Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
Visa bifogad bild 2573

1981 Faustino I Gran Reserva

Det är inte ofta jag öppnar riktigt mogna viner, men idag tog jag tillfället i akt.

Moget (no shit!), slankt och i strålande form (lite som en mycket gammal herre som nätt och jämt klarar sig utan rullator). Visst, det har säkert sett bättre dagar, men jag gillar upplevelsen ändå. Potatisavkok, torkade tranbär, stall (brett), höstlöv, läder och balsamico presenterar sig direkt vid första uppropet. Senare under kvällen tittar lite kräftspad, järn, murket trä och svamp fram. Syran kan man inte klaga på, tanninerna är lena som sammet, men intensiteten lyser med sin frånvaro. Ingen direkt komplexitet utöver mognadstonerna.

Väldigt kul vin! Sist jag öppnande en flaska så var det totalt oxiderat. Denna gång var det helt vitalt, dock så har vinets peak mest troligt passerats redan för flera årtionden sedan. Njutbart men inte magiskt. 88p

Intressant, jag drack den förra helgen och gav den också 88p och delvis tyckte vi nog ganska lika förutom att jag kanske är lite mer av en vinnekrofil.

Very good but not very complex. Got the nose of a mature Rioja with a slightly oxidized tone and lots of leather, black olives and iron but lacks the usual dill which makes you think more of bdx, or maybe Musar, rather then Rioja. The same tastes in the mouth, as I said not very complex and rather short except for the taste of leather that stays for quite some time in your mouth. Might have past its peak but not by much. Will probably stay at the same level for several more years and slowly get more and more oxidized in that lovely way good GR Riojas do but will never be a great wine nor will it get any higher points.

Du hittade lite kräftspad, men det bästa med vinet, förutom de oxiderade mognadstonerna, tyckte jag var att jag inte hittade någon dill alls! Gjorde att man slapp de där "hyfsad plonk"-vibbarna man lätt kan få av även bra rioja om dillen och lädret slår igenom för mycket. Tankarna går lätt till Lat42 -98 då... hurrrv.

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant, jag drack den förra helgen och gav den också 88p och delvis tyckte vi nog ganska lika förutom att jag kanske är lite mer av en vinnekrofil.

Very good but not very complex. Got the nose of a mature Rioja with a slightly oxidized tone and lots of leather, black olives and iron but lacks the usual dill which makes you think more of bdx, or maybe Musar, rather then Rioja. The same tastes in the mouth, as I said not very complex and rather short except for the taste of leather that stays for quite some time in your mouth. Might have past its peak but not by much. Will probably stay at the same level for several more years and slowly get more and more oxidized in that lovely way good GR Riojas do but will never be a great wine nor will it get any higher points.

Du hittade lite kräftspad, men det bästa med vinet, förutom de oxiderade mognadstonerna, tyckte jag var att jag inte hittade någon dill alls! Gjorde att man slapp de där "hyfsad plonk"-vibbarna man lätt kan få av även bra rioja om dillen och lädret slår igenom för mycket. Tankarna går lätt till Lat42 -98 då... hurrrv.
Jag hittade ingen direkt dill heller (mer än kräftspadsvibbar i bakgrunden). Lite typiskt Faustino att ha lite mindre av detta inslag, rent generellt. De flesta årgångar jag har druckit har haft ganska lagom med fatkaraktär tycker jag. :)

Håller med om att det lätt kan misstas för en åldrad Bordeaux, eller till och med Bourgogne.

