Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ya yaya...
Lokalt införd flaska, påslag: 8 kr (per flaska)
Lokalt inköpt flaska, påslag 100%.
Om du vill betala dubbla priset för det vi dricker så, varsågod! Men j kommer långhsiktigt bedöma din insats utifrån vad som serveras. Och mitt mål är att knäcka dig i alla klasser samt gnugga ditt ansikte i det:
Värde
Internationell poäng
Parker-points
Kvällens prestation
Mariage med maten
Förväntan
Typicitet (om jag känner igen satanskapet eller inte...)
Osv
Och: :))))
Jag lägger mig gärna på rygg och blir dominerad i varje vinmässig detalj. Det blir förmodligen din enklaste tuppfäktningsseger, men vem vet, någon trofé kanske jag tar på ren tur och aspiration. o_O

Du menar alltså att jag har större lycka att hitta intressant och prisvärt vin i Sverige än i världsmetropolen Tokyo? :eek:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag lägger mig gärna på rygg och blir dominerad i varje vinmässig detalj. Det blir förmodligen din enklaste tuppfäktningsseger, men vem vet, någon trofé kanske jag tar på ren tur och aspiration. o_O

Du menar alltså att jag har större lycka att hitta intressant och prisvärt vin i Sverige än i världsmetropolen Tokyo? :eek:
Vi kommer säkert lyckas riktigt bra med att ordna STOR njutning :)

Tyvärr är japansk importlagstiftning utförd för att skydda inhemsk, improduktiv alkoholproduktion. Oftast ligger vin i butik i spannet 40-100% påslag jmf med internationella priser och vanligtvis duktigt över Världens Underligaste SB. Men, om man har lite tid, besöker många affärer, finkammar utbudet och passar på bland "fyndlådor" och REA, så kan man göra fynd. Dessutom brukar de flesta butiker erbjuda provsmakning. Så det kan ju bli riktigt trivsamt! Har fö hittat en butik som verkar hålla dels ett BRA utbud samt rimliga priser, men har ännu inte varit dit. Vi kanske skall passa på att sammanstråla där och pepp-talka innan Fine Winfernot?

Vinjakt beror ju också på hur mycket tid ni vill lägga på vinjakt och hur mycket annat turistande ni vill hänge er åt. Den balansen vet ju bara ni var den känns bäst. Men, det finns duktigt med affärer som säljer vin och renodlade vinbutiker. Bla i varje källare i varje department store bldg. Blir allldeles säkert en lagom överdos av det goda.

Magikern

Medlem

Det gäller nog mer än Tokyo. även London och de flesta andra storstäder i världen har högre styckepriser på utvecklade kvalitetsviner oavsett om de är röd bourgogne, Bordeaux, Champagne eller Italienskt etc.

Man märker det ofta inte förrän man jämför styckepriset för röd Bourgogne och Champagne 2002:eek:r, Chateneauf-Du-Pape etc. med vad utländska vinnördar fått betala för enstaka flaskor.

Mattias Schyberg

Administratör
Vi kommer säkert lyckas riktigt bra med att ordna STOR njutning :)

Tyvärr är japansk importlagstiftning utförd för att skydda inhemsk, improduktiv alkoholproduktion. Oftast ligger vin i butik i spannet 40-100% påslag jmf med internationella priser och vanligtvis duktigt över Världens Underligaste SB. Men, om man har lite tid, besöker många affärer, finkammar utbudet och passar på bland "fyndlådor" och REA, så kan man göra fynd. Dessutom brukar de flesta butiker erbjuda provsmakning. Så det kan ju bli riktigt trivsamt! Har fö hittat en butik som verkar hålla dels ett BRA utbud samt rimliga priser, men har ännu inte varit dit. Vi kanske skall passa på att sammanstråla där och pepp-talka innan Fine Winfernot?

Vinjakt beror ju också på hur mycket tid ni vill lägga på vinjakt och hur mycket annat turistande ni vill hänge er åt. Den balansen vet ju bara ni var den känns bäst. Men, det finns duktigt med affärer som säljer vin och renodlade vinbutiker. Bla i varje källare i varje department store bldg. Blir allldeles säkert en lagom överdos av det goda.
Det blir nog bra. :)

ChristianB

DipWSET
Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin "En Champs" 2010:

