Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

glenn_peter

Medlem
14ac3b59-85cf-4c2f-980d-ae583bebd01c.png

Jag var på Amaroneprovning på Sundbybergsköksbryggeri i måndags men först nu haft möjligheten, tiden, att skriva lite om en mycket trevlig upplevelse. Många fina minnen, överraskningar, funderingar och diskussioner.

1997 Fratelli Speri, Amarone della Valpolicella Classico
Klar med mörkt blodröd färg, små stänk av tegel.
Massor av doft som till exempel russin, sviskon, honung, torkad apelsin, ketchup, julkryddor, stall och läder.
Smaken domineras av körsbär. Kraftig "på toppen" och med gamla äppelskal i eftersmaken. Torr med lätta, fina tanniner.

1985 Domini Veneti, Amarone della Valpolicella Classico
Lite grumlig, kaffefärgat.
Doften är full av russin, portvin, fikon, sherry, unket trä, stendamm och champinjoner.
Portvin går igen även i smaken, tillsammans med härliga körsbär och med en kryddighet i avslutet

1978 Pasqua, Recioto della Valpolicella Amarone Classico
Klar mörkt tegelfärgad.
Överraskande fjäderlätt både i utseende och smak.
I doften finns rå svamp, svavel, gödsel, tvättmedel, aceton, metall, blod och nån kemisk jordgubbsgodis.
Smakar lite som insjövatten, sjögräs, lingon och som att slicka på en metallstolpe (rumstempererad så inte tungan fastnar såklart)

1976 F.lli Bolla, Cantina del Nonna, Recioto della Valpolicella Amarone
Ser ut som avslagen Coca-Cola, men med lite mer rött i sig kanske. Lite som den där lilla bäcken som flyter genom landstället. Ni vet den där i järnhaltig jord och där vattnet långsamt långsamt tricklar sig fram.
Aceton, multna löv, krut och uppdämt vatten. Nu satt jag bredvid en fellow Öschötte så vi bestämde oss för att det luktar som Ramunderberget på hösten då man samtidigt känner skogen och en liten avlägsen doft från Göta Kanal.
Lätt vin med torkade tranbär och lång lång eftersmak.

1964 F.lli Bolla, Cantina del Nonna, Amarone
Blandning av Coca-Cola och kallt kaffe.
Underbar doft av aceton, sherry, marsipan, choklad. Portvin delux!
Smakar "som Amarone fast gammalt". Kraftfullt torrt vin, massor av smak inklusive tryffelsalami och syrligt rått kött.

M

Mouton

Till kvällens planka (det är ju fredag för h-vete säger mitt bihang sedan 30 år) blir jag beodrad att gå ner i källaren för att hämta nåt gott. Till saken hör, att när min kära säger gott menar hon Bdx, helst med god ålder. Jag förstår henne, efter år av botanisering i Italienska viner, är det dax för moderlandet att visa upp sig.
Går snällt ner 2 trappor och glor, som vanligt (ni vet vad jag menar) inget att dricka, trots 2000+ Bdx, från -78 och framåt. Men sen faller min blick på en sorgsen hylla med -07or. Och vad jag kan minnas har vi inte provat nåt från denna ut dömda, påstått snabb mognande och överprissatta årgång. Den har helt enkelt blivit bortglömd, så. Here goe's. Och för att inte riskera att servera min tydligt bättre hälft nåt primöraktikt, väljer jag en enkel bruks Bdx från St-Emilion, som borde ha slipats ner av tidens tand. Och innan jag provar, reflekterar jag över mitt eget använda ord, överprisatt. Minns inte en gång vad jag betalade för dessa, är inte det en ytterligare anledning med att samla vin? (Glömda synder)
Vad fick jag då? Ett primör liknande vin. Färgen är inte blå/röd, men det finns inte antydan till tegel.
Doft, primöraktig, lite stallig och mer ekig. Typ 15 år från mognad i min näsa.
Smak,primöraktig igen, ointegrerad ek, tämligen lång och med en behaglig syra. Mjuka men tydliga tanniner. Och det som mest dröjer sig kvar är eken, kommer den någonsin integreras? Nja, kanske det är det stora problemet med årgången, jag väntar 10 år till. Har sett att en och annan medlem, tycker att -12 i Bdx börjar komma in i drickfönstret!!! så det kan va mig eller min smak det är fel på. Eller det faktum att min källare håller 10,3 grader året om.
image.jpeg

Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter en väldigt stressad vardag med allt vad husköp och visning och lägenhetsförsäljning heter under de senaste veckorna så är det med glädje som vi firar med champagne, lite gott kött och passande rött vin. Äntligen kan man pusta ut!