magnum

Epernay, Frankrike
Igår blev det enorma mängder bubblor...
Inga anteckningar fördes så endast några ord ur minnet
Första paret ut,
Louis Roederer 2008 Rose och Paul Bara 2008 Special Club Rose. Två riktigt bra rose champagner jag brydde mig inte om att utse någon vinnare båda är bra att ha i källaren, @jocke och våra damer föredrog Roederer.
Andra paret,
Winston Churchill 1995 och Bollinger 1995, lite svag flaska WC. Bollinger sagolikt bra, tydliga mognadtoner men en härlig fräschhet. Frågan är om inte Pol Roger Vintage är bättre än WC i årgång 1995!?
Tredje paret,
Comtes de Champagne 1990 och Pierre Peters Chetillons 1990. Två sagolikt bra champagner CdC flaskan hade lätt klarat 20 år till i källaren, ljus färg och inga direkta mognadstoner. Balansen och komplexiteten var fullkomligt briljant. Alla små beståndsdelar satt perfekt på plats den avslutande syaran får 101 poäng av 100 PPC var aningen mer utvecklad men även den fortfarande ung, större kropp och liknande komplexitet. Dessa två var så bra så klockorna stod still. MAGIC!
Sen använde vi vår samlade intelligens till att komma på den lysande iden att det vore nog bra med ett avslutande par champagner:confused:
Således par fyra,
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2005 och 2006. Även om båda dessa var ljuvliga, min favorit var 2006, så nådde dom inte upp till CdC och PPC nivå. En riktigt bra avslutning på en trevlig kväll!
Ikväll är det bokat bord på Berceaux vi tar med 2 flaskor, Dom Ruinart 1988 Rose och Selosse 1990.

mnor

Medlem
NV Armand de Brignac Brut Gold (Ace of Spades)
ab.jpg

Doft av äpple, citrus och lite brödtoner
Smak av röda syrliga äpplen, toner av grapefrukt och eftersmak av lime

Så nu har jag äntligen fått dricka detta både "hypade" och utskällda vin. Kan konstatera att det är en helt ok apertifchampagne, men inte mer. Väldigt kort eftersmak! Vinet hade tjänat på att få några mer år på nacken, men det skulle inte bli så mycket bättre att det försvarar priset. Skall dock tillägga att jag tyckte det var riktigt kul att få testa vinet eftersom jag hört så mycket om det och är tacksam för att jag fick det i present tidigare i år.

Drack också samtidigt NV Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve och jag tycker att det var den klart bästa champagnen utav de två. Vi var 3 av 4 som håll NV Charles Heidsieck som det bättre vinet.

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte Mitt Kök-mässan i Göteborg tidigare idag. Massor av folk och en hel del plonk. Förutom några undantag så kan mässan summeras så här ur ett vinnördsperspektiv:

image.jpg

Munskänkarna hade en trevlig Champagne-bar med lite hyfsat bubbel. Bäst var:
image.jpg

Trevligt och krispigt med lite trevliga toner av friska röda bär tillsammans med sedvanlig citrus och bröd. Bra intensitet. Gott!

Gillade även den lilla importören Winebee AB som hade ett brett sortiment av ärliga och enkla viner. Provade endast de röda i sortimentet, där det var mycket vin från Spanien och Portugal. Inga noter, har till och med dålig koll på vad jag testade i detalj. Mycket gott i lite slankare stil

Göteborgs vinhandelshus var också på plats, men de vin som erbjöds har jag redan testat så jag skippade detta stånd.

Jag borde haft mer att rapportera men vi tröttnade väldigt fort och missade säkerligen en del guldkorn...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Korkar man upp en sådan på ett vinferno brukar man bli utskälld. :) Å andra sidan framstod Termanthia 2001 bredvid Haut Brion (1985?) och La Mission Haut Brion lite som Pamela Andersson bredvid någon som är snygg på riktigt. :cool:
Thermantia har jag ännu inte druckit och 2004 Numanthia är den helt klart bästa av dem jag unnat mig hitintills. Skall inhandla ett gäng och följa dem över tid. Återkommer med personlig rapport om 10-25 år :deprimerad:
...om jag då fortfarande är vid mina sinnes fulla bruk.
...eller hur man nu skall uttrycka sig...

