Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Muscadet S&M är klart underskattat. Är det där en favorit, eller finns det någon ännu trevligare?
Dessutom: pluspoäng för klädvalet. Muscadet drickes bäst barfota!
Håller med om att det inte får tillräckligt med kärlek, speciellt när det finns bra muscadet som åldras bra också! Ja det här är en favorit men deras clisson är minst lika bra. Båda tål att lagras 10-15 år också.
Haha barfota är det enda sättet att dricka!

Sonderlese

Medlem
Domaine de la Pépière Sevre et Maine Sur Lie Clos de Briords 2018
Initialt rätt stängd doft, men efter en stund i glaset kommer citrus, mineraler, vårblommor, hav och svaga toner av jäst fram. I munnen är syran knivskarp med mycket underliggande mineraler. Ändå relativt rund smak med svaga oxidativa toner som absolut inte stör.

Mycket bra och är otroligt mycket vin för pengarna.
Avnjöts med Skagen, och det är ju svårt att hitta en bättre kombination än skaldjur och muscadet.
Visa bifogad bild 19762

Muscadet S&M är klart underskattat. Är det där en favorit, eller finns det någon ännu trevligare?
Dessutom: pluspoäng för klädvalet. Muscadet drickes bäst barfota!
Muscadet Sevre et Maine Sur Lie är mitt premiera val och favorit vin till färska ostron! Jag kan bara instämma att det är underskattat och förbigått av många.

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 19761
2014 Felton Road Pinot Noir Bannockburn

Intensiv i smaken med mestadels hallon och lakritsfudge. Bra syror. Lite kärvt men angenämt avslut. Det finns lite rökighet och rått kött på doften.
Känns som att denna är i ett bra läge nu. Mer komplex än tidigare och sitter ihop snyggt. Det var nu man skulle börja dricka sina flaskor... inte ta den sista. :rolleyes:
Åh låter finfint! Har två kvar :). Har även 13 o 15. Har du någon åsikt om 13 o 15?

LeChat

Medlem
Åh låter finfint! Har två kvar :). Har även 13 o 15. Har du någon åsikt om 13 o 15?
Inte provat dessa, men Felton Road brukar ju vara gott, men har faktiskt inte köpt några de senaste åren. Har inte köpt nya världen PN överhuvudtaget på länge. Jag tror mig helt enkel gilla Bourgogne mer och köper därför det istället.

buteljen

Medlem
Inte provat dessa, men Felton Road brukar ju vara gott, men har faktiskt inte köpt några de senaste åren. Har inte köpt nya världen PN överhuvudtaget på länge. Jag tror mig helt enkel gilla Bourgogne mer och köper därför det istället.
Ok! Köpte Felton fram till 15 men sen dess har jag också köpt mer Bourgogne.

Mina Vinare

Medlem
Lite ad-hoc från tristessens isolering i Coronatider:

2017 Alain Voge, Cornas ”Les Vieilles Vignes” har en klar och klassisk röd färg. Doften är typisk Syrah och norra Rhône med animaliska inslag och smort läder. ”Kylig” ton av körsbär och syltade röda bär. En aning örter och grönhet med viss rökighet. Smaken är mycket syradriven med nästan besvärande garvsyra och surkörsbär. För mig blir det här urtypiskt och svår ung Syrah som inte är speciellt angenäm. Kanske potentialen finns där på 10-15 års sikt men jag avstår vidare inköp. 90p för stunden.

Lite besviken så blev det att kompenserar med ett vin helt utan koppling till det föregående:

2014 Rivers-Marie, Oakville - Cabernet Sauvignon ”Lore Vineyard” har en mörkare blåröd färg. Doften är först lite örtig med ganska mycket knuten svartvinbärsfrukt. Sedan öppnar det upp sig betydligt med mer fat, espresso, mentol och blåbär. Elegant och mineralig på samma gång med rosmarin och enbär. Smaken är ljuvligt harmonisk med körsbär, mentol, ljus choklad och fin balanserad syra med lång eftersmak av hallon och citrusfrukt. Skitgott! 97p.

Tänker jag återkommer med mer viner från Thomas Rivers Brown längre fram – men duktig är han.

RV.jpg

Bearman

a´lea iacta est iterum
2006 Pol Roger Champagne Brut Millésimé

PL vintage brukar vara ett säkert kort, men denna var lite av en besvikelse. Bubbel är som oftast av den karaktären att endera är det dåligt eller så är det lite dyrt i förhållande till var man får. Detta vin tillhör dessvärre gruppen ett ok vin som är lite för dyrt. Ok doft dock. 87-88p

Last edited:

LarsW

Medlem
Jean-Michel Stephan Vin de France (Syrah) 2015

Drack denna första gången för såndär ett halvår sen i en jättekul provning, var @kimnyblom som hade med den, grymt impad!
Fick hjälp att skaffa några flaskor och nu var det dags att prova en!

Kom hem från jobb lite sent, poppade flaskan och WTF?:eek:
Fantastisk doft men kändes nästa kolsyrat och lite jästtoner i munnen... fick omedelbara naturvinsvibbar och inte på ett bra sätt!:deprimerad:
Aja. Ställer undan glaset och öppnar en öl istället som håller mig sysselsatt ett tag...
...det var tur!
Nästa gång jag smakar så har den där kolsyran och jästen försvunnit och fan-i-skorven vilket vin som dykt upp!
Tog hinten och brutal-degorgerade vinet fram och tillbaka ett dussin gånger mellan två karaffer vilket gjorde susen.

