Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Jo, Magnum-Magnus är ganska lång och när jag tänker efter så importerar han nog bara Bordeaux.

Han importerar även Napaviner och en del annat. Han höll i en Portvinsprovning med munskänkarna för något år sedan i gbg. Han är generös onekligen rejält med påfyllning av superviner.

ChristianB

DipWSET
Lite svalare omdöme än vad jag gav vinet :) Håller absolut med om att det finna många betydligt vassare G-C (tycker det levererar på nedre G-C-eller högre P-C-nivå - om man nu kan vara så generell) men håller det fortfarande som ett riktigt bra vin. Tycker också att årgången har en jäkligt bra tillgänglighet, även om det säkert blir bättre med åren. Bättre vit Bourgogne 08 och 10 skriker ofta "du drack mig för tidigt" medan 09 är betydligt mer öppet. Vinet saknar ju heller inte syra, som du också påpekade, så känns inte för varmt.

Nu blev det här nästan ett försvarstal för Girardin - det var inte tanken :) Ville mest bolla och jämföra upplevelsen.
Å andra sidan är väl också Vincent Girardins Corton-Charlemagne något av den billiga... f'låt minst dyra vita GC man hittar i svensk distribution? :) Och detta trots att de nog spenderar lite mer pengar på nya ekfat än vad som vore optimalt...
Det är alltid kanon att jämföra upplevelser av ett vin, det är ju så vi utvecklar våra sinnen till nästa gång! :) Jag var kanske lite väl kritisk och visst drack vi vinet i ett tok-ungt tillstånd. Möjligen hade jag lite väl höga förväntningar på hur det skulle vara, som inte var på rätt nivå med tanke på årgången. Nästa gång får jag lägga undan flaskan något årtionde extra! ;)

Intressant att höra om Girardins prisnivå också; jag betalade ca 350 kr för en halvflaska utan att ha riktigt koll på hur det stod sig mot andra GC på hel- eller halvflaska. Och visst var vinet gott! Jag får nog förtydliga mig och säga att av alla tre vinerna vi drack under kvällen så håller jag Bggne som den absolut bästa! :D Jag är en riktig sucker för elegant Chardonnay och gärna med den där tydliga syran, en subtil fatprofil och tydlig mineralitet! Egentligen var det nog bara mineraliteten som inte visade sig från sin bästa sida i Girardins flaska...

kayaker

Cyklist
Bland de Corton-Charlemagne som finns på SB är Domaine Denis Pêre et Fils tveklöst ett bättre köp. Bara 2011 och 2012 tillgängliga dock.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Peppar inför första friska dagen imorgon!
Skall inte vara varken hängig, snörwlig, erbarmlig eller hostig. Nehejdå!
Istället skall jag dekantera viner som jag ÄNTELIGEN kan känna dofterna på och avnjuta såsom varandes något med mer innehåll än en Bojo Nouveau.
Det blir en 2004 Numanthia, en flaska av årets vin 2004 CVNE GR samt en näpen 2002 Mosel Auslese 'Lange Goldkapsel'. Har levt alldeles för nykter under alldeles för lång tid nu.

Täppt i näsan och snor är bättre det drabbar IOGT:are och andra som inte begriper riktigt vad man kan använda sina sinnen till.

Vem sa att Coca Cola Zero ju också luktar gott?

ChristianB

DipWSET
Bland de Corton-Charlemagne som finns på SB är Domaine Denis Pêre et Fils tveklöst ett bättre köp. Bara 2011 och 2012 tillgängliga dock.
Den passade jag på att prova på Franska vindagen! :) Förutom från att det var ett fantastiskt bra vin så fanns också monsieur Denis med fru på plats och kunde lotsa mig igenom en flight av först röda och sedan vita flaskor, alla riktigt vassa! :)

Gurto

Medlem

Den passade jag på att prova på Franska vindagen! :) Förutom från att det var ett fantastiskt bra vin så fanns också monsieur Denis med fru på plats och kunde lotsa mig igenom en flight av först röda och sedan vita flaskor, alla riktigt vassa! :)

Nu kliar det ju i beställningsfingret :) Någon som prövat både -11 och -12 C-C från Denis och håller någon av dem högre? Vet att -12 generellt hålls som en bättre årgång men sånt stämmer väl inte alltid in på individuella producenter.

MartinE

Medlem
Ikväll, i samband med ett fantastiskt trevligt besök hos Drappier, fick jag möjlighet att prova B de Boërl & Kroff 2003! Det var första gången jag fick testa denna snordyra champagne och det var helt klart en intressant upplevelse. Frisk, lätt kryddig och fruktig smak. Omogna äpplen, päron och lite svavel. Lång, mycket torr eftersmak.