StefanAkiko

Besökte Mitt Kök-mässan i Göteborg tidigare idag. Massor av folk och en hel del plonk. Förutom några undantag så kan mässan summeras så här ur ett vinnördsperspektiv:

Visa bifogad bild 2577

Munskänkarna hade en trevlig Champagne-bar med lite hyfsat bubbel. Bäst var:
Visa bifogad bild 2578

Trevligt och krispigt med lite trevliga toner av friska röda bär tillsammans med sedvanlig citrus och bröd. Bra intensitet. Gott!

Gillade även den lilla importören Winebee AB som hade ett brett sortiment av ärliga och enkla viner. Provade endast de röda i sortimentet, där det var mycket vin från Spanien och Portugal. Inga noter, har till och med dålig koll på vad jag testade i detalj. Mycket gott i lite slankare stil

Göteborgs vinhandelshus var också på plats, men de vin som erbjöds har jag redan testat så jag skippade detta stånd.

Jag borde haft mer att rapportera men vi tröttnade väldigt fort och missade säkerligen en del guldkorn...
I bakgrunden hörs tonerna till Twilight zone...

StefanAkiko

Var på Corvina-provning i afton. Inget vin nådde 90p på min skala. Irriterad o frustrerad gick jag på gymmet istället. Kommer vakna med rejäl dos GOOD PAIN imorgon :nagelbitare:
(Smaknoter en annan dag. Nu är denna dag slut.)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Franska stormarknadsviner:
2011 Cave de Tain Crozes-Hermitage Cuvée de L'empli, stark doft av fenoler, smaken inte fullt så illa, den utan efternamn som finns på systemet är flera klasser bättre ~70p
2010 Dauvergne Ranvier Hermitage Vin Rare, efter att ha testat chapoutiers och guigals hermitager så var det här en positiv överrraskning, gammeldags hermitage, snygg frukt och syra, mycket svartpeppar och kakao, återhållsamt fatat, helt drickfärdigt ~90p¨
kvällsviner.jpg

Larseman

Medlem
Fortsatt träning inför min Langhe-provning om tre veckor:
2011 Pio Cesaro Barbera d'Alba är mörkt röd med en rosalila kant. Doften är mer robust än elegant, fylld med mörka bär, fikon, kanel, rök och lite läder. Massor med syra, lingon och mörka plommon i smaken, måttliga nästan osynliga tanniner och en liten sälta som påminner om Blaufränkish (!?). Gott men kanske inte riktigt värt de knappa 200 det kostar på SB. Saknar DET i vinet :confused:

Appel

Medlem
Igår blev det enorma mängder bubblor...
Inga anteckningar fördes så endast några ord ur minnet
Första paret ut,
Louis Roederer 2008 Rose och Paul Bara 2008 Special Club Rose. Två riktigt bra rose champagner jag brydde mig inte om att utse någon vinnare båda är bra att ha i källaren, @jocke och våra damer föredrog Roederer.
Andra paret,
Winston Churchill 1995 och Bollinger 1995, lite svag flaska WC. Bollinger sagolikt bra, tydliga mognadtoner men en härlig fräschhet. Frågan är om inte Pol Roger Vintage är bättre än WC i årgång 1995!?
Tredje paret,
Comtes de Champagne 1990 och Pierre Peters Chetillons 1990. Två sagolikt bra champagner CdC flaskan hade lätt klarat 20 år till i källaren, ljus färg och inga direkta mognadstoner. Balansen och komplexiteten var fullkomligt briljant. Alla små beståndsdelar satt perfekt på plats den avslutande syaran får 101 poäng av 100 PPC var aningen mer utvecklad men även den fortfarande ung, större kropp och liknande komplexitet. Dessa två var så bra så klockorna stod still. MAGIC!
Sen använde vi vår samlade intelligens till att komma på den lysande iden att det vore nog bra med ett avslutande par champagner:confused:
Således par fyra,
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2005 och 2006. Även om båda dessa var ljuvliga, min favorit var 2006, så nådde dom inte upp till CdC och PPC nivå. En riktigt bra avslutning på en trevlig kväll!
Ikväll är det bokat bord på Berceaux vi tar med 2 flaskor, Dom Ruinart 1988 Rose och Selosse 1990.

