En liten BYOB med forumvänner.
Visa bifogad bild 22562
Värmde upp med
Laforge-Testa 2008. Odlare från Charly-sur-Marne, där man till största delen odlar PM. Dock säljer man i stort sett all sin PM till något eller några av de stora husen så de egna vinerna görs på CH och PN. I detta fallet 45% CH och resten PN. Bra tryck i syran, ordentligt med röda äpplen och ordentligt med kraft. Bra vin men inget att springa benen av sig för .
Visa bifogad bild 22566
Första fligthen var kvällens vita och torra som dracks tillsammans med ostron och skaldjur.
Shäfer-Fröhlich, Felseneck GG 2016 ställdes mot
William Fevre Premier Cru, Vaillons 2017. Oklart om vi utsåg någon vinnare men S-F charmade mig mest med sin blommiga expressiva stil i kombination med att samtidigt vara stramt. Att det var Riesling var lättgissat men några ville till Alsace. För Fevren var också lätt att hitta rätt druva men det tog en stund att komma till Chablis. Också ett riktigt bra vin med en blommig stil som inte direkt tar en till rätt område. Avslutet är dock bra Chablis hela vägen med en lätt nötighet, mineraler och sälta.
Visa bifogad bild 22563
Flight nummer två var bubbel, och alla hade stoppat in Champagne.
Louis Roederere Brut Nature Rosé 2012,
Charles Heidsieck NV Magnum, Basår 2012,
Vorin-Jumel 2008 Magnum,
Laurent-Perrier Grand Siecle (osäker på årgångarna men tror det var -95, -96 och -97) samt
Bérêche Le Cran 2012. Här var Grand Siecle enligt mig, och jag tror även alla andra kring bordet, den solklara vinnaren. Årets bästa skumpa med mängder av kola, gräddglass, nötter, smör mm. Tvåa för mig var Le Cran, som stack ut från övriga med en skarp syra i kombination med hög komplexitet. Värt att notera att LR Brut Natur 2012 var betydligt trevligare än 2009.
Visa bifogad bild 22560
Till maten, steak sandwhich, serverades två syrah 2014.
Penfold St Henri och
Pierre Gonon. Gonon kändes tyvärr som att den var i tunneln, medan St Henri var i drickfönstret med chark, örter, peppar och rejält med frukt. Klar vinnare.
Visa bifogad bild 22561
Röd flight med
Comtesse de Lalande 2008,
The Dead Arm 2017,
Mouton Rotschild 1976,
Thelema Cabernet Sauvignon The Mint 2006 samt
Bodega Noemia 2016. Många världsdelar representerade och god spridning på årgångarna. Spontant tanke efter första sniffen, Bdx i alla glasen, men sen stack det iväg. Mest röster på Thelema följt av Comtessen, men både Mouton och Noemia hade var sin första röst. Comtessen upplevdes som äldre än vad den var, men riktigt bra. Moutonen hade passerat toppen med fortfarande njutbar. Thelema visade ålder men samtidigt viol och tät mörkfruktig. Min gissning var bättre Pomerol. Noemia kanske dracks för tidigt. Jag var säker på södra Rhone som ännu inte var i drickfönstret. Kul med åldersspannet.
Visa bifogad bild 22565
Sista flighten, sött som serverades till bränd baskisk cheesecake med romgrädde och blåbär.
Hugel Gewurztraminer, Verdange Tardive, 1990 mot
Zind Humbrecht, Clos Haüserer, Riesling 1989. Hugel uppvisade en enorm aromatik, och otrolig längd och var den som fick flest rösten. Min röst hamnade dock på Zind Humbrecht som var mer dämpad, men med en underbar syra som balanserade. Denna flight var för mig extra rolig då detta är en typ av vin som jag har ytterst begränsad erfarenhet av. Hade aldrig fått uppleva dessa om det inte vore för en BYOB med finewinesvänner. Har inte en enda flaska sött från Alsace eller Tyskland, förutom dom som jag kanske köpt av misstag. Får bli en ändring.
Visa bifogad bild 22564
Som om det behövdes avslutades kvällen med en
Drappier Grande Sendree 2006. Ingen verkar komma ihåg något mer än att den var god.