Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Bonnarie Variance NV
Oklart om basårgång men inköpt på plats hösten 2009 så gissar början av 2000-talet, kanske till och med slutet av 1990-talet. När jag köpte Variance senast (2020) så var det bas 2008 och degorgerad 2019.

100% chardonnay. Legat på ekfat. Numera är Variance Extra Brut med en dosage på 2,5g/l men på den här flaskan står det ”Brut” så kan hända de ändrat konceptet.

I korthet: Heliga dykare! Kom på mig själv att undra varför jag köper dyr prestige skumpa när det finns NV som blir så här bra med lite tålamod.

I näsan är det mängder med grädde, smörkola, créme brulée och grillad citron. Vaniljfudge och äppelmos. Någon ospecifik rotfrukt i bakgrunden hintar mot ålder.
I munnen är det både smör och grädde. Citronen är lite hårdare grillad än i näsan med en karamelliserad ton. Saltvatten och kalamatioliver. Syran och frukten är fortfarande pigga. Lång eftersmak som domineras av en trevlig skalbeska när grädden tonar bort. Jättegott och svårt att inte ta stora klunkar.

För ett år sen skrev jag så här om Variance med 2008 bas: ”Charmig och gott som tusan och helt drickfärdig. Håller flera år till men ser ingen anledning att vänta. Första flaskan, får se om lådan överlever året.”
Nu inser jag att det var helt fel, de återstående flaskorna ska gömmas och glömmas i 5-10 år!
92p
thumbnail_20210710_174051.jpg

Det var en kod på korken. JBJ9? Misstänker den degorgerades 2009 så nian kan nog betyda det.
thumbnail_20210710_181722.jpg

Sen var det en kod präglad på folien men svårtydd. L.V. 0. nånting... sen 5. Svårt att tro att denna skulle vara vare sig 1995 eller 2005 som bas. Någon som har en teori? @magnum ?
thumbnail_20210710_182039.jpg

Last edited:

mackan92

Medlem
Pol Roger Rosé 2012.
Oj vilken trevlig rosé. Hade inga direkta förhoppningar efter många har dissat deras tidigare årgångar med rosé - gillade verkligen denna skarpt.
På doften var det en trevlig rostad ton (7 år på jästen) smultron, jordgubbar och rundades av med en skön grape ton. Massa små bubblor och skön mousse.
upload_2021-7-11_5-59-31.jpeg

Attachments

• B3A0FA46-673D-4146-BA09-560738D99390.jpeg
    B3A0FA46-673D-4146-BA09-560738D99390.jpeg
    40,1 KB · Visningar: 98

magnum

Epernay, Frankrike
Bonnarie Variance NV
Oklart om basårgång men inköpt på plats hösten 2009 så gissar början av 2000-talet, kanske till och med slutet av 1990-talet. När jag köpte Variance senast (2020) så var det bas 2008 och degorgerad 2019.

100% chardonnay. Legat på ekfat. Numera är Variance Extra Brut med en dosage på 2,5g/l men på den här flaskan står det ”Brut” så kan hända de ändrat konceptet.

I korthet: Heliga dykare! Kom på mig själv att undra varför jag köper dyr prestige skumpa när det finns NV som blir så här bra med lite tålamod.

I näsan är det mängder med grädde, smörkola, créme brulée och grillad citron. Vaniljfudge och äppelmos. Någon ospecifik rotfrukt i bakgrunden hintar mot ålder.
I munnen är det både smör och grädde. Citronen är lite hårdare grillad än i näsan med en karamelliserad ton. Saltvatten och kalamatioliver. Syran och frukten är fortfarande pigga. Lång eftersmak som domineras av en trevlig skalbeska när grädden tonar bort. Jättegott och svårt att inte ta stora klunkar.

För ett år sen skrev jag så här om Variance med 2008 bas: ”Charmig och gott som tusan och helt drickfärdig. Håller flera år till men ser ingen anledning att vänta. Första flaskan, får se om lådan överlever året.”
Nu inser jag att det var helt fel, de återstående flaskorna ska gömmas och glömmas i 5-10 år!
92p
Visa bifogad bild 23792

Det var en kod på korken. JBJ9? Misstänker den degorgerades 2009 så nian kan nog betyda det.
Visa bifogad bild 23793

Sen var det en kod präglad på folien men svårtydd. L.V. 0. nånting... sen 5. Svårt att tro att denna skulle vara vare sig 1995 eller 2005 som bas. Någon som har en teori? @magnum ?
Visa bifogad bild 23794
På den bakre etiketten (kortsidan) brukar det finnas instansat 4 siffror.