A261E23C-1F89-47DC-9B5E-D589F4F05F7F.jpeg

Köttet lät tillagas enligt @tobbe81 härliga beskrivning i ”idag lagar vi”, och jag kommer nog alltid att låta mitt kött köras baklänges från och med nu.

Sydhang är ett fruktpaket med lite muskler. Lätta tanniner och ganska svag syra som möter en köttbit med perfektion. Glad att ha flera flaskor hemma just nu.

Champagnen Fredric ”Svart” som min fru sa, bara för att lägga producenten på minnet, är också en favorit. Sist jag drack detta vin var för två år sen, och som jag har grävt mig över att jag missade cavistes lansering förra året. Vinet klarar utan problem ett par år men jag tycker det dricka bra redan nu. Bokna äpplen och lättsam syra gör det väldigt lätt att para med exempelvis ost och chark eller bara som det är. Gott!

2015 Muhr-van der Niepoort Sydhang
NV Frédéric Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Brut

Last edited:

Wintermute

Medlem
Louis M. Martini Cabernet Sauvignon Alexander Valley 2014.
Nästan fullmogna svarta vinbär och någonting svalt (mynta? Lavendel?) i doften. Många olika lager i smaken. Svarta vinbär, blåbärssaft, mogen ananas, snygga försiktiga fat, kryddor (muskot?), lakritsal och lite eldighet i eftersmaken. Ett av årets bästa röda. Ett gott stycke över 90.

M

Mouton

image.jpeg

Regeringen har fått sitt, smakar lite Italien igen..
Konstigt det här, unga italienska viner älskar jag. Bdx, som verkligen är min last(våran) hatar jag ung. (läs yngre än 20 år)
Nåja denna är helt klart njutbar, doft av ceder, svarta oliver, mörka körsbär.
Smaken domineras av bigarråer cigarrer, och målar låda, dör ut rätt snabbt dock. Absolut bra, men knappast bäst.
image.jpeg

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    51,3 KB · Visningar: 139

LeChat

Medlem
Har sett att en och annan medlem, tycker att -12 i Bdx börjar komma in i drickfönstret!!! så det kan va mig eller min smak det är fel på.
Ja Mouton, det är dig det är fel på! Skojar med dig! ;) Jag har druckit bl.a. 05, 09, 10 där vissa har varit riktigt goda som unga (därmed inte sagt att de inte skulle bli ännu bättre med några år till) men samtidigt uppmärksammat det motsatta att vissa behöver massor med tid för bli drickfärdiga. Detta gäller även i andra årgångar som t.ex. 2012 som oftast inte har de musklerna varken i frukt eller tannin att de behöver långlagras för att anses som drickfärdiga. Sen är allt om vin så klart en smaksak och det finns ju en mängd olika faktorer som gör att man öppnar vissa flaskor. Bl.a. om man har många flaskor, nyfikenhet, platsbrist mm.
Nu över till kvällens 2012 Bordeaux! :)
33BCBB18-3F11-42AD-8AF8-86F65BA39230.jpeg

2012 Château Batailley

Elegant och smarrig -12a som inte heller behöver eller ska ha 15+ år i källaren. Tydlig Bordeaux i både doft smak med årgångstypiska mjuka tanniner och lätt i stilen men absolut inte blaskig. Sval, fruktig med integrerade fat. Gott och lättdrucket, positivt menat.

M

Mouton

Efter gårdagens batalj med allt för purunga viner, kliver vi tillbaka ett par decennier.
Bdx från det glada 80 talet, borde vara moget, och av enklare sort till och med i fritt fall nedåt.
När jag tar fram viner som är 30+ är jag lite försiktig, dom slussas från dryga 10 grader till 13. Därefter dekantering i sista stund.
Denna har nivå ända upp i flask halsen.
image.jpeg

Nu snackar vi, klart mogen kant. Doft, som att gå rakt ut i höst skogen, men man passerar stallet först.
Smak ungefär samma trevliga resa, rönnbär, tobak och helt underbar. Lång, eftersmaken dröjer över minuten. Ett av 2018 års 3 i topp lista, helt klart.. Poäng, skit svårt då man måste vara lite nekro lagd. För mig 93++
image.jpeg

Är helt övertygad om att den överlever i 30 år till. Kom till mig direkt från Slottets källare.