Mattias Schyberg

Administratör
Var på "öppen vinprovning" på Barrique Restaurant & Wine Bar i söndags. Tre olika leverantörer var på plats och totalt 17 viner erbjöds att prova. Scannade igenom rubbet under ett gäng timmar, men de noteringar jag tog är av allmänt och enkelt slag. Har för enkelhetens skull valt att enbart fokusera på de utropstecken jag fann.

image.jpg

image.jpg

Första stationen: Happy Palate
Liten importör som satsar på vin från Österrike men även en del från Tyskland samt en del annat. Generellt slanka viner i trendig stil.

2012 Hammond Grauburgunder Trocken, Rheingau (78546)
Lätt ekad med fina toner av honung, päron, smör, mögelost och lite flinta. Enkelt med aningen låg intensitet och rimlig syra. Gott vin med viss elegans. Kanske lite kort. Tummen upp totalt!

2012 Weinrieder Kugler Riesling (78550)
Allt annat än en typisk Riesling för mig. Krispigt med mycket gröna äpplen, citrongräs och vita blommor. Frisk och trevligt, men jag går inte riktigt igång tyvärr. Tummen ner!

2012 Hammond Pinot Noir, Rheingau
Enkel och slank PN i burgundisk stil. Ingen komplexitet att tala om. Rabarberpaj, rosor och tranbär. Bra syra, men lite tunt. Inte riktigt min stil. Tummen ner!

2013 Schwarz Kumarod Rot Cuvée (78551)
Örtig, kartig och dammig med tydliga drag av blomstjälk, aningen stall och blåbärsris. Slankt som tusan, inte helt olikt en CF. Trots detta så funkar det inte riktigt för mig. Tummen ner!

2012 L'Alcalaten Tempranillo
För att vara en spanjor så känns det oerhört återhållsamt och moderat ekat. Röda vinbär, syrliga plommon och svartavinbärsblad samt aningen eneträ, viol och läder. Viss komplexitet. Lätt till medelfyllig kropp. Ganska trevligt men enkelt. Bra bordsvin.

Andra Stationen: Grufvan Vin
Mycket från Spanien men även från Italien. Sanslöst hög kvalitet rakt igenom. Lite av en fröjd att testa. Gillar snubben som har firman dessutom. Väldigt kunnig och entusiastisk. En hel del av vinerna som testades kommer att ingå i Göteborgs Vinhandelshus i början på november, tillsammans med några fler, vilket innebär att de kommer att kunna beställas via SB.

2012 Rubiolo Chianti Classico
Hygglig Sangiovese. Syrliga plommon, mörka körsbär, balsamico och tryffel. Medelfylligt med hög syra och viss tannin. Gott, men inget märkvärdigt.

2011 Josep Foraster Crianza, Conca di Barbera
Fylligt och stramt med mycket ceder, damm och surkörsbär tillsammans med lite animaliska drag och choklad. Mycket trevligt vin, men det lyckades inte utmärka sig i konkurrensen.

2012 Pasanau Priorat Ceps Nous
Fylligt och koncentrerat med röda äpplen, kryddor, plommon och mörka bär. Massor av blyerts i munnen med rejäl strävhet och fin syra. Sanslöst bra QPR. Ganska typisk Priorat och gott som tusan. Klart köpvärt! Stor tumme upp! ❤️

2012 Gagliole 'Valletta', IGT Toscana
Supertuscan med Sangiovese och Merlot. En hel del plommon, violer, torkad frukt, dill och smörkola. Hittar även lite stall, jasmin och linolja. Riktigt trevlig! Mycket Napa-känsla. Tumme upp!

2007 pasanau 'Finca la Planeta', Priorat
Sanslöst bra kvalitet rakt igenom. Körsbär, plommon, ceder och blyerts. Hittar även lite stall och röda äppleskal. Mycket stramt och koncentrerat. En av höjdpunkterna denna kväll. Smarrigt till tusen och en stor tumme upp! ❤️

2007 Josep Forester Seleccio, Conca di Barbera
Bordeaux och västra stranden hade förmodligen blivit min gissning blint. Nymalda kaffebönor, svartavinbär, paprika och lite stall. Fylligt och rejält koncentrerat med finess. Stramt och läskande i munnen. Ett kanonvin! ❤️

Tredje stationen: Göteborgs Vinhandelshus
Ett axplock av deras utbud fanns att testa, lite NZ, en del USA och en Bordeaux. Kanske inte de mest intressanta vinerna de har, men intressant ändå.

