Började fredagsmiddagen med en ung flaska:
2016 Ridge Lytton Springs
Och ett glas sommar:
2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero (Campania)
Väl hemmavid tog vi oss an fjolårets två bästa Muscadetter, eftersom ett $expack av vardera hade anlänt.
2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Och
2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant
Visa bifogad bild 25201
2016 Ridge Lytton Springs
Spännande översättning av farbror Google:
Svårt att betygsätta.
Vid ploppning är detta en vacker btl av rikt babyfett, mörk frukt av körsbärskompott, odling och cassis. Den har lite låg syra, bra tanninbett (lätt att dricka). Har även aromatiska komponenter mot mintighet och garrigue. Stor intensitet och längd.
DOCK
När den öppnar sig blir den syltig och söt. Den tappar sin nerv och faller platt.
Det här var mitt livs minst bra btl av Ridge.
Visa bifogad bild 25202
2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero, 85p
gott, lätt, vacker aromatik. Vi såg den som ett glas sommar.
Visa bifogad bild 25203
2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Detta är så vackert och intensivt att man blir alldeles betagen. Kommer aldrig att klara av att spara dessa under någon längre tid.
2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant
Återhållen magi trots att detta stoltserar med tät intensitet och gudomligt skira toner ur mineralriket.
- Alexa! Köp hem fler Muscadetter!
Slutsats:
Enligt det gamla brittiska sättet att räkna på, är jag en "three-bottle-man". De få ggr jag stjälper i mig tre flaskor, håller jag alltid helt med Salman Rushdie I hans beskrivning av att dricka Tignanello. (Ur boken 'Fury'):
One is for pleasure. Two is for too much. Three is for bed.
...och till sängs bar det vägen omedelbart efter detta privata miniinferno.