Last edited by a moderator:
M

Mouton

Ja Mouton, det är dig det är fel på! Skojar med dig! ;) Jag har druckit bl.a. 05, 09, 10 där vissa har varit riktigt goda som unga (därmed inte sagt att de inte skulle bli ännu bättre med några år till) men samtidigt uppmärksammat det motsatta att vissa behöver massor med tid för bli drickfärdiga. Detta gäller även i andra årgångar som t.ex. 2012 som oftast inte har de musklerna varken i frukt eller tannin att de behöver långlagras för att anses som drickfärdiga. Sen är allt om vin så klart en smaksak och det finns ju en mängd olika faktorer som gör att man öppnar vissa flaskor. Bl.a. om man har många flaskor, nyfikenhet, platsbrist mm.
Nu över till kvällens 2012 Bordeaux! :)
Visa bifogad bild 15128
2012 Château Batailley

Elegant och smarrig -12a som inte heller behöver eller ska ha 15+ år i källaren. Tydlig Bordeaux i både doft smak med årgångstypiska mjuka tanniner och lätt i stilen men absolut inte blaskig. Sval, fruktig med integrerade fat. Gott och lättdrucket, positivt menat.

Du ser, du träffar mitt i prick, vad det anbelangar tycke och smak.
Har själv i källaren detta slott från 95 och framåt (spridda skurar) har inte tänkt tanken på att låta nån av dem besöka korkskruvs giljotinen. Men är bara tacksam över att andra korkar och uppdaterar mig i årgången:);)

tobbe81

Medlem
Efter en väldigt stressad vardag med allt vad husköp och visning och lägenhetsförsäljning heter under de senaste veckorna så är det med glädje som vi firar med champagne, lite gott kött och passande rött vin. Äntligen kan man pusta ut!

Visa bifogad bild 15118

Köttet lät tillagas enligt @tobbe81 härliga beskrivning i ”idag lagar vi”, och jag kommer nog alltid att låta mitt kött köras baklänges från och med nu.

Underbart att läsa och höra Tomas välkommen till reverse sear klubben och grattis till nya bostaden.

Trydebull

Medlem
1983 Penfolds Grange

20181201_173032.jpg

Alla som har små barn vet att det finns en risk att det flyttar in smånissar som hittar på hyss nu i dagarna...

Ja, här vänder man ryggen till och så står helt plötsligt den sista flaskan Grange 83 uppe i köket. Trots att jag lovat att den skulle få ligga minst till 2023...

Nåja. Står den nu här så... Jag älskar ju Shiraz/Syrah. Och med ålder... Jojomensan!

Öppnar och häller direkt upp ett glas av den här mörkt, mörkröda drycken innan resten åker i en karaff. Vilken färg! Röd och tydlig och inte ett uns brun- eller gulton kring det här.

Och dofterna slår emot mig! Tryck i den här!

Kolafudge, körsbär som legat inlagda med mandlar i ett antal år, och lite lakritsrot. Doftar tät och djup. Urvattnade blandade nyplockade soppar. Djäklar vilka toner! Lövskog. Lite torkade plommon. Ett uns riktigt bra soja och naturligtvis även tankar till hemmakokt balsamico. Djupt koncentrerad. Till och med det tomma glaset doftar så det märks på en meters håll...

Smaken - djupa dova toner. Hade jag fått den blint är jag inte säker på att jag inte (ursäkta de dubbla negationerna) hade varit en sväng i Bordeaux och vänt i tankevärlden. Koncentrerade lite strävsöta blåa plommon, samma mandelinlagda körsbär som jag får på doften, alla smaker man får upp känns förstärkta och reducerade till tusen. Nästan jul i smaken, flera dova kryddträdgårdskryddor, och lite lite mjuk pepparkaka (obs, positivt).

Fasiken vad bra det här är.
Nu är jag högt uppe och svävar.
Vägde lite fram och tillbaka men Nu skriver jag det. Bästa flaskan av tre.

98.

Mattias Schyberg

Administratör
1983 Penfolds Grange

Visa bifogad bild 15135

Alla som har små barn vet att det finns en risk att det flyttar in smånissar som hittar på hyss nu i dagarna...

Ja, här vänder man ryggen till och så står helt plötsligt den sista flaskan Grange 83 uppe i köket. Trots att jag lovat att den skulle få ligga minst till 2023...

Nåja. Står den nu här så... Jag älskar ju Shiraz/Syrah. Och med ålder... Jojomensan!

Öppnar och häller direkt upp ett glas av den här mörkt, mörkröda drycken innan resten åker i en karaff. Vilken färg! Röd och tydlig och inte ett uns brun- eller gulton kring det här.