För att hålla det kort; ett fantastiskt vin som är lika kraftfullt som det var när vi provade det på plats! Efter närmare tre timmar i karaff är det fortfarande lite snipigt. Doften är packad med mörka bär, bigarråer, kaffe, violer, sten. Smaken är generös med tydlig och len tanninstruktur, aningen grön kanske men det skyller jag på vinets ungdomlighet. Mer mörka bär, nästan metallisk stenighet, rostade fat som påminner om kaffebär, mocha, krydda... Kort och gott ett underbart härligt vin för en ledig onsdag! :D

mmh

Medlem
På arbetsresa i Hamburg. Middag ensam, vad gör man, jo går till Kleinhuis, en skaplig restaurang med vinkällare/butik. De har renoverat stället sedan mitt senaste besök och de förut sensationellt låga vinpriserna har gått upp en del. Hittade dock Umberto Fracassi Ratti Mentone Barolo 1996 (försökte infoga en bild men lyckades inte lista ut hur man gör det med min iPhone) på listan för 56€ och prisvärt var bara förnamnet! Fin traditionell barolo med tjära och rosor. Ännu ung med sträva tanniner. Perfekt med "pork knuckle carpaccio" och lammfile med oliver och chèvrepotatismos. Rund under fötterna går jag mot hotellet...

Gurto

Medlem
Spreitzer Oestricher Lenchen Riesling Spätlese 303, Rheingau 2011 (först till kyckling i gröncurry och kokosmjölk sedan till ost: brillat savarin, cheddar och roquefort)
Doften är rikt fruktig med inslag av citronmarmelad, litchi och aprikos. Därtill ljus honung, vitblommigt och en lite grönörtig ton. Petroleumtonerna finns där men är väldigt diskreta. Finns även en tydlig mineralisk doft som går åt skiffer och svavel.
I munnen är det fråga om ett relativt fylligt vin (sockrets viskositet gör sitt till) med tydlig sötma - skulle säga i det sötare spektrat av halv-söt. Domineras fruktmässigt av frisk tropisk frukt. Syra finns definitivt men är inte rakbladsvass (medel++ om man försöker pin pointa :) )

Ett riktigt gott vin. Koncentrationen av beståndsdelarna är god men skulle kunnat vara lite högre. Skulle även önskat lite mer syra. Krävs rätt mycket syra när det är så pass sött (enligt min smak alltså). 88p+

Smakerna och aromerna passade curryn men lite för sött. Sötman gjorde sig desto bätte till ostarna - främst brillat och roquefort.

MartinE

Medlem
Igår (tisdag) blev det en trevlig middag med vinprovning hemma hos @magnum i Épernay. Jag hade med mig en Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999 och en Laherte Frères Les Vignes d'Autrefois 2010 medan Magnum kontrade med en Fleur de Passion 2004 och en Bonnaire 1982. Vinerna dracks blint för halva sällskapet, d v s jag och min sambo visste vilka viner vi hade med oss och Magnum och hans fru kände till sina båda viner.

Fleur de Passion 1999 (100 % chardonnay): Flaskan inköpt vid besök hos Diebolt samma dag. Degorgerad 6 maj 2013. Den här flaskan betedde sig lite underligt under kvällen. Doften var fantastisk och oerhört komplex; först mycket gröna äpplen och lite jäst, därefter bakpulver, som senare följdes av klart gräddiga toner med inslag av kaffe och gräddkola. Champagnen hade dock i princip ingen mousse alls och smaken var dessutom något fadd till att börja med - och klart annorlunda än hur "den brukar smaka". Det visade sig nämligen att Magnum och hans fru druckit mitt överraskningsvin flera gånger tidigare! :) De gissade mycket riktigt att det handlade om en blanc de blancs från Cramant, men kunde inte alls koppla ihop smaken med Diebolt. Efter några timmars luftning (med förslutningskork) hade vinet transformerat sig helt; moussen var tillbaka (!) och smaken hade utvecklats markant. Nu kände man tydliga toner av kaffe, apelsin och sherry. Och även Magnum började känna igen det! 91 p.

Fleur de Passion 2004 (100 % chardonnay): Jag tog dessvärre inga anteckningar av denna, men det är en underbar champagne i dagsläget! Eftersom 99:an betedde sig som den gjorde, blev det ganska uppenbart att Magnum ville kontra med en ny FdP och det var därför inte så svårt att gissa producent och vin. Först misstänkte jag att han plockat fram en ny 99:a, men det kändes direkt att det var en yngre champagne. Och med hjälp av uteslutningsmetoden - den smakade vare sig 2002, 2005 eller 2006 - var det inte så svårt att lista ut att det rörde sig om 2004! 91 p.