2011 Archangel Riesling, Central Otago (78479)
Trevlig Riesling av typiskt slag. Stor dos petroleum, lite mogna äpplen, citrus med bra syra och längd. Riktigt gott. Helt klart värt att spana in. Som alltid bör man dock fråga sig om man inte hittar minst lika bra kvalitetsriesling från Tyskland för lika eller en mindre peng. Tummen upp! ❤️

2013 Te Whare Ra Pinot Gris, Marlborough (78479)
Frisk och fruktigt med tropisk frukt, grön sparris, mynta och äpple. Krispigt och läskande, men trist. Inget för mig.

2012 Te Whare Ra Sauvignon Blanc, Marlborough (78475)

Massor av sparris, fläder, citrus och blomjord. Korrekt SB från NZ, men ganska generisk utan direkt personlighet.

2012 Wine By Joe 'Dobbes', Oregon (78446)

Billiga PN-viner är svåra att hitta. Detta vin ändrar inte på den uppfattningen. Mörkröd och aningen klumpig frukt med smörkola, rabarber och plommon. Både stjälkigt och syltigt på samma gång. Ingen komplexitet att prata om alls. Trist!

2010 Chateau Croix Mouton, Bordeaux Superieur (70033)

Duglig och relativt modern Bordeaux med mörk frukt åt svartavinbär, plommon och blåbär. Tydliga fat med mörk choklad och ceder. Hittar även lite gummi och blyerts. Hyfsad syra och tannin. Gott och okomplicerat. Bra för sitt pris, men aningen mediokert.

2009 Merryvale 'Starmont' Cabernet Sauvignon, Napa Valley (91900)

Trevlig och typisk CS från Kalifornien. Mörk frukt, vanilj och mynta. Gott och stiltypiskt. Trevlig struktur med fin balans. Jag gillar, men brister inte ut i sång.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Igår drack vi;
2005 Dunn Vineyards Howell Mountain
2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
2012 Domaine Coursodon St. Joseph L'Olivaie
Dunn en besvikelse..;) Har 3 kvar

Last edited:

chambertin

Medlem
20141027_204128.jpg

Lite blandad kompott från senaste veckan.
Ibland hittar man en del kul i källaren som av ngn anledning inte blivit bokfört och inlagt i rullorna. :)
2004 Montirius Gigondas Confidentiel var en sådan flaska och den levererade riktigt bra. I stil ganska sval med lätt grön och lite stjälkar bakom den körsbärsfriska frukten. Klart bättre och större i det mesta dag två och dag tre helt identisk så det håller ihop väldigt bra ännu. Får nästan lite vibbar av C9dP från 80-talet innan supercuvéernas och russinvinernas tidevarv.

2001 Bosquet des Papes C9dP Tradition är däremot uppe på sin platå nu men visar upp härliga mognadstoner med skön kryddlåda (mkt stjärnanis, sandelträ m.fl) och lite stall. Den här fick stryka med helt och hållet under en kväll men tror inte att den skulle varit bättre dag två utan snarare tvärtom.

2001 Ch. Bastor-Lamontagne är en liten pärla från mkt bra årgången 2001 i Sauternes. Pärla i det avseendet att ett moget bra vin inte kostar mer än runt 300:-( Roberson för knappt 2 år sedan) och levererar så här mkt vinupplevelse. Här finns de klassiska Sauternes-attributen med aprikos, persika och botrytis samt en slöja av saffran. Sötman är inte så intensiv som hos de mer berömda slotten i regionen men det är mest positivt. Faten har nästan klingat av helt och syran är aningen låg men det drabbar verkligen inte smaken utan den hänger i +1 -minut.

2010 Mont du Toit, Les Coteaux Cabernet Sauvignon börjar som många röda RSA-viner gör för mig med grön stjälk och paprika. Ångrar vinvalet nästan direkt men ger det lite mer tid och högre temperatur och det ger ganska god effekt. Min paprikatröskel passeras inte längre och en skön ganska varm CS-doft med en del plommon tar plats i stället. Jag får nästan vibbar av mina första NyaVärlden-cabbar även om detta är lite enkelt. Smaken är mjuk och rund med mycket malo-känsla(gräddkola typ) och ok längd. Helt ok vin med lufta i 6 timmar och drick det snarare vid 20-21gr än strax under 20.

Mattias Schyberg

Administratör
Igår drack vi;
2005 Dunn Vineyards Howell Mountain
2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
2012 Domaine Coursodon St. Joseph L'Olivaie
Dunn en besvikelse..;) Har 3 kvar
Några små åsikter kan du väl bjuda på? ;) Antar att alla utan Dunn var fantastiska, eller? För egen del så anser jag att 2012 Domaine Coursodon St. Joseph L'Olivaie är lysande!

