Efter en av mitt livs mest intensiva arbetsveckor var det så dags att släppa efter på allt och njuta lite försynt på Alte Liebe i Yokohama.
Ploppade mina rödviner i god tid innan och Riojan var så klen och syrlig att jag tänkte mig att den kanske inte skulle få följa med. Men, luftning är ibland någonting magiskt. Så också denna gång! Ibland har man tur!
1981 Faustino V, Rioja Reserva, 92p
Min sista flaska.
De flesta som provade det blint gissade "tidigt 80-tal".
Mycket mogen färg som fortfarande saknar inslag av bruning.
Detta är en raffinerad herre av klassiskt snitt med 12,5% alc och en sprudlande nos. Sniffarviner är ibland ett stort nöje att stöta på.
I munnen är detta perfekt balanserat med en något uttalad matvänlig syra. Skulle fått högre poäng än förra flaskan, om det inte vore för att vinet är kort. Som om det ramlar utför ett stup vid sväljningen...
Dricker väldigt gärna igen och kommer köpa omedelbums jag krockar med det!
2001 Le Clos des Fées Cuvée Herve Bizeul, 96p
Underbart vin!
De som smakade detta blint hade som äldsta gissning: 2010. Gissningarna var centrerade CdP och Languedoc.
Detta är en djupdykning i Syrah och södra Frankrike. Förvånansvärt välgjord och behövde 3 timmars dekantering + 2,5 timmars drickande för att vara som bäst. Har djup, bredd, bredd och fyllning för att utvecklas i ytterligare 20 år.
Denna flaska hade en perfekt kork med mindre än 10 % blödning.
From the maker's homepage:
Selected plots of old hillside vines on limestone-clay soil. A blend of
equal parts of Syrah, Mourvèdre, Grenache noir, Carignan noir. Intensive work in the vineyards: removal of buds and laterals, bunch equalising, leaf-thinning. Search for optimum phenolic ripeness, adapted for each varietals and each terroir. The havest is brought in and stores in refrigerated truck. Vinification is done in five hectolitre puncheons, de-vatted when warm, malolactic fermentation and ageing in 100% new oak barrels. All operations such as pumping-over, racking and barrel topping are done by hand, without pumps. Aged for 18 months on lees. Unfiltered. Powerful wine, concentrated, rich palate, exceptional creamy texture, yet fresh and focused. Delicious for a year after bottling, if one likes young and powerful wines, but needs to be decanted. Usually shuts-down the second year. Matures slowly and gradually acquires its character while retaining its vibrant fruit. Cellaring potential 8 to 15 years.
Sommelieren skickade på oss på ett riktigt bra och spännande vitt vin blint:
Torrt botrytiserat vin med återhållna syror: Jag hamnade omedelbart i Australien med de Bortoli's torra botrytiserade viner i varmt minne. Fel gissning men magiskt gott!
2014 Wolfberger Rangen Alsace Grand Cru, 94p
Vilket härligt vin!
Gillar man stilen (som jag uppenbarligen gör) är detta ett underverk till stor njutning.
Sommelieren brukar servera det till de gäster som beställer lite finare kött men som inte tycker om rödvin.
Till desserten hade jag tagit med små skvättar av en gammal vän, sista skvätten, och en ny bekantskap, första skvätten. Lämnade naturligtvis över ordentligt med vin åt sommelieren. Som hans hemläxa
Taylor's 10 yrs Tawny, buteljerad 1985 - första glaset.
En rättfram Tawny som lär växa till sig på en månad eller två.
Har fortfarande lite pigmentering kvar. Stor, russin-och-fikon-dominerad tawny på doft och smak. Lagom söt och med snygg styrning på syrorna.
1983 Domainde du Duy, Banyuls - sista glaset. 98p
Vilken rävlarns bra flaska denna flaska nummer två har varit.
Fortfarande ett mörkrött vin med friskt ungdomlig frukt ovanpå gudomlig rancio.
Denna har behövt flera månader under kork innan ungfrukten släppt taget.
Maten var inte heller oäven:
De serverade en
granité med lavender. Har alltid älskat lavender, men för några veckor sedan köpte jag och drack lavenderte. Nu är jag botad. Fick en överdos. Har således fört upp Lavender på min icke-lista. (Där står också tryffel, tjocktarm och porcini.)