I näsan är det körsbär och rött kött. Mängder med svartpeppar. Lakrits och timjan. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt men gott! Körsbär, svart lapsang-te, läder, lakrits, rosor och hårt grillat nötkött. Tanniner som få men det funkar.
91p

Till rödvinsbräserad oxkind med bränd lök och Cous-Cous sjunger det!:cigarr:

Tänker detta blir ännu bättre med några år till på nacken. Får se om jag har tålamod till det.
thumbnail_20200424_213822.jpg

buteljen

Medlem
Jean-Michel Stephan Vin de France (Syrah) 2015

Drack denna första gången för såndär ett halvår sen i en jättekul provning, var @kimnyblom som hade med den, grymt impad!
Fick hjälp att skaffa några flaskor och nu var det dags att prova en!

Kom hem från jobb lite sent, poppade flaskan och WTF?:eek:
Fantastisk doft men kändes nästa kolsyrat och lite jästtoner i munnen... fick omedelbara naturvinsvibbar och inte på ett bra sätt!:deprimerad:
Aja. Ställer undan glaset och öppnar en öl istället som håller mig sysselsatt ett tag...
...det var tur!
Nästa gång jag smakar så har den där kolsyran och jästen försvunnit och fan-i-skorven vilket vin som dykt upp!
Tog hinten och brutal-degorgerade vinet fram och tillbaka ett dussin gånger mellan två karaffer vilket gjorde susen.

I näsan är det körsbär och rött kött. Mängder med svartpeppar. Lakrits och timjan. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt men gott! Körsbär, svart lapsang-te, läder, lakrits, rosor och hårt grillat nötkött. Tanniner som få men det funkar.
91p

Till rödvinsbräserad oxkind med bränd lök och Cous-Cous sjunger det!:cigarr:

Tänker detta blir ännu bättre med några år till på nacken. Får se om jag har tålamod till det.
Visa bifogad bild 19773
Var kommer det ifrån? ... norra Rhone? Haha aha Cote rotie!!!

Bearman

a´lea iacta est iterum
2006 Pol Roger Champagne Brut Millésimé

PL vintage brukar vara ett säkert kort, men denna var lite av en besvikelse. Bubbel är som oftast av den karaktären att endera är det dåligt eller så är det lite dyrt i förhållande till var man får. Detta vin tillhör dessvärre gruppen ett ok vin som är lite för dyrt. Ok doft dock. 87-88p

2011 K Vintners Syrah The Hidden

Röda viner brukar har ett helt annat utfall, särskilt om de är lite dyrare. Är inte ofta dåliga, inte alltid prisvärda dock, men ibland så blir man överraskad hur bra det kan vara, vilket man egentligen borde vara om man går upp i pris. The Hidden 2011 är ett mycket bra balanserat vin, hade jag inte vetat vad det är för vin hade jag placerat det i Frankrike.. elegant, mitt i drickfönster, en ynnest att dricka 93-94p.... ungefär samma pris och helt olika utfall

The Wall

Medlem
:D korrekt vad gäller glasen! Zetas fuet är bäst av den man kan få tag på i Lund. Den är lixom lagom hård med tuggmotstånd. Hatar mjuk fuet :confused:
Ibland har jag lite tur när det gäller glasgissningar.:cool:
Om du har vägarna förbi Stockholm kan jag rekommendera Österqvist i Hötorgshallen; förutom grym tryffelsalami och andra godsaker har de väldigt bra fuet. Barnen blir galna om de får reda på att jag har varit i stan och inte köpt tryffelsalami och fuet från Österqvist. Vad de fasonerna kommer ifrån har jag ingen aning om.:rolleyes:

Mina Vinare

Medlem
Kanske är det kvällens måltid som får mig att känna alla dessa asiatiska inslag i vinet:

2010 Domaine Santa Duc, Gigondas ”Prestige Des Hautes Garrigues” har en ganska utvecklad djupröd färg. Doften är som en mild kryddbasar med stjärnanis, kanel, kryddnejlika och Sichuanpeppar samt läder och skogighet typ trädbark. Ganska finstämd istället för stor och svulstig. En del torkad frukt också. Lite animaliska toner på slutet.

Smaken är balanserad med frisk syra och röda bär med ganska mycket citrustoner och cassis. Tanninerna finns där och ger en mild smak av lakrits. Mineraldriven och en aning kantig och hård i eftersmaken. Fint vin och helt korrekt. Dock är frukten inte helt närvarande vilket ger ett stramt och lite ogeneröst intryck. Gillar man den här stilen så kan man gott spara kvarvarande flaskor många år till. Vill man ha mer primär frukt så är det nog försent. Eller så är det bara för att det är rotdag idag… (92p).

2010 i södra Rhône är inte en årgång som jag är lika glad i som kritikerna generellt. Lite som 2005 med massor av potential, kraft, syra, tanniner och struktur men aldrig så värst generöst. Det finns givetvis många goda viner från de bägge årgångarna men det känns ofta som om de aldrig riktigt kommer loss och levererar det man en gång hoppades på.

santa duc.jpg

Toppen