Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Ikväll blev det en högtidsstund tillsammans med en Jacques Selosse Initial (deg 20 sept 2012). Och jäklar vad bra den var! Utan tvekan den bästa Initial jag druckit! Magisk doft: stor, utvecklad, komplex, blommig och något kryddig med rostade toner. Inslag av jordnötssmör, rostade nötter, mineral, äppelmos, en aning persika och petroleum. Tydlig fatkaraktär. Utvecklad och fyllig smak av röda och gula äpplen, mineral och en aning gräddkola. Lång, kryddig eftersmak med inslag av mogen grapefrukt.

Inget kattpiss här inte! ;)

I jakten på Selosse sällsynta lieux-dits har vi lätt att förbise att Initial är ett fantastiskt vin.

mmh

Medlem
Bordeaux 2010 tasting hos Handford i London igår. Det var rester från en provning på Institute of Masters of Wine och alla 1st growths, kultviner och många "super seconds" var slut, men de ca 50 vinerna som fanns kvar var inte så tokiga de heller. Jag är ingen expert på ung Bordeaux, men detta var väldigt imponerande. Barnarov, visst, men många av vinerna hade en sådan balans och komplexitet redan nu, att de var riktigt njutningsfulla redan (flaskorna hade öppnats ca 6 timmar tidigare, men inte dekanterats).

Gjorde väldigt kortfattade anteckningar, och hinner tyvärr inte reproducera allt här, men delar gärna med mig om någon är inresserad av att höra hur ett visst vin visade sig igår (fråga snabbt innan jag glömmer detaljerna). Några av mina personliga favoriter var:
  • Calon Segur (superkomplex doft med röda bär och en aningen medicinal ton som gjorde att vinet stack ut från mängden på ett mycket positivt sätt. Ren och fin frukt i munnen, lång, fin balans. Massor med potential. Fenomenal!)
  • Cos d'Estournel (oändligt mycket bättre än 2009an som mera liknar portvin än Bdx. Komplex, elegant och balanserad)
  • Pichon Baron (denna skiljde sig från mängden med varmare frukt och mindre fräshör än de flesta. Väldigt lång, stor och intensiv. God, komplex och imponerande.)
  • Leoville Poyferre (god och intressant doft med tobak. Valdigt god och intensiv smak)
  • Dufort Viviens (mina noter lyder i all sin enkelhet "Wow! Riktigt imponerande!)
  • Saint Pierre (Superkomplex och rustik doft, med parfym och elegans (jo jag vet, detta är lite motsägelsefullt, men jag lät pennan skriva vad hjärnan befallde utan desto mera analys). Lång komplex och elegant smak)
  • Palmer (otroligt tanninrik, men enormt potential. Under alla tanniner kan man ana mängder av ren och fin frukt.)
  • La Mission Haut Brion (Jätte elegant doft. Stor och kraftig, men balanserad smak. Super!)
  • Beau Sejour Becot (Jätte god och komplex doft med choklad. Massiv och tanninrik smak med mörk frukt)
  • Figeac (Fantastisk kryddig doft. Smaken är också bra, med stor frukt och en intressant kryddighet. Stor potential.)
  • Conseillante (Jätte komplex och stor, men ganska varm doft. Körsbär. Imponerande. Stor men klar och ren frukt. Jätte, jätte bra!)
  • Trotanoy (i princip samma noter som Conseillante, men utan körsbär)
Det fanns inte många viner jag inte gillade, och inget var riktigt dåligt. Min slutsats är att 2010 är en fantastisk årgång där nyckelorden är balans, komplexitet och elegans. Mycket bättre än 2009 i min mun.

magnum

Epernay, Frankrike
Bordeaux 2010 tasting hos Handford i London igår. Det var rester från en provning på Institute of Masters of Wine och alla 1st growths, kultviner och många "super seconds" var slut, men de ca 50 vinerna som fanns kvar var inte så tokiga de heller. Jag är ingen expert på ung Bordeaux, men detta var väldigt imponerande. Barnarov, visst, men många av vinerna hade en sådan balans och komplexitet redan nu, att de var riktigt njutningsfulla redan (flaskorna hade öppnats ca 6 timmar tidigare, men inte dekanterats).

