Har suttit hela dagen och jobbat med ett jä---a remissvar på Alkoholleveransutredningen - torrt som fnöske, så det krävdes återfuktning av strupen efteråt.
Egentligen tjuvstartade jag med ett vin till en äkta flammekueche från Picard som jag mumsade i mig när jag fortfarande satt och skrev:
Felton Road Pinot Noir Bannockburn 2011, inköpt från Roberson för 1,5 år sedan för 315 + frakt - självklart ett nätvin när man lämnar synpunkter på sådan handel.
Björnbär och mörka körsbär i doften, kraftiga kryddtoner, lite undervegetation och jord, antydan till lakrits och en del ek - en bra NZ-Pinot Noir-doft. Medel+ fyllighet, bra bärkoncentration med mörka körsbär, smak med kraftiga kryddtoner, rätt bra syra, en del mineral och bra eftersmak. Lite mindre burgundisk än en del Felton Road PN-brukar vara, eftersom det finns aning mer alkoholkänsla än i moderlandet. Funkar utmärkt nu, men håller garanterat länge och utvecklar med tiden mer mogna Pinot-toner. 90 p.
Krug Grande Cuvée, halvflaska. ID-kod 411042, basår 2006, degorgerad hösten 2011 (d.v.s. ungefär två år kortare på jästen än helflaskor deg:ade samtidigt), flygplatsinköp
Gyllengul färg. Stor doft med gula äpplen, citrusfrukter och citrusskal, lite honung, mineral, rätt tydliga mognadstoner vid sidan av ungdomligheten med bokna äpplen, kaffe och aningen hasselnötter, och därutöver en lätt touch av fatvanilj. Det doftar alltså väldigt mycket Krug helt enkelt och en riktigt bra sådan dessutom, med en profil som man oftast får vänta lite längre på i helpanna (snarare fem år än tre år på korken). Möjligen en Krug med lite Bollinger-touch, när jag tänker efter. Medel+ fyllig smak med bra fruktkoncentration av gula äpplen och lite gröna dito, citrus, mineral, bra syra, kryddton, och äpplig eftersmak med en del mineral. Smaken är också klassisk men doften var ännu större. Faktiskt inte så extremt hög syra för en Krug. Tja, det får väl bli 93 p, men doften hade hållit för en ännu högre poäng.
Det här är första gången jag provar en 2006-baserad Krug, men de finns också ute på helflaska - bl.a. ID 213018 innehåller samma batch fast på helflaska och degad våren 2013. Nu är ju Krug GC rätt konsistent mellan batcherna/basårgångarna tack vare den höga andelen mycket gamla basviner, men ska jag jämföra med de tre föregående batcherna (2003, 2004 och 2005) tycker jag den här verkar ligga närmast 2003, möjligen med litet drag av 2004. Ställda bredvid varandra (i våras) hade de tre batcherna lite olika dominerande fruktkomponenter - gult äpple, citrus respektive persika. 2004 hade också lite högre syra och var lite mindre färdig än de övriga två, men fin potential. 2003 hade för övrigt lika bra syra och balans som 2005. Sedan provar jag Krug GC på halvflaska alldeles för sällan för att ha någon bestämd åsikt om hur halvflaska och helflaska förhåller sig kvalitetsmässigt. Men det är väldigt svårt att hitta något fel med den här halvflaskan. Passade för övrigt utmärkt till en liten bit foie gras som låg och skräpade i kylen.