Roligt med Berceaux. Trevligt ställe med bra mat!

Gurto

Medlem
Louis Sipp Riesling Grand Cru Kirchberg de Ribeauvillé 2008 (pumpasoppa med lime, rostade pumpakärnor och pumpkärnsolja)
En doft som både har mognande toner av gula mogna, lätt bokna, äpplen och ung friskhet av citron och lime. Vid sidan av frukten finns blommiga toner av hyacint, nötiga mandeltoner och en grönörtighet med en del mynta i sig. Det finns även en liten pust av honung och en fin stenig mineralitet i bakgrunden.
Smakmässigt är det samma intryck med bra koncentration i en smått oljig kropp med lite rivighet. Vinet är torrt med det finns en liten fruktsötma som harmoniserar bra med den ordentligt tilltagna citrusaktiga syran.

En riktigt bra, men inte fantastisk, Riesling som passade riktigt bra till soppan. 88p

Louis Latour Vosne-Romanée 2009 (kalkon med apelsinbrässerad svartkål och sötpotatispuré)
Lite varm doft av körsbär och mogna jordgubbar i lätt parfymerad stil. Bakom detta lite murrigare toner; fatkryddighet, jordighet, sötlakrits och målarlåda.
I munnen medelfylligt med ganska ljus/röd, men lite varmare, frukt och tydlig kryddighet. Syran är lite över medel och tanninerna har fortfarande en del grepp i sig.

Mycket gott. Var kanske något varmfruktigt för att vara Bourgogne men det är marginellt. 89p

Gjorde sig fint till kalkonen.

mnor

Medlem
2006 Castello Banfi Brunello di Montalcino
20141101_171420.jpg

Doft av mörk frukt och inslag av ceder och mörk choklad (kakao)
Smak som domineras av syrliga körsbär, toner av ceder och en tydlig kryddighet i eftersmaken

Mycket syra, en hel del tanniner och trevlig syrlig körsbärs frukt! Vinet dracks till välreducerad tomatsås, med lättstekta oxfilebitar och hemgjord pasta. Syran i tomatsåsen funkade mycket bra med syran i vinet. Dekanterade vinet i cirka 1,5 timme innan vi drack det. Tycker detta är ett riktigt bra matvin och med tanke på att jag gillar den tydligt syrliga körsbärsfrukten så kommer jag nog inte hålla allt för länge på resterande flaskor.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

Lite argentisk Malbec brukar vara lysande till en rejäl köttbit, vilket var fallet även igår. Oxfilé, rödvinssås, mozzarella och parmesandränkt bakpotatis stod på menyn, till detta dracks 2011 Luigi Bosca Gala 1 (90024).

Allt annat än en typisk Malbec från Argentina skulle det visa sig. Fylligt och stramt vin i ganska återhållen stil. Mörkröd frukt som drar åt plommon, mörka körsbär och korinter ihop med tydliga fattoner som bidrar med ceder, kafferost, kakao, kanel och ett uns dill. Känns ungt och oförlöst, ingen direkt komplexitet att tala om ännu. Först efter rejält med luft börjar det visa sitt rätta jag. Ganska tuffa syror och barska tanniner, men ändå ganska lättdrucket och polerat.

Riktigt gott, men det saknas något litet extra för att nå de riktigt höga poängen. Passade superbt till maten och med tanke på att det kostade mig endast 200 pix så är det lätt att rekommendera. 89p

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som variant på fredagstaco blev det denna helgen blandat från havet.

klassisk Moules Mariniere med viltlökbröd och en Legras @ Haas NV och en Legras & Haas 2008
Båda två mycket goda champagner!