Kolafudge, körsbär som legat inlagda med mandlar i ett antal år, och lite lakritsrot. Doftar tät och djup. Urvattnade blandade nyplockade soppar. Djäklar vilka toner! Lövskog. Lite torkade plommon. Ett uns riktigt bra soja och naturligtvis även tankar till hemmakokt balsamico. Djupt koncentrerad. Till och med det tomma glaset doftar så det märks på en meters håll...

Smaken - djupa dova toner. Hade jag fått den blint är jag inte säker på att jag inte (ursäkta de dubbla negationerna) hade varit en sväng i Bordeaux och vänt i tankevärlden. Koncentrerade lite strävsöta blåa plommon, samma mandelinlagda körsbär som jag får på doften, alla smaker man får upp känns förstärkta och reducerade till tusen. Nästan jul i smaken, flera dova kryddträdgårdskryddor, och lite lite mjuk pepparkaka (obs, positivt).

98.
:kyss:

LarsW

Medlem
1983 Penfolds Grange

Visa bifogad bild 15135

98.
Sånt här blir man glad av att läsa! Lite avis såklart men mest bara glad. Tack för att du delade med dig! :)

En bra Grange hör till det bästa man kan dricka!

M

Mouton

1983 Penfolds Grange

Visa bifogad bild 15135

98.
Jag är inte lite avis, jag är skit avis.. Ett vin alla borde ha som mål att dricka, jag har inte ens
varit närma denna storhet..

Trydebull

Medlem
Sånt här blir man glad av att läsa! Lite avis såklart men mest bara glad. Tack för att du delade med dig! :)

En bra Grange hör till det bästa man kan dricka!
Jag är inte lite avis, jag är skit avis.. Ett vin alla borde ha som mål att dricka, jag har inte ens
varit närma denna storhet..

Jag kan verkligen accentuera att det är ruggigt bra.

Jag har några få flaskor av de bättre årgångarna från 80-talet (ja, 83 var äldst fram till idag...) och framåt men undrar om inte den här flaskan totalt sett (har kanske druckit Grange 10-12 gånger och provat den ytterligare fyra-fem gånger) var den bästa någonsin. Jag har inte direkt poängsatt vin i så många år men det är dessutom en av de högsta poänger jag skrivit ner.

Synd att de blivit så sjukt dyra de senaste fem åren. Jag nämns nu bara köpa enstaka flaskor från enstaka årgångar och då tycker jag ändå att jag egentligen får två-tre (beroende på vilka flaskor man tar...) riktigt bra Guigal för samma pris... Och sen sätter jag igång och gnäller på de priserna...

Nåja. Struntar man i priset. Djäklar vilket vin!

LarsW

Medlem
Jag kan verkligen accentuera att det är ruggigt bra.

Jag har några få flaskor av de bättre årgångarna från 80-talet (ja, 83 var äldst fram till idag...) och framåt men undrar om inte den här flaskan totalt sett (har kanske druckit Grange 10-12 gånger och provat den ytterligare fyra-fem gånger) var den bästa någonsin. Jag har inte direkt poängsatt vin i så många år men det är dessutom en av de högsta poänger jag skrivit ner.

Synd att de blivit så sjukt dyra de senaste fem åren. Jag nämns nu bara köpa enstaka flaskor från enstaka årgångar och då tycker jag ändå att jag egentligen får två-tre (beroende på vilka flaskor man tar...) riktigt bra Guigal för samma pris... Och sen sätter jag igång och gnäller på de priserna...

Nåja. Struntar man i priset. Djäklar vilket vin!
Prisvärdhet och vin kommer alltid att vara subjektivt och oändligt mer när man är i dessa prisklasser.
Har inte druckit Grange lika mycket som du men 4-5 gånger har jag fått ynnesten att prova denna ikon!
Och när man läser sig in i din upplevelse av detta vin hade jag utan att tveka betalat vad dessa flaskor kostar nu för samma känsla!
Man lever bara en gång.:)

LarsW

Medlem
Att lägga upp en post här efter @Trydebull's Grange blir lite som att gå upp på scen efter Queen på Wembley men någon måste göra det så...

2016 Camille Giroud Santenay

Omogna jordgubbar, blod och svartpeppar i näsan.
Svala bär, både jordgubbar och körsbär, i munnen. Svartpeppar. Ceder. Behaglig syrlighet. Mtp ålder inte så tydliga tanniner även om de finns där. Tror att ett år eller två på rygg kommer göra susen, känns dock inte som ett långlagringspojekt.
2015 var snäppet vassare men denna är både god och prisvärd.
89p
thumbnail_20181201_223857.jpg

Toppen