Mats
Gone todash....
Visa bifogad bild 2573
1981 Faustino I Gran Reserva
Det är inte ofta jag öppnar riktigt mogna viner, men idag tog jag tillfället i akt.
Moget (no shit!), slankt och i strålande form (lite som en mycket gammal herre som nätt och jämt klarar sig utan rullator). Visst, det har säkert sett bättre dagar, men jag gillar upplevelsen ändå. Potatisavkok, torkade tranbär, stall (brett), höstlöv, läder och balsamico presenterar sig direkt vid första uppropet. Senare under kvällen tittar lite kräftspad, järn, murket trä och svamp fram. Syran kan man inte klaga på, tanninerna är lena som sammet, men intensiteten lyser med sin frånvaro. Ingen direkt komplexitet utöver mognadstonerna.
Väldigt kul vin! Sist jag öppnande en flaska så var det totalt oxiderat. Denna gång var det helt vitalt, dock så har vinets peak mest troligt passerats redan för flera årtionden sedan. Njutbart men inte magiskt. 88p
Intressant, jag drack den förra helgen och gav den också 88p och delvis tyckte vi nog ganska lika förutom att jag kanske är lite mer av en vinnekrofil.
Very good but not very complex. Got the nose of a mature Rioja with a slightly oxidized tone and lots of leather, black olives and iron but lacks the usual dill which makes you think more of bdx, or maybe Musar, rather then Rioja. The same tastes in the mouth, as I said not very complex and rather short except for the taste of leather that stays for quite some time in your mouth. Might have past its peak but not by much. Will probably stay at the same level for several more years and slowly get more and more oxidized in that lovely way good GR Riojas do but will never be a great wine nor will it get any higher points.
Du hittade lite kräftspad, men det bästa med vinet, förutom de oxiderade mognadstonerna, tyckte jag var att jag inte hittade någon dill alls! Gjorde att man slapp de där "hyfsad plonk"-vibbarna man lätt kan få av även bra rioja om dillen och lädret slår igenom för mycket. Tankarna går lätt till Lat42 -98 då... hurrrv.