Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sjödin

Joråsåatt...
Spätlese är det PERFEKTA tacovinet. PERFEKT. Sötman dämpar chilinstyrkan, syran matchar alla picklade grönsaker och vinägerbaserade salsor, och sen finns det fortfarande gott om aromer kvar för att stå pall mot alla andra kryddor. Enastående. Brukade se detta som ett guilty pleasure men det är för gott för att jag ska bry mig om andras åsikter i frågan.

Om det kniper och inte finns tacos att tillgå är förstås foie gras en OK matchning

Måste testas!! I det här hemmet trycker vi mexikanskt minst en gång i veckan... Oftast dricker jag Cola Zero till, möjligen en blaskig öl ibland.
Nån speciell Spätlese som rekommenderas? Jag är i princip oskuld i genren.

Mattias Schyberg

Administratör
Måste testas!! I det här hemmet trycker vi mexikanskt minst en gång i veckan... Oftast dricker jag Cola Zero till, möjligen en blaskig öl ibland.
Nån speciell Spätlese som rekommenderas? Jag är i princip oskuld i genren.
Varför inte detta: 2012 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese (90359)?

magnum

Epernay, Frankrike
Vi får väl se om "forumets Yellow Tail" också dyker upp på någon Epernay-träff så småningom, kanske på vägen hem från ett besök i Beaune. :D

Men visst är det skämmigt att det numera blir fler träffar i det lantliga Epernay än vinfernon i storstaden Stockholm! Stockholmare är tydligen inte smartare än lantisar, när man tänker lite mer på saken. :(
Är det jag som är lantisen?

Igår var @jocke och hans dam på besök (dom kommer ikväll igen) under kvällen drack vi (inga anteckningar)
Selosse Le Bout du Clos, deg 2014, ljust rosa färg kunde absolut varit en Rose. Magisk bra, bättre än flaskan för ett par veckor sen (deg 2012).
Veuve Clicquot 1979, perfekt flaska, full av liv och perfekt mogen. Ljuvlig! Vi åt anklever till!!
Enchanteleurs 1982, även om flaskan var mycket bra kan jag tänka mig att det finns bättre exemplar (enligt Jocke är den han har kvar hemma bättre:))
Cristal 2002 & 2004, 2002 det mer utvecklade vinet och trevligast att dricka nu, men båda är riktiga syrabomber, druckit dessa tidigare och upplevde inte syra så vass och tuff som nu. Vi får vänta och se.....
Krug Grande Cuvee (från tiden 1982-1996 enligt @vintomas lilla Krug guide)
Ikväll kommer vi starta med två "riktiga" Roser, Roederer och Paul Bara båda 2008

Magnus L

urydhtfilgukj
Har provat och visst funkar "spätlese-sötma" utmärkt till kryddstark mat (ex. Tacos) då den dämpar och rundar av helheten. Min känsla är dock att de flesta viner med någon form av generös restsötma brukar funka med samma logik. Min fru har dock ett annat sätt att se på saken: hon älskar nämligen kryddstark mat, vilket gör att hon tycker det är suboptimalt att dricka vin som dämpar hettan i maten, då den taktila hettan är önskvärt för henne. Hon gör ju maten så kryddstark som hon vill ha den, dricker hon då ett vin som dämpar denna känsla så behöver hon kompensera med mer hetta.

Allt handlar ju om önskat slutresultat trots allt. :)

Kan inte ett torrt vin förhöja den starka känslan i maten, just i kombination med syra och alkohol? Justerar hon för detta åt andra hållet? :)

Själv älskar jag halvtorra/halvsöta tyska Riesling-viner till det mesta. De något torrare till syrligare mat och de sötare till kraftiga, "fruktiga" tillbehör!

Mattias Schyberg

Administratör
Kan inte ett torrt vin förhöja den starka känslan i maten, just i kombination med syra och alkohol? Justerar hon för detta åt andra hållet? :)

Själv älskar jag halvtorra/halvsöta tyska Riesling-viner till det mesta. De något torrare till syrligare mat och de sötare till kraftiga, "fruktiga" tillbehör!
Hon brukar gilla sträva rödviner till tacos, då det förhöjer hettan rejält. :D

Mattias Schyberg

Administratör
Modigt! Själv tycker jag alltid hetta bedövar min smak och mitt doftsinne. Men, every man/woman to her own!
Så är det med hetta, det bedövar och bränner (det påverkar dock inte aromen så vitt jag vet, däremot gör kyla (temperaturen) det). Det används i mat trots detta, sen hur mycket man gillar/klarar är individuellt. Jag gillar det knappt alls.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Utan tvekan en amerikansk pinot (fick det blint), men frugan spekulerade kring en italienare av något slag. Kunde dock tagit gift på att det var från Kalifornien. Gott, men det saknar lite fokus och intensitet. Inget att rekommendera för sitt pris. 89p

Vilket var "sitt pris"?