Laherte Frères Les Vignes d'Autrefois 2010 (100 % pinot meunier): Ännu ett byte från ett producentbesök samma dag. Laherte har utvecklats till en av mina favoritodlare och det här är ett av hans bästa viner. Den här gången kunde jag dessutom överraska värdparet rejält, som hade tydliga svårigheter med både druva och årgång! 1996 kom på tal mer än en gång... :) Champagnen var en riktig syrabomb med mörka bär, mineral och insidan av citrusskal. Mycket bra! 89 p.

Bonnaire 1982: Mogen och rökig doft med tydliga inslag av torkade aprikoser, russin och gräddkola. Mogen, fruktig och mycket frisk smak av persika, äpplen, gräddkola och citrusskal. Mycket syra! Jag kände igen stilen från Bonnaire och efter kontrollfrågor om druvsammansättning och by, vågade jag ganska snabbt gissa på Bonnaire! Årgången hade jag dock betydligt svårare med, så den fick Magnum till slut avslöja. Tveklöst en fantastisk champagne, som trots sin ålder kändes pigg och spänstig! Med tuff konkurrens kvällens bästa vin. 92 p.

Stort tack till Magnum och hans fru för gästfrihet, god mat och trevligt sällskap!

Mattias Schyberg

Administratör
Igår (tisdag) blev det en trevlig middag med vinprovning hemma hos @magnum i Épernay. Jag hade med mig en Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999 och en Laherte Frères Les Vignes d'Autrefois 2010 medan Magnum kontrade med en Fleur de Passion 2004 och en Bonnaire 1982. Vinerna dracks blint för halva sällskapet, d v s jag och min sambo visste vilka viner vi hade med oss och Magnum och hans fru kände till sina båda viner.

Fleur de Passion 1999 (100 % chardonnay): Flaskan inköpt vid besök hos Diebolt samma dag. Degorgerad 6 maj 2013. Den här flaskan betedde sig lite underligt under kvällen. Doften var fantastisk och oerhört komplex; först mycket gröna äpplen och lite jäst, därefter bakpulver, som senare följdes av klart gräddiga toner med inslag av kaffe och gräddkola. Champagnen hade dock i princip ingen mousse alls och smaken var dessutom något fadd till att börja med - och klart annorlunda än hur "den brukar smaka". Det visade sig nämligen att Magnum och hans fru druckit mitt överraskningsvin flera gånger tidigare! :) De gissade mycket riktigt att det handlade om en blanc de blancs från Cramant, men kunde inte alls koppla ihop smaken med Diebolt. Efter några timmars luftning (med förslutningskork) hade vinet transformerat sig helt; moussen var tillbaka (!) och smaken hade utvecklats markant. Nu kände man tydliga toner av kaffe, apelsin och sherry. Och även Magnum började känna igen det! 91 p.

Fleur de Passion 2004 (100 % chardonnay): Jag tog dessvärre inga anteckningar av denna, men det är en underbar champagne i dagsläget! Eftersom 99:an betedde sig som den gjorde, blev det ganska uppenbart att Magnum ville kontra med en ny FdP och det var därför inte så svårt att gissa producent och vin. Först misstänkte jag att han plockat fram en ny 99:a, men det kändes direkt att det var en yngre champagne. Och med hjälp av uteslutningsmetoden - den smakade vare sig 2002, 2005 eller 2006 - var det inte så svårt att lista ut att det rörde sig om 2004! 91 p.

Laherte Frères Les Vignes d'Autrefois 2010 (100 % pinot meunier): Ännu ett byte från ett producentbesök samma dag. Laherte har utvecklats till en av mina favoritodlare och det här är ett av hans bästa viner. Den här gången kunde jag dessutom överraska värdparet rejält, som hade tydliga svårigheter med både druva och årgång! 1996 kom på tal mer än en gång... :) Champagnen var en riktig syrabomb med mörka bär, mineral och insidan av citrusskal. Mycket bra! 89 p.

Bonnaire 1982: Mogen och rökig doft med tydliga inslag av torkade aprikoser, russin och gräddkola. Mogen, fruktig och mycket frisk smak av persika, äpplen, gräddkola och citrusskal. Mycket syra! Jag kände igen stilen från Bonnaire och efter kontrollfrågor om druvsammansättning och by, vågade jag ganska snabbt gissa på Bonnaire! Årgången hade jag dock betydligt svårare med, så den fick Magnum till slut avslöja. Tveklöst en fantastisk champagne, som trots sin ålder kändes pigg och spänstig! Med tuff konkurrens kvällens bästa vin. 92 p.