StefanAkiko

Oj, oj, oj hur trevligt man kan ha!
(Detta är en länk t CT.)

image.jpg

Ja du, @Matlen det är bara att planera en resa också till Restaruant 谷 (TANI) efter er tomtesemester. Japansk björn är betydligt mildare i sin "bräkiga fårighet" än både svensk björn och Grizzly. Och med lite extra salt i köttet, så levererade kocken en huvudrätt som jag inte hade väntat mig. Alls! Efter alla jobbiga björnrätter i Swedala, så hade jag gett upp denna karnivor och förpassat den in i rävhörnet. Men, uppenbarligen finns en vits i att inte vara kategorisk. Ping @champagne/bourgogne :raseri:
Även om köttet fortfarande inte klättrar upp på min topplista pga grova, långa fibrer och "rävsmaken" så är det iaf en lisa för oss som förätit oss på antabusbjörn, eller vad man nu skall kalla den svenska björnen...

2004 C.V.N.E. Rioja Imperial Gran Reserva levererade 93p för oss idag, rubbade våra cirklar vad gäller vår aromadefinition av Carignane och lovar jädrigt gott för ca 2020-drickning och (sannolikt) långt framåt rfter det.

2004 Numanthia, Toro, 94p är en impenetrabel vägg som formligen väller ut ur glaset. Känns nästan som om sked och bräckjärn är rätt verktyg. Naturligt koncentrerad genom ökenklimat och druvor stora som små ärtor.

2002 Weingut Karlsmühle Kaseler Nies'chen Riesling Auslese Lange Goldkapsel, 97p
Mosel överlevererar ännu en gång... Sockarna ramlade av min gode vän och vi gav oss på att försöka överträffa varandra i att berömma vinmakaren för detta urval av sanslöst bra Lange Goldkapsel. Sedan hittade vi nog ALLA former av mineral som existerar. Men vi var kanske inte alldeles fullt ut nyktra då...

Efter osten valde vi bort dessert och gav oss istället på Champagne. Först ett glas från firma Drappier som var iaf drickbart. Sedan ett från Mōet som framkallade hurwen och oro om att vi kanske blir blinda nu...

Grappa göres bra mycket bättre i Rhône, Tüskland och Italien :baksmälla:

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 2550
2001 Bosquet des Papes C9dP Tradition är däremot uppe på sin platå nu men visar upp härliga mognadstoner med skön kryddlåda (mkt stjärnanis, sandelträ m.fl) och lite stall. Den här fick stryka med helt och hållet under en kväll men tror inte att den skulle varit bättre dag två utan snarare tvärtom.
Zlatan så sköna viner!
Personligen upplever jag också oftast andra flaskan som svår att undersöka dag två (mest pga att den är tom). Söta viner är dock annorlunda och länar sig väl att undersöka flera månader senare, ssk samman med riktigt goda vänner.

Fråga har vi:
Vad tror du om Bousqueten om 5 respektive 10 år?

Last edited:

chambertin

Medlem
Zlatan så sköna viner!
Personligen upplever jag också oftast andra flaskan som svår att undersöka dag två (mest pga att den är tom). Söta viner är dock annorlunda och länar sig väl att undersöka flera månader senare, ssk samman med riktigt goda vänner.

Fråga har vi:
Vad tror du om Bousqueten om 5 respektive 10 år?

Nu dracks inte alla vinerna samma kväll så just dom här flaskorna var inte så tunga att skåda dag två men känner igen dilemmat.;)

Bosqueten är på topp nu i min bok och jag skulle ta mina Tradition nu och 1-2 år framåt men inte mer.
Sen finns det ju Chante Le Merle Vieille Vignes och A la Gloire de mon Grand-Père som det inte är direkt lika bråttom med men 10 år till ? Nej, säg 5 på dom så hamnar du nog mer rätt.

chambertin

Medlem
Oj, oj, oj hur trevligt man kan ha!
(Detta är en länk t CT.)