Gjorde väldigt kortfattade anteckningar, och hinner tyvärr inte reproducera allt här, men delar gärna med mig om någon är inresserad av att höra hur ett visst vin visade sig igår (fråga snabbt innan jag glömmer detaljerna). Några av mina personliga favoriter var:
  • Calon Segur (superkomplex doft med röda bär och en aningen medicinal ton som gjorde att vinet stack ut från mängden på ett mycket positivt sätt. Ren och fin frukt i munnen, lång, fin balans. Massor med potential. Fenomenal!)
  • Cos d'Estournel (oändligt mycket bättre än 2009an som mera liknar portvin än Bdx. Komplex, elegant och balanserad)
  • Pichon Baron (denna skiljde sig från mängden med varmare frukt och mindre fräshör än de flesta. Väldigt lång, stor och intensiv. God, komplex och imponerande.)
  • Leoville Poyferre (god och intressant doft med tobak. Valdigt god och intensiv smak)
  • Dufort Viviens (mina noter lyder i all sin enkelhet "Wow! Riktigt imponerande!)
  • Saint Pierre (Superkomplex och rustik doft, med parfym och elegans (jo jag vet, detta är lite motsägelsefullt, men jag lät pennan skriva vad hjärnan befallde utan desto mera analys). Lång komplex och elegant smak)
  • Palmer (otroligt tanninrik, men enormt potential. Under alla tanniner kan man ana mängder av ren och fin frukt.)
  • La Mission Haut Brion (Jätte elegant doft. Stor och kraftig, men balanserad smak. Super!)
  • Beau Sejour Becot (Jätte god och komplex doft med choklad. Massiv och tanninrik smak med mörk frukt)
  • Figeac (Fantastisk kryddig doft. Smaken är också bra, med stor frukt och en intressant kryddighet. Stor potential.)
  • Conseillante (Jätte komplex och stor, men ganska varm doft. Körsbär. Imponerande. Stor men klar och ren frukt. Jätte, jätte bra!)
  • Trotanoy (i princip samma noter som Conseillante, men utan körsbär)
Det fanns inte många viner jag inte gillade, och inget var riktigt dåligt. Min slutsats är att 2010 är en fantastisk årgång där nyckelorden är balans, komplexitet och elegans. Mycket bättre än 2009 i min mun.
Nåt mera från Pauillac som var bra, Pontet, Armailhac, HB Liberal,GP Lacoste,Clerc Milon?

mmh

Medlem
Nåt mera från Pauillac som var bra, Pontet, Armailhac, HB Liberal,GP Lacoste,Clerc Milon?
Det fanns tyvärr ganska lite från Pauillac, och jag hade själv också varit nyfiken särskilt på Pontet Canet och GP Lacoste. Förutom Pichon Baron smakade jag bara Batailley och Clerc Milon från Pauillac (jag hade begränsad tid så smakade snabbt och skippade vissa viner).
  • Batailley hade en rustik och komplex doft. Den var mycket god, men kändes lite lätt och simpel jämfört med de viner jag smakade precis innan (Cos och Montrose). Men om vi tar finewines.se favoritbegrepp "prisvärdhet" med i bedömningen, så ligger nog batailley bra till (fast det priset ger jag nog till Calon Segur, och så klappar jag mig själv på axeln för att jag redan har 6 flaskor av den undangömda för framtiden...).
  • Clerc Milon tyckte jag var bättre än Batailley. Elegant, lång och intensiv. "Fräsh" skrev jag också i mina noter.

magnum

Epernay, Frankrike
Det fanns tyvärr ganska lite från Pauillac, och jag hade själv också varit nyfiken särskilt på Pontet Canet och GP Lacoste. Förutom Pichon Baron smakade jag bara Batailley och Clerc Milon från Pauillac (jag hade begränsad tid så smakade snabbt och skippade vissa viner).
  • Batailley hade en rustik och komplex doft. Den var mycket god, men kändes lite lätt och simpel jämfört med de viner jag smakade precis innan (Cos och Montrose). Men om vi tar finewines.se favoritbegrepp "prisvärdhet" med i bedömningen, så ligger nog batailley bra till (fast det priset ger jag nog till Calon Segur, och så klappar jag mig själv på axeln för att jag redan har 6 flaskor av den undangömda för framtiden...).
  • Clerc Milon tyckte jag var bättre än Batailley. Elegant, lång och intensiv. "Fräsh" skrev jag också i mina noter.
Tack för infon! Gillar också Calon den brukar dock behöva lite tid i källaren.

chambertin

Medlem
Tycker att vi bjuder in Per till nästa KU -förhör (med minst ett tjog humrar i bagaget) i Gbg så att han får förklara sig.
Kan erbjuda mig att ta med en dieselfri Riesling till utfrågningen.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I måndags drack vi Tory's, en riktigt bra ung-whiskey från Suntory. Från 2 liters PET (det blev över lite) till ett pris som får lite bättre whiskeys att se ut som blush-wines. Gott? Verkligen! Har bra riv och klös, och balansen i samverkan mellan alkoholen och rökigheten var dramatisk. Medelfyllig och med bra längd. Gillar den wirren! Har också provat Black Nikka på PET, men den är sannolikt hälsovådlig och omöjlig svälja ned utan megahurwen. Slutade som rengöringsmedel vid underredstvätt av grannens bil.

Igår, torsdag, valde vi en flaska lite nymodigare BdM i 2006 La Velona, 92p.
Slow-ox 20 timmar.
Mörkt röd färg med liten antydan till begynnande mognad.
Doften är rik med mer hallon än körsbär. Fat, lite kaffe och även en liten asfalterad yta kan skönjas. Startade med röda bär men mörka bär tog raskt över.
Smaken är rikt fyllig med volymen uppskruvad modell Hard Trance och inte på den mer subtila nivån av Banjobaserad C&W som de gammaldags varianterna brukar uppvisa. Väsentliga mängder rik frukt, lång och komplex smak som också visar upp en liten antydan till mognad mitt i fruktsoppan. Körsbären framträder lite åt det syltiga hållet och syrorna drunknar idag (smakmässigt) nästan helt i den yviga frukten. Gav därför en något "murrig" och otydlig känsla. Känner dock att salivkörtlarna stramar då snålvattnet rinner till.
Tror bestämt att tiden kommer rycka opp detta vin och det är redan tydligt att vi kommer få träffa på ändå mer av rika lädertoner och torr höstnatur (utan svamp) i detta vin framöver.
Bra matvin till en diversemiddag i hemmets lugna vrå: tvådygstillredd baguette, finolovoljan, Côte d'Or, lite kinamat, en tallrik blandad, skivad tüsk Wurst och en skål "10目品サラダ".
Riktigt bra, men tyvärr mindre imponerande än de tidigare flaskorna.
Bara 5 flaskor kvar. Skall absolut försöka hålla oss några år till nästa flaska.
Hustrun: 88p (pga den implicerade sötman.)

Last edited:

StefanAkiko

Mineralsalt?
Man kan ju också göra som två av old-timersarna på CT, Musedir och Mindmuse, då de dricker Sauternes och kryddar den med Söderns diamanter (peanuts), eftersom combon är så bra:
image.jpg

image.jpg

StefanAkiko

Undrar om andras evt erfarenheter av Pattes Loup, Chablis.
Köpte en halvlåda av deras 2009 Domaine Pattes Loup Chablis 1er Cru Côtes de Jouan (82p) på auktion och har nu bara två flaskor kvar. Öppnade en i lördags och blev lika understimulerad av den som av de tidigare tre:

Far too expensive for what it is. And I really disagree with the unusual wax capsule that messes up the kitchen upon opening.
Light golden yellow.
Chard nose with moderate oak and some mineral character.
On the palate this is a very fine Chard. Styled like an intermediate Oz or US Chard with slightly low acid and rich, straight forward fruit.
Delicious but nothing to fuss about.

Har du druckit något från dem som du uppfattar som mer "Chablisiga" än denna? Jag tänkte nog mest dissa denna producent framgent, men eftersom alla ju kan göra face-plant från gång till annan, så ger jag dem "the benefit of the doubt".

Toppen