LarsW

Medlem
På den bakre etiketten (kortsidan) brukar det finnas instansat 4 siffror.
Dessa kom utan bakre etikett. :rolleyes:
Funderar på om vi fick köpa flaskorna innan de var helt färdigetikerade.
Har nån flaska till liggande på andra sidan landet, ska kolla den nästa gång jag åker dit.

magnum

Epernay, Frankrike
Dessa kom utan bakre etikett. :rolleyes:
Funderar på om vi fick köpa flaskorna innan de var helt färdigetikerade.
Har nån flaska till liggande på andra sidan landet, ska kolla den nästa gång jag åker dit.
Kollade lite på mina flaskor... koden på folien är nog den som brukar vara på bakre etiketten. Basår 2003 (L.V 03), buteljerad maj (05) 2004, degg??? Håller med om att det är en fantastisk version av Variance. Knacka på när du är i Champagne nästa gång så dricker vi en tillsammans!

LarsW

Medlem
Kollade lite på mina flaskor... koden på folien är nog den som brukar vara på bakre etiketten. Basår 2003 (L.V 03), buteljerad maj (05) 2004, degg???
Bas 03 låter helt rimligt. Degorgerad 09 skulle jag gissa då vi köpte dem hos Bonnaire i slutet av 2009. Är också en nia på korken,
Håller med om att det är en fantastisk version av Variance. Knacka på när du är i Champagne nästa gång så dricker vi en tillsammans!
Absolut! :) Låter jättekul!
Bara det här j***a viruset lugnar ned sig så man kan börja resa på riktigt igen.

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Dehours Lieu-dit La Croix Joly
som är gamla Meunier stockar där man gjort en ljus rosé genom lätt skalmaceration.
Cuvéen består utav en mix utav årgång 2013/2014/2015
Där vinerna har fått mognadslagras på sin jästfällning i 200, 300 och 500-liters fat i ett par år.
flaskan är deggad 2020 och noll Dosage är tillsatt.

Härlig koppar ljusfärg i glaset som bjuder på en intensiv doft.
Toner av blommor, mogna vinbär och röda krusbär.

Vinet ger en härligt Komplex smakrik attack mellan kraftiga Nötiga pinot-drag, tillsammans med kalkrik mineralitet. Fathanteringen är mycket påtaglig och lämnar en kraftig, fet, lång ihållande avslut tillsammans med intensivt saltig mineralitet.
Dethär är ett mycket fylligt och kraftigt vin som mår bäst med smakrika tillbehör.
Jämförelsevis mot producentens andra viner ur portföljen märks det tyvärr för tydligt hur mycket sämre druvmaterial det är i de olika årgångslösa instegs cuvéerna - Vingårdsvinerna är väldigt mycket bättre!

Attachments

• DSC_2338.JPG
    DSC_2338.JPG
    25,9 KB · Visningar: 111
Last edited:

LeChat

Medlem
B0EBF2D5-7198-487D-B05C-AC35E91B20A4.jpeg

Bollinger Brut Rosé
(62% PN, 24% chardonnay, 14% meunier. Dosage 8g /L. Samma som deras SC)

Pol Roger rosé har ju varit omtvistad här på forumet tidigare. Några gillar, andra gör det inte. Alltid spännande och tankeväckande när vi inte tycker samma. En annan sådan, tror jag, är Bollingers rosé brut. Jag tror dessutom att det varit samma personer som hyst tveksamheter kring båda, så det finns kanske något gemensamt hos dessa champagner och kanske även hos dessa champagnekonnässörer.:)

Till en början bjuder den mest på
jordgubbar, blodapelsin, grapefrukt och kafferost. Fräsch och välbalanserad. Här finns mycket gemensamt med andra roséchampagner som jag gillar. En mycket god, men ganska enkel och okomplicerad champagne. Mer fräschör än spännande aromer. Men, det kan kanske komma med några års lagring.