Stort tack till Magnum och hans fru för gästfrihet, god mat och trevligt sällskap!
Det verkar vara mycket vinträffar i Epernay nuförtiden, som klart passerat Stockholm som "vininferno-stad". ;) Göteborg ligger dock fortfarande ohotat på första plats. :cool:

Låter som en kalaskväll!

StefanAkiko

Nu dracks inte alla vinerna samma kväll så just dom här flaskorna var inte så tunga att skåda dag två men känner igen dilemmat.;)

Bosqueten är på topp nu i min bok och jag skulle ta mina Tradition nu och 1-2 år framåt men inte mer.
Sen finns det ju Chante Le Merle Vieille Vignes och A la Gloire de mon Grand-Père som det inte är direkt lika bråttom med men 10 år till ? Nej, säg 5 på dom så hamnar du nog mer rätt.
Tack för dessa visdomsord.
Får väl se om jag också åtlyder dem :nagelbitare:

StefanAkiko

Numanthia låter ju riktigt härligt i supertungviktsklassen.
Har längtat efter att få prova det ganska länge men det har liksom inte blivit av.

Weingut Karlsmühle var ett helt nytt namn för mig. Fascinerande hur många egendomar det finns som verkar kunna producera viner av klass. Var har du fått tag i den ? Goldkapsel antyder väl en nerklassad BA eller exceptionellt bra Auslese ?
Har nu druckit upp alla våra Numanthior. 2004 är nog den bästa, dessutom vinmakarens egen största stolthet. Kommer absolut köpa fler av detta perfektionistiska muskeldunder... På CT slutar drickfönstret 2024 (typ) men jag är nog mer lur på att det egentligen evt närmar sig början någon gång däri krokarna. Makalöst vin!
Synd bara att Termantian är så dyr :-(

StefanAkiko

Weingut Karlsmühle's vin var gissningsvis nog en slatt av den bästa Auslesen.
Inköpt på auktion i USA, tvenne flaskor. En kvar.
Hade aldrig hört talas om dem.
Etiketten ser lite grand ut som en tüsk version av Pesqueira...
@vintomas vet förmodligen allt om detta vin, har hälsat på dem och har väl de flesta årgångarna i ett av sina vinlager :cool:

StefanAkiko

På arbetsresa i Hamburg. Middag ensam,
Umberto Fracassi Ratti Mentone Barolo 1996
Rund under fötterna går jag mot hotellet...
Låter fantastiskt gott! Riktigt lyckad kväll mao.
Antar att du hittade åt grappan då också?

StefanAkiko

Spreitzer Oestricher Lenchen Riesling Spätlese 303, Rheingau 2011 (först till kyckling i gröncurry och kokosmjölk sedan till ost: brillat savarin, cheddar och roquefort)
Doften är rikt fruktig med inslag av citronmarmelad, litchi och aprikos. Därtill ljus honung, vitblommigt och en lite grönörtig ton. Petroleumtonerna finns där men är väldigt diskreta. Finns även en tydlig mineralisk doft som går åt skiffer och svavel.
I munnen är det fråga om ett relativt fylligt vin (sockrets viskositet gör sitt till) med tydlig sötma - skulle säga i det sötare spektrat av halv-söt. Domineras fruktmässigt av frisk tropisk frukt. Syra finns definitivt men är inte rakbladsvass (medel++ om man försöker pin pointa :) )

Ett riktigt gott vin. Koncentrationen av beståndsdelarna är god men skulle kunnat vara lite högre. Skulle även önskat lite mer syra. Krävs rätt mycket syra när det är så pass sött (enligt min smak alltså). 88p+

Smakerna och aromerna passade curryn men lite för sött. Sötman gjorde sig desto bätte till ostarna - främst brillat och roquefort.
Bra jobbat och intressant komponerat. Verkar lite grand som en galen vetenskapsman. Eller geni :)

Har testat en del Rieslingar på finmiddagar och Auslese, söta Spätlese (eller Spätlese m lite låg syra) funkar tyvärr generellt rätt dåligt med rätter som inte har egen sötma.
Annars REGERAR dessa Rieslingar med bla inlagd sill, fois gras, dessert och ostar. Funkar också generellt bra med de lite sötare rätterna ur det kinesiska cuisinet. Vi fick förresten en kväll på Tani en lågtempad hälleflundra med sabayonne-sås. Då pratade vi lyckligt äktenskap :)