Hummer Thermidor med en Chanoine 1995 som tyvärr var lite trött och hade passerat sin bästa tid med några år men hade trots allt fina mognadstoner och fungerade fint som exempel på hur trevligt Champagne blir när den får lite ålder.

Pasta Vongole med en Erse Etna Rosso 2011

Allt satt som en keps, mest förvånade var nog sällskapet av hur väl Etna Rosson levererade till pastan, ska bli spännande och prova tolvan som månadens vin för att se om den också har liknande kvalitéer.

sjömat.jpg

EDIT: HAr tyvärr inga tomtar på mitt kakel.

Besök på Frantzén för första gången. Lite korta smaknoter då fokus framför allt var på maten.
image.jpg image.jpg image.jpg
Chartogne-Taillet Cuvée Sainte Anne. Citrus, äpple, brödigt, nötter. En aning hög syra för min smak, men vinet passade bra till de första rätterna.
2009 Philippe Pacelet Chablis 1cru Vau Ligneau. Mineral, äpple, citron. Utmärkt med havskräftan!
2004 Domaine du Closel Clos du Papillon. Krusbär?, mineral. Chenin Blanc med lite ålder har man ju inte druckit tidigare. Riktigt trevlig tillsammans med torsken.
1998 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabaja. Körsbär, lakrits, vanilj. Medel-hög syra och tanniner. Satt som en smäck med dovhjorten.
2008 Kiralyudvar Tokaij Cuvée "Ilona". Persika, aprikos, hjortron, honung. Jag har druckit den tidigare på Matsalen, och den levererar ännu en gång.

Sedan blev det dags att laga lite egen mat och bjuda på 8-rätters meny med de flesta recept signerade Mathias Dahlgren.
2008 St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos
Med: Råriven morot & naturlig gåslever och
Mango & naturlig gåslever
image.jpg image.jpg
2013 Charles Smith Kung Fu Girl Riesling. Ganska typisk Riesling med lite petroleum, citrus och äpple och hyggligt prisvärd. Syran blev en aning hög till de asiatiskinspirerade laxrätterna. Antagligen p.g.a sojan. Men funkade bra till den perfekta vakuumångade torsken.
Laxrygg i öl & forellrom
Ångad torsk med skogssvampemulsion & forellrom
Rimmad salmalax & gurka
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
2002 Chateau Beausejour, Saint-Émilion. Jordig med vanilj och lakrits och svaga toner av svarta vinbär och körsbär. Passade riktigt bra till bägge kötträtterna.
Karljohansvamp med rådjursfilé och bräserad persiljerot
Hällstekt svensk hängmörad biff med svampsallad och karljohancréme
image.jpg image.jpg image.jpg
Tokaji igen till efterrätten
Exotiskt från naturen, havtorns- och örtsorbet
image.jpg

Gurto

Medlem
image.jpg

Måndagskvällen förgylldes av
Fontanafredda Barolo Vigna la Rosa 2001 (gräddstuvad renskav och taggsvamp med potatispuré smaksatt med pecorino)
Rik doft av körsbär och nypon med den där parfymerade tonen av torkade rosor. På det en hel del kryddiga inslag; tallbarrig kryddighet, saltlakrits och tjära. Även lite tecken på att åren har gott i form av läder och jordighet/multna löv. Målarlåda och mörk fet choklad ger sig också till känna.
I munnen ett vin som är lite över medel i fyllighet med rejäl koncentration och uttalad kryddighet. Nyansrik och relativt lång eftersmak.

Väldigt gott! Öppet med försiktigt begynnande mogenhetstecken (kan utvecklas till det bättre länge än). Bra balans och en ren njutning. 92p

Passade perfekt till maten.

Ska tilläggas att noterna är tagna efter cirka två timmars luftning. Efter ytterligare två timmar tyckte jag att vinet började stänga ner. Fanns inte samma komplexitet längre. Tecken på att det är väldigt ungt ännu eller att det till slut blev sönderluftat (fast 4h är ju egentligen inte så länge)?

Toppen