Polle och Bolle är inte speciellt lika. PR 2008 (den enda som jag druckit) är kraftigare och mer komplex. Bollinger är fräschare, lättare, mer publikfriande och mer generisk. Goda på varsitt sätt och dricker gärna båda igen!:)

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bonnarie Variance NV

92p
Visa bifogad bild 23792

Visa bifogad bild 23793

Visa bifogad bild 23794
Vilken underbar etikett! Bara etiketten är en anledning till att lagra flaskorna för att kunna njuta av vid senare tillfälle. Någonting säger mig att även @LeChat suktar, åtminstone skulle den gamla flaskan göra sig bra på bild på det berömda träbordet.:cool:

Kul med så mogen NV. Instämmer, bra mogen NV är lika underskattat som sällsynt. Har liknande erfarenhet av en 10 år gammal André Jacquart Vertus. Tyvärr måste man ju dricka något fram tills flaskorna mognar och då tycker jag ändå Variance och Ver Sacrum är bra alternativ, framförallt om det ska vara BdB.

Kanske dags för en champagnekväll med tema moget snart?

Visa bifogad bild 23804
Bollinger Brut Rosé
(62% PN, 24% chardonnay, 14% meunier. Dosage 8g /L. Samma som deras SC)

Pol Roger rosé har ju varit omtvistad här på forumet tidigare. Några gillar, andra gör det inte. Alltid spännande och tankeväckande när vi inte tycker samma. En annan sådan, tror jag, är Bollingers rosé brut. Jag tror dessutom att det varit samma personer som hyst tveksamheter kring båda, så det finns kanske något gemensamt hos dessa champagner och kanske även hos dessa champagnekonnässörer.:)

Till en början bjuder den mest på
jordgubbar, blodapelsin, grapefrukt och kafferost. Fräsch och välbalanserad. Här finns mycket gemensamt med andra roséchampagner som jag gillar. En mycket god, men ganska enkel och okomplicerad champagne. Mer fräschör än spännande aromer. Men, det kan kanske komma med några års lagring.

Polle och Bolle är inte speciellt lika. PR 2008 (den enda som jag druckit) är kraftigare och mer komplex. Bollinger är fräschare, lättare, mer publikfriande och mer generisk. Goda på varsitt sätt och dricker gärna båda igen!:)
Pol Roger Rosé och jag är inte vänner som bekant men däremot Bollinger Rosé! NV:n var länge sedan jag drack liksom nästan all vanlig NV (har tänkt ändra på det för att kalibrera om sig) men GA Rosé är en av mina absoluta favoritchampagner alla kategorier. Drack GA 04 Rosé för någon månad sedan med stor glädje.:)

The Wall

Medlem
Bonnarie Variance NV

Jag är lite sent ute, men testa att hälla nästa flaska i Zalto Bx. En kvalificerad gissning är att mogna NV-Champagner kan trivas rätt bra i det glaset.
Bollinger, Pol Roger och Taittinger är andra exempel på NV-Champagne som brukar bli finfin när man glömmer bort dem i källaren.

LarsW

Medlem
Jag är lite sent ute, men testa att hälla nästa flaska i Zalto Bx. En kvalificerad gissning är att mogna NV-Champagner kan trivas rätt bra i det glaset.
Bollinger, Pol Roger och Taittinger är andra exempel på NV-Champagne som brukar bli finfin när man glömmer bort dem i källaren.
Hade absolut provat om jag hade några Zalto-glas.
Gillar dock inte stilen på Zalto. Det är bra glas av hög kvalitet och har druckit ur dem hos bekanta men tycker inte om kantiga vinglas.

Kanske att svära i kyrkan. :p

LarsW

Medlem
Tyvärr måste man ju dricka något fram tills flaskorna mognar och då tycker jag ändå Variance och Ver Sacrum är bra alternativ, framförallt om det ska vara BdB.
Sån är det absolut!
Variance är lite som Brunello. Kan njutas med glädje i vilken fas i livet som helst.
Men med denna flaska kom verkligen potentialen för långlagring fram.
Får helt enkelt skaffa mer Variance!

Martin F

Medlem
Sån är det absolut!
Variance är lite som Brunello. Kan njutas med glädje i vilken fas i livet som helst.
Men med denna flaska kom verkligen potentialen för långlagring fram.
Får helt enkelt skaffa mer Variance!
Tips på bra inköpskanal?

Jonas Sand

Medlem
Beställde en låda med 08 bas direkt efter ditt inlägg. Nu ska jag bara glömma bort dom några år. Brukar gå sådär.
Jag mailade dom för att höra om de fortsatt körde 08/07 men fick inget svar. Har du koll? Jag har köpt från dem tidigare, drack en variance igår och de är ”redan” riktigt bra.

Toppen