Skulle vara intressant höra vad ni andra har hittat för bra combos med dessa mumsiga tüskar!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Domaine Santa Duc Gigondas 2014, tre veckor efter skörd, ren grenache, direkt från ståltank, schysst frukt, lätt kolsyra, total avsaknad av fat. Bra nu, men har säkert potential för ytterligare lagring (och jäsning). ;)
santa duc 2014.jpg

gece

Man vänjer sig.
Bra jobbat och intressant komponerat. Verkar lite grand som en galen vetenskapsman. Eller geni :)

Har testat en del Rieslingar på finmiddagar och Auslese, söta Spätlese (eller Spätlese m lite låg syra) funkar tyvärr generellt rätt dåligt med rätter som inte har egen sötma.
Annars REGERAR dessa Rieslingar med bla inlagd sill, fois gras, dessert och ostar. Funkar också generellt bra med de lite sötare rätterna ur det kinesiska cuisinet. Vi fick förresten en kväll på Tani en lågtempad hälleflundra med sabayonne-sås. Då pratade vi lyckligt äktenskap :)

Skulle vara intressant höra vad ni andra har hittat för bra combos med dessa mumsiga tüskar!
Spätlese är det PERFEKTA tacovinet. PERFEKT. Sötman dämpar chilinstyrkan, syran matchar alla picklade grönsaker och vinägerbaserade salsor, och sen finns det fortfarande gott om aromer kvar för att stå pall mot alla andra kryddor. Enastående. Brukade se detta som ett guilty pleasure men det är för gott för att jag ska bry mig om andras åsikter i frågan.

Om det kniper och inte finns tacos att tillgå är förstås foie gras en OK matchning

StefanAkiko

Spätlese är det PERFEKTA tacovinet. PERFEKT. Sötman dämpar chilinstyrkan, syran matchar alla picklade grönsaker och vinägerbaserade salsor, och sen finns det fortfarande gott om aromer kvar för att stå pall mot alla andra kryddor. Enastående. Brukade se detta som ett guilty pleasure men det är för gott för att jag ska bry mig om andras åsikter i frågan.

Om det kniper och inte finns tacos att tillgå är förstås foie gras en OK matchning
Så om Fois gras bara är ok jmf med hur bra tacos är, så,skall jag fan i mig ordna med tacos-fest :)
Tack för ett spännande tips!
Fredagsmys i Sverige är härmed inbokat :)

Mattias Schyberg

Administratör

Har provat och visst funkar "spätlese-sötma" utmärkt till kryddstark mat (ex. Tacos) då den dämpar och rundar av helheten. Min känsla är dock att de flesta viner med någon form av generös restsötma brukar funka med samma logik. Min fru har dock ett annat sätt att se på saken: hon älskar nämligen kryddstark mat, vilket gör att hon tycker det är suboptimalt att dricka vin som dämpar hettan i maten, då den taktila hettan är önskvärt för henne. Hon gör ju maten så kryddstark som hon vill ha den, dricker hon då ett vin som dämpar denna känsla så behöver hon kompensera med mer hetta.

Allt handlar ju om önskat slutresultat trots allt. :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Weingut Karlsmühle's vin var gissningsvis nog en slatt av den bästa Auslesen.
Inköpt på auktion i USA, tvenne flaskor. En kvar.
Hade aldrig hört talas om dem.
Etiketten ser lite grand ut som en tüsk version av Pesqueira...
@vintomas vet förmodligen allt om detta vin, har hälsat på dem och har väl de flesta årgångarna i ett av sina vinlager :cool:
Det har faktiskt inte blivit så mycket Tysklandsbesök på senare år, och det är Rheingau jag har besökt mest. :)

Synd bara att Termantian är så dyr :-(
Korkar man upp en sådan på ett vinferno brukar man bli utskälld. :) Å andra sidan framstod Termanthia 2001 bredvid Haut Brion (1985?) och La Mission Haut Brion lite som Pamela Andersson bredvid någon som är snygg på riktigt. :cool:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det verkar vara mycket vinträffar i Epernay nuförtiden, som klart passerat Stockholm som "vininferno-stad". ;)
Vi får väl se om "forumets Yellow Tail" också dyker upp på någon Epernay-träff så småningom, kanske på vägen hem från ett besök i Beaune. :D

Men visst är det skämmigt att det numera blir fler träffar i det lantliga Epernay än vinfernon i storstaden Stockholm! Stockholmare är tydligen inte smartare än lantisar, när man tänker lite mer på saken. :(

Toppen