mognad och bra syra. Det bra vädret i september lär ha bidragit med mognaden. Syranivån beror på att det inte var alltför varmt under senare delen av växtsäsongen. (Det lär i och för sig räcka med svala nätter för att bibehålla syran i druvorna.)
Med mer mediokert väder hade 2008 väl blivit en lite slankare årgång, men ändå syradominerad, kanske mer som 2007 eller 2010? Då inte säkert att någon Dompa hade producerats, för de hoppade över 2007.

Sigdarve

Medlem
Ok tack. Men om hela sommaren hade bjudit på perfekt väder, kan man då tro att vinet hade blivit ännu bättre. Årgången får ju en femma i betyg enligt SB.

Mattias Schyberg

Administratör
Ok tack. Men om hela sommaren hade bjudit på perfekt väder, kan man då tro att vinet hade blivit ännu bättre. Årgången får ju en femma i betyg enligt SB.
Vad är ”perfekt” väder? I det här fallet låter det som förutsättningarna var ”perfekta i teorin” för champagne, inte nödvändigtvis perfekt för soldyrkare. Ofta handlar bra årgångar om att det har varit lagom torrt (för att stävja diverse sjukdomar), fått adekvat med sol för mognaden och att det varit tillräckligt svalt för en lång växtsäsong som ger maximal fenolisk druvmognad utan att karaktären drar åt det ”övermogna” hållet där sockret blir högre än optimalt på bekostnad av syra.

Vad som är perfekta förutsättningar för en vinmakare lär inte enbart gå att koppla till makrovädret i en region utan speglas även i stor mån av mikroklimatet precis där druvorna har vuxit samt när vinmakaren väljer att skörda. Det lär garanterat även spela roll vilken vinfilosofi vinmakaren har.

Det finns bra och dåliga årgångar på generell basis, men också stora skillnader lokalt. Sen har vi ju även önskat slutresultat som en parameter. Ska vinet drickas någorlunda ungt eller ska det lagras 20 år där syran är extra viktig osv.

Sigdarve

Medlem
Tack för svar. Menar perfekt väder för vinet. För det var det tydligen inte stora delar av säsongen. Men ändå fick årgången en femma. Anses 1990 vara en bättre årgång?

Last edited:

john b

Medlem
Det gör det säkert. Skulle vara kul att veta vad de olika champagnehusen tycker själva. De borde väl ha en känsla för vad som är ett exceptionellt år för dem.

Varje år ett hus/odlare släpper en "prestige" anser väl de vara ett exceptionellt år. Svårt att motivera priset annars. Och de olika åren (som alla är exceptionella) är det på olika sätt. En del exceptionellt bra i närtid medan andra med exceptionell lagringspotential.

Om jag fattat rätt.

Wintermute

Medlem
Det gör det säkert. Skulle vara kul att veta vad de olika champagnehusen tycker själva. De borde väl ha en känsla för vad som är ett exceptionellt år för dem.
Jag tror att en källa till förvirring kan vara att det som är en bra skörd för vinbonden (förutsägbar och stor skörd i lagom takt för att hinna skörda) inte med nödvändighet är samma sak som en bra skörd för konsumenten (som dessutom kan vara sådan som vill dricka vinet omdelebart, eller vill lagra det under lite olika lång tid). Jag upplever att Systembolaget gör någon blandning av de olika bedömningarna.

Dessutom finns det naturligtvis en tendens till att vinmakarna uppvärderar de årgångar som skall ut på marknaden i närtid.

Toppen