Visa bifogad bild 2553
Ja du, @Matlen det är bara att planera en resa också till Restaruant 谷 (TANI) efter er tomtesemester. Japansk björn är betydligt mildare i sin "bräkiga fårighet" än både svensk björn och Grizzly. Och med lite extra salt i köttet, så levererade kocken en huvudrätt som jag inte hade väntat mig. Alls! Efter alla jobbiga björnrätter i Swedala, så hade jag gett upp denna karnivor och förpassat den in i rävhörnet. Men, uppenbarligen finns en vits i att inte vara kategorisk. Ping @champagne/bourgogne :raseri:
Även om köttet fortfarande inte klättrar upp på min topplista pga grova, långa fibrer och "rävsmaken" så är det iaf en lisa för oss som förätit oss på antabusbjörn, eller vad man nu skall kalla den svenska björnen...

2004 C.V.N.E. Rioja Imperial Gran Reserva levererade 93p för oss idag, rubbade våra cirklar vad gäller vår aromadefinition av Carignane och lovar jädrigt gott för ca 2020-drickning och (sannolikt) långt framåt rfter det.

2004 Numanthia, Toro, 94p är en impenetrabel vägg som formligen väller ut ur glaset. Känns nästan som om sked och bräckjärn är rätt verktyg. Naturligt koncentrerad genom ökenklimat och druvor stora som små ärtor.

2002 Weingut Karlsmühle Kaseler Nies'chen Riesling Auslese Lange Goldkapsel, 97p
Mosel överlevererar ännu en gång... Sockarna ramlade av min gode vän och vi gav oss på att försöka överträffa varandra i att berömma vinmakaren för detta urval av sanslöst bra Lange Goldkapsel. Sedan hittade vi nog ALLA former av mineral som existerar. Men vi var kanske inte alldeles fullt ut nyktra då...

Efter osten valde vi bort dessert och gav oss istället på Champagne. Först ett glas från firma Drappier som var iaf drickbart. Sedan ett från Mōet som framkallade hurwen och oro om att vi kanske blir blinda nu...

Grappa göres bra mycket bättre i Rhône, Tüskland och Italien :baksmälla:
Numanthia låter ju riktigt härligt i supertungviktsklassen.
Har längtat efter att få prova det ganska länge men det har liksom inte blivit av.

Weingut Karlsmühle var ett helt nytt namn för mig. Fascinerande hur många egendomar det finns som verkar kunna producera viner av klass. Var har du fått tag i den ? Goldkapsel antyder väl en nerklassad BA eller exceptionellt bra Auslese ?

Appel

Medlem
Dagens vin blev ett shiraz från vår tyske vän Norbert...
Peter Lehmann - The futures shiraz 2008.
Slår ju helt klart det portrait som finns på bolaget men man kan ändå antyda likheterna. Det här är dock desto fylligare. Jag kommer inte ihåg den exakta prislappen men grymt prisvärt var det om man gillar australiensisk Syrah/shiraz.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    47,1 KB · Visningar: 192

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar ju givet som ett av vinerna på det Tokyotiska Vinfernot!
Bra val, måste jag säga.

Själv funderar jag i följande banor:
Torrt vitt
Rött, obestämt ännu
Mogen röd Bdx
Sött och gott t efterrätt/ost
Låter som ett rimligt upplägg. Får se vad jag kan skaka fram. Kan ju vara kul att utforska shoppingklimatet på plats i Tokyo också. Borde ju gå att hitta en hel del kul...
...om inte annat så finns det ju gott om YTPN. :bäver:

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är Saronsberg bubbel av Chardonnay satta årgångar!?
Letar efter lite olika bubbel i NW och yankiedonien för att lära mig mera, såg att 2009 har kammat hem en hel del medaljer länk här.

Var det detta bubbel?

Vilket även säljs på SB (77209)
Jag tror det, men vet inte med säkerhet. Oavsett vad så är det ett bubbel av enklare slag. Har svårt att rekommendera det. För mig så kändes det som ett generiskt och lite småtrist bubbel. Men det kanske beror på att jag har blivit bortskämd med prestiger den senaste tiden. ;)

StefanAkiko

Låter som ett rimligt upplägg. Får se vad jag kan skaka fram. Kan ju vara kul att utforska shoppingklimatet på plats i Tokyo också. Borde ju gå att hitta en hel del kul...
...om inte annat så finns det ju gott om YTPN. :bäver:
Ya yaya...
Lokalt införd flaska, påslag: 8 kr (per flaska)
Lokalt inköpt flaska, påslag 100%.
Om du vill betala dubbla priset för det vi dricker så, varsågod! Men j kommer långhsiktigt bedöma din insats utifrån vad som serveras. Och mitt mål är att knäcka dig i alla klasser samt gnugga ditt ansikte i det:
Värde
Internationell poäng
Parker-points
Kvällens prestation
Mariage med maten
Förväntan
Typicitet (om jag känner igen satanskapet eller inte...)
Osv
Och: :))))

Toppen