Var på "öppen vinprovning" på Barrique Restaurant & Wine Bar i söndags. Tre olika leverantörer var på plats och totalt 17 viner erbjöds att prova. Scannade igenom rubbet under ett gäng timmar, men de noteringar jag tog är av allmänt och enkelt slag. Har för enkelhetens skull valt att enbart fokusera på de utropstecken jag fann.
Första stationen: Happy Palate
Liten importör som satsar på vin från Österrike men även en del från Tyskland samt en del annat. Generellt slanka viner i trendig stil.
2012 Hammond Grauburgunder Trocken, Rheingau (78546)
Lätt ekad med fina toner av honung, päron, smör, mögelost och lite flinta. Enkelt med aningen låg intensitet och rimlig syra. Gott vin med viss elegans. Kanske lite kort. Tummen upp totalt!
2012 Weinrieder Kugler Riesling (78550)
Allt annat än en typisk Riesling för mig. Krispigt med mycket gröna äpplen, citrongräs och vita blommor. Frisk och trevligt, men jag går inte riktigt igång tyvärr. Tummen ner!
2012 Hammond Pinot Noir, Rheingau
Enkel och slank PN i burgundisk stil. Ingen komplexitet att tala om. Rabarberpaj, rosor och tranbär. Bra syra, men lite tunt. Inte riktigt min stil. Tummen ner!
2013 Schwarz Kumarod Rot Cuvée (78551)
Örtig, kartig och dammig med tydliga drag av blomstjälk, aningen stall och blåbärsris. Slankt som tusan, inte helt olikt en CF. Trots detta så funkar det inte riktigt för mig. Tummen ner!
2012 L'Alcalaten Tempranillo
För att vara en spanjor så känns det oerhört återhållsamt och moderat ekat. Röda vinbär, syrliga plommon och svartavinbärsblad samt aningen eneträ, viol och läder. Viss komplexitet. Lätt till medelfyllig kropp. Ganska trevligt men enkelt. Bra bordsvin.
Andra Stationen: Grufvan Vin
Mycket från Spanien men även från Italien. Sanslöst hög kvalitet rakt igenom. Lite av en fröjd att testa. Gillar snubben som har firman dessutom. Väldigt kunnig och entusiastisk. En hel del av vinerna som testades kommer att ingå i Göteborgs Vinhandelshus i början på november, tillsammans med några fler, vilket innebär att de kommer att kunna beställas via SB.
2012 Rubiolo Chianti Classico
Hygglig Sangiovese. Syrliga plommon, mörka körsbär, balsamico och tryffel. Medelfylligt med hög syra och viss tannin. Gott, men inget märkvärdigt.
2011 Josep Foraster Crianza, Conca di Barbera
Fylligt och stramt med mycket ceder, damm och surkörsbär tillsammans med lite animaliska drag och choklad. Mycket trevligt vin, men det lyckades inte utmärka sig i konkurrensen.
2012 Pasanau Priorat Ceps Nous
Fylligt och koncentrerat med röda äpplen, kryddor, plommon och mörka bär. Massor av blyerts i munnen med rejäl strävhet och fin syra. Sanslöst bra QPR. Ganska typisk Priorat och gott som tusan. Klart köpvärt! Stor tumme upp!
2012 Gagliole 'Valletta', IGT Toscana
Supertuscan med Sangiovese och Merlot. En hel del plommon, violer, torkad frukt, dill och smörkola. Hittar även lite stall, jasmin och linolja. Riktigt trevlig! Mycket Napa-känsla. Tumme upp!
2007 pasanau 'Finca la Planeta', Priorat
Sanslöst bra kvalitet rakt igenom. Körsbär, plommon, ceder och blyerts. Hittar även lite stall och röda äppleskal. Mycket stramt och koncentrerat. En av höjdpunkterna denna kväll. Smarrigt till tusen och en stor tumme upp!
2007 Josep Forester Seleccio, Conca di Barbera
Bordeaux och västra stranden hade förmodligen blivit min gissning blint. Nymalda kaffebönor, svartavinbär, paprika och lite stall. Fylligt och rejält koncentrerat med finess. Stramt och läskande i munnen. Ett kanonvin!
Tredje stationen: Göteborgs Vinhandelshus
Ett axplock av deras utbud fanns att testa, lite NZ, en del USA och en Bordeaux. Kanske inte de mest intressanta vinerna de har, men intressant ändå.
2011 Archangel Riesling, Central Otago (78479)
Trevlig Riesling av typiskt slag. Stor dos petroleum, lite mogna äpplen, citrus med bra syra och längd. Riktigt gott. Helt klart värt att spana in. Som alltid bör man dock fråga sig om man inte hittar minst lika bra kvalitetsriesling från Tyskland för lika eller en mindre peng. Tummen upp!
2013 Te Whare Ra Pinot Gris, Marlborough (78479)
Frisk och fruktigt med tropisk frukt, grön sparris, mynta och äpple. Krispigt och läskande, men trist. Inget för mig.
2012 Te Whare Ra Sauvignon Blanc, Marlborough (78475)
Massor av sparris, fläder, citrus och blomjord. Korrekt SB från NZ, men ganska generisk utan direkt personlighet.
2012 Wine By Joe 'Dobbes', Oregon (78446)
Billiga PN-viner är svåra att hitta. Detta vin ändrar inte på den uppfattningen. Mörkröd och aningen klumpig frukt med smörkola, rabarber och plommon. Både stjälkigt och syltigt på samma gång. Ingen komplexitet att prata om alls. Trist!
2010 Chateau Croix Mouton, Bordeaux Superieur (70033)
Duglig och relativt modern Bordeaux med mörk frukt åt svartavinbär, plommon och blåbär. Tydliga fat med mörk choklad och ceder. Hittar även lite gummi och blyerts. Hyfsad syra och tannin. Gott och okomplicerat. Bra för sitt pris, men aningen mediokert.
2009 Merryvale 'Starmont' Cabernet Sauvignon, Napa Valley (91900)
Trevlig och typisk CS från Kalifornien. Mörk frukt, vanilj och mynta. Gott och stiltypiskt. Trevlig struktur med fin balans. Jag gillar, men brister inte ut i sång.