Mattias Schyberg

Administratör
Utan tvekan en amerikansk pinot (fick det blint), men frugan spekulerade kring en italienare av något slag. Kunde dock tagit gift på att det var från Kalifornien. Gott, men det saknar lite fokus och intensitet. Inget att rekommendera för sitt pris. 89p

Vilket var "sitt pris"?
Ca 400 pix om man tar nätpris plus moms med mera. :)

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

1981 Faustino I Gran Reserva

Det är inte ofta jag öppnar riktigt mogna viner, men idag tog jag tillfället i akt.

Moget (no shit!), slankt och i strålande form (lite som en mycket gammal herre som nätt och jämt klarar sig utan rullator). Visst, det har säkert sett bättre dagar, men jag gillar upplevelsen ändå. Potatisavkok, torkade tranbär, stall (brett), höstlöv, läder och balsamico presenterar sig direkt vid första uppropet. Senare under kvällen tittar lite kräftspad, järn, murket trä och svamp fram. Syran kan man inte klaga på, tanninerna är lena som sammet, men intensiteten lyser med sin frånvaro. Ingen direkt komplexitet utöver mognadstonerna.

Väldigt kul vin! Sist jag öppnande en flaska så var det totalt oxiderat. Denna gång var det helt vitalt, dock så har vinets peak mest troligt passerats redan för flera årtionden sedan. Njutbart men inte magiskt. 88p

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har suttit hela dagen och jobbat med ett jä---a remissvar på Alkoholleveransutredningen - torrt som fnöske, så det krävdes återfuktning av strupen efteråt.

Egentligen tjuvstartade jag med ett vin till en äkta flammekueche från Picard som jag mumsade i mig när jag fortfarande satt och skrev:
Felton Road Pinot Noir Bannockburn 2011, inköpt från Roberson för 1,5 år sedan för 315 + frakt - självklart ett nätvin när man lämnar synpunkter på sådan handel.

Björnbär och mörka körsbär i doften, kraftiga kryddtoner, lite undervegetation och jord, antydan till lakrits och en del ek - en bra NZ-Pinot Noir-doft. Medel+ fyllighet, bra bärkoncentration med mörka körsbär, smak med kraftiga kryddtoner, rätt bra syra, en del mineral och bra eftersmak. Lite mindre burgundisk än en del Felton Road PN-brukar vara, eftersom det finns aning mer alkoholkänsla än i moderlandet. Funkar utmärkt nu, men håller garanterat länge och utvecklar med tiden mer mogna Pinot-toner. 90 p.

Krug Grande Cuvée, halvflaska. ID-kod 411042, basår 2006, degorgerad hösten 2011 (d.v.s. ungefär två år kortare på jästen än helflaskor deg:ade samtidigt), flygplatsinköp
Gyllengul färg. Stor doft med gula äpplen, citrusfrukter och citrusskal, lite honung, mineral, rätt tydliga mognadstoner vid sidan av ungdomligheten med bokna äpplen, kaffe och aningen hasselnötter, och därutöver en lätt touch av fatvanilj. Det doftar alltså väldigt mycket Krug helt enkelt och en riktigt bra sådan dessutom, med en profil som man oftast får vänta lite längre på i helpanna (snarare fem år än tre år på korken). Möjligen en Krug med lite Bollinger-touch, när jag tänker efter. Medel+ fyllig smak med bra fruktkoncentration av gula äpplen och lite gröna dito, citrus, mineral, bra syra, kryddton, och äpplig eftersmak med en del mineral. Smaken är också klassisk men doften var ännu större. Faktiskt inte så extremt hög syra för en Krug. Tja, det får väl bli 93 p, men doften hade hållit för en ännu högre poäng.

Det här är första gången jag provar en 2006-baserad Krug, men de finns också ute på helflaska - bl.a. ID 213018 innehåller samma batch fast på helflaska och degad våren 2013. Nu är ju Krug GC rätt konsistent mellan batcherna/basårgångarna tack vare den höga andelen mycket gamla basviner, men ska jag jämföra med de tre föregående batcherna (2003, 2004 och 2005) tycker jag den här verkar ligga närmast 2003, möjligen med litet drag av 2004. Ställda bredvid varandra (i våras) hade de tre batcherna lite olika dominerande fruktkomponenter - gult äpple, citrus respektive persika. 2004 hade också lite högre syra och var lite mindre färdig än de övriga två, men fin potential. 2003 hade för övrigt lika bra syra och balans som 2005. Sedan provar jag Krug GC på halvflaska alldeles för sällan för att ha någon bestämd åsikt om hur halvflaska och helflaska förhåller sig kvalitetsmässigt. Men det är väldigt svårt att hitta något fel med den här halvflaskan. Passade för övrigt utmärkt till en liten bit foie gras som låg och skräpade i kylen.

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det jag som är lantisen?
Ställ dig helt enkelt frågan vad du har närmast: en bondgård eller en tunnelbana? :)
Skulle själv inte ha något emot att ha flera kända vinproducenter inom promenadavstånd och flera hundra producenter inom en halvtimmes cykelavstånd. Men sedan är det ju det där med att man behöver ett avlönat jobb för att ha råd med vinerna också, och för kontorsråttor tenderar de ju att finnas i storstan...

Toppen