Bordeaux 2010 tasting hos Handford i London igår. Det var rester från en provning på Institute of Masters of Wine och alla 1st growths, kultviner och många "super seconds" var slut, men de ca 50 vinerna som fanns kvar var inte så tokiga de heller. Jag är ingen expert på ung Bordeaux, men detta var väldigt imponerande. Barnarov, visst, men många av vinerna hade en sådan balans och komplexitet redan nu, att de var riktigt njutningsfulla redan (flaskorna hade öppnats ca 6 timmar tidigare, men inte dekanterats).
Gjorde väldigt kortfattade anteckningar, och hinner tyvärr inte reproducera allt här, men delar gärna med mig om någon är inresserad av att höra hur ett visst vin visade sig igår (fråga snabbt innan jag glömmer detaljerna). Några av mina personliga favoriter var:
- Calon Segur (superkomplex doft med röda bär och en aningen medicinal ton som gjorde att vinet stack ut från mängden på ett mycket positivt sätt. Ren och fin frukt i munnen, lång, fin balans. Massor med potential. Fenomenal!)
- Cos d'Estournel (oändligt mycket bättre än 2009an som mera liknar portvin än Bdx. Komplex, elegant och balanserad)
- Pichon Baron (denna skiljde sig från mängden med varmare frukt och mindre fräshör än de flesta. Väldigt lång, stor och intensiv. God, komplex och imponerande.)
- Leoville Poyferre (god och intressant doft med tobak. Valdigt god och intensiv smak)
- Dufort Viviens (mina noter lyder i all sin enkelhet "Wow! Riktigt imponerande!)
- Saint Pierre (Superkomplex och rustik doft, med parfym och elegans (jo jag vet, detta är lite motsägelsefullt, men jag lät pennan skriva vad hjärnan befallde utan desto mera analys). Lång komplex och elegant smak)
- Palmer (otroligt tanninrik, men enormt potential. Under alla tanniner kan man ana mängder av ren och fin frukt.)
- La Mission Haut Brion (Jätte elegant doft. Stor och kraftig, men balanserad smak. Super!)
- Beau Sejour Becot (Jätte god och komplex doft med choklad. Massiv och tanninrik smak med mörk frukt)
- Figeac (Fantastisk kryddig doft. Smaken är också bra, med stor frukt och en intressant kryddighet. Stor potential.)
- Conseillante (Jätte komplex och stor, men ganska varm doft. Körsbär. Imponerande. Stor men klar och ren frukt. Jätte, jätte bra!)
- Trotanoy (i princip samma noter som Conseillante, men utan körsbär)
Det fanns inte många viner jag inte gillade, och inget var riktigt dåligt. Min slutsats är att 2010 är en fantastisk årgång där nyckelorden är balans, komplexitet och elegans. Mycket bättre än 